Účet za cesty: chýbajú miliardy eur

Na dostavbu infraštruktúry nám nestačia ani eurofondy. Ide o problém budúcej vlády, odkazuje ministerstvo.

Bratislava - Napriek tomu, že minulý rok patril na našich cestách k tým rekordným, už čoskoro môže čulý stavebný ruch ustať. Dôvod? Ministerstvu pomaly dochádzajú peniaze a nestíha financovať ani to, čo si naplánovalo. "Ministerstvo dopravy vyčíslilo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje do roku 2022 viac ako 6 miliárd eur," povedal pre HN hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Chýbajú nám miliardy eur

Z európskych peňazí máme pritom do roku 2020 rozpočet približne na tri miliardy eur. Ďalšie tri nám teda chýbajú, upozorňuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. "To nepokryje ani štátny rozpočet, ani eurofondy," skonštatoval. Národná diaľničná spoločnosť, ktorá je za výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest zodpovedná, sa k financovaniu svojich zámerov nechcela vyjadrovať. Odkázala, že prostriedky na projekty je povinné nájsť ministerstvo. Počiatkov rezort priznáva, že ministerstvo bude musieť byť do budúcnosti vynaliezavejšie, ako to bolo doposiaľ. "Na všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré je nutné stavať, ale nepostačuje na ne alokácia eurofondov, bude nutné hľadať zdroje inde," potvrdil Kóňa. To, odkiaľ ich chce ministerstvo zobrať, je už podľa neho otázka na nový vládny kabinet.

Ministerstvo čaká PPP dilema

Možností, odkiaľ môže vláda zobrať financie, je pritom podľa analytikov niekoľko. Buď ich zaplatí zo štátneho rozpočtu, čo je však podľa Mateja málo pravdepodobné, alebo ich bude musieť opäť zabezpečiť formou verejnosúkromného partnerstva (tzv. PPP projektov). To je schodná cesta aj podľa odborníkov. "Štátny rozpočet si môže ešte dovoliť ročnú splátku do výšky 70 miliónov eur. To zodpovedá investícii v hodnote zhruba jednej miliardy eur," povedal Matej. Najviac by sa podľa neho oplatilo takýmto spôsobom stavať technicky najnáročnejšie projekty. Avšak podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského to nie je veľmi šťastné riešenie. "Verejnosť cíti pod slovom PPP veľké okrádanie - aj na kvalite diaľnice, aj na úrokoch," povedal. Štát by mal podľa neho využiť výhodnú situáciu na trhoch a na výstavbu diaľnic si požičať. No ani to nie je také jednoduché. "Priaznivú situáciu môže štát využiť aj na znižovanie dlhu. Pokiaľ nebude rozpočet vyrovnaný alebo
v prebytku, dlh bude rásť," vysvetľuje analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová. Pri nízkych úrokových sadzbách môže síce štát ušetriť, no ide iba o jednu z mnohých položiek rozpočtu, dodala.

Môžeme stavať menej

Matej navrhuje aj tretiu možnosť. "Riešením je vypísať diaľničné alebo cestné dlhopisy medzi súkromné spoločnosti a fyzické osoby." To by podľa neho mohlo pokryť chýbajúce financie na stavbu našich ciest. Rezort dopravy pritom naznačil aj iné východisko. A to prestať stavať takou závratnou rýchlosťou. "Faktom je, že na diaľnice nám chýba spomínaných šesť miliárd, ktoré bude nutné nájsť, alebo súčasné tempo výstavby diaľnic výrazne utlmiť," povedal Kóňa. Rezortu do karát nehrá pritom ani viacero problematických úsekov, ktoré sa opakovane pre ekologické protesty či pripomienky z Bruselu posúvajú. Podľa analytika Drahovského to môže znamenať aj ďalšie predražovanie. Ministerstvo by malo podľa neho rátať s podobnými scenármi aj do budúcnosti. Účty sa podľa neho budúcemu ministrovi nafúknu práve kvôli meniacim sa trasám, geologickým zmenám či ekoduktom pre zver, s ktorých výstavbou Slovensko ešte len začína.

Fico sľúbil opraviť cesty

Ďalšie peniaze potrebuje pritom ministerstvo nájsť na cesty druhej a tretej triedy. Premiér Fico ešte v decembri na straníckom sneme sľúbil opraviť 1 000 kilometrov z týchto ciest. Odborníci však odhadujú, že to nestačí, ak sa chceme voziť aspoň po európskom štandarde. Opraviť potrebuje až 5 400 z približne 13 500 kilometrov ciest. Nejde pritom o žiadne povrchové opravy. Podľa Slovenskej správy ciest, ktorá má tieto cestné komunikácie na starosti, je približne polovica z nich v havarijnom alebo nedostatočnom stave. Na opatrenie z tretieho sociálneho balíčka vyčlenil 100 miliónov eur. No ani táto suma nemusí byť dostatočná, napriek premiérovým ambíciám. Rekonštrukcia ciest v takomto rozsahu by totiž podľa odhadov inštitútu pre dopravu mohla stáť
od 40 až do 500 miliónov eur.

Problematické úseky

Turany - Hubová

Pôvodne sa malo začať stavať už v roku 2015, diaľničný úsek na severe mal byť hotový do roku 2019. Skomplikoval to masívny zosuv pôdy pri Martine, ktorý oddialil celú výstavbu diaľničných úsekov na D1. Najprv sa rátalo s variantom, že bude stačiť spevnenie terénu a diaľnica bude môcť ísť pôvodným, povrchovým variantom. To môže byť však príliš drahé a neefektívne, ukázala v minulosti štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Preto sa pre tento
13,5-kilometrový úsek stále hľadá nová trasa. Diaľničná spoločnosť hovorí, že sa začne stavať v roku 2017.

Hubová - Ivachnová

Diaľničný úsek sa stavia už od roku 2013, ukončenie výstavby je naplánované na budúci rok. Problémom je dvojkilometrový tunel Čebrať. Na jeho západnej strane objavili kontrolóri problémy ešte v apríli minulého roka, už vtedy šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš pripustil, že sa bude meškať. Pôvodne sa hovorilo o niekoľkých mesiacoch. Viac než 15 kilometrov štvorprúdovky pri Ružomberku by mal priniesť šoférom časovú úsporu asi 17 minút. Priemerná rýchlosť na tomto úseku sa zvýši zo súčasných 44 na 113 kilometrov za hodinu.

Beharovce - Branisko

Ľavý jazdný pás na diaľnici D1 začína za križovatkou Beharovce a pokračuje cez ľavú rúru tunela Branisko. Za ním sa napája na diaľničný obchvat obce Široké. Problém sú podľa Ondreja Mateja zlé geologické podmienky, ale aj to, že sa nestaval systematickejšie s už predošlými úsekmi. Na mieste sa tvorí lievik dochádza k zužovaniu dopravy, a teda aj k jej väčšej hustote
a následným zápcham. Pokiaľ nebude tento sedemkilometrový úsek dokončený, nemožno hovoriť  o dokončení diaľnice do Košíc. NDS má na stránke uvedený ako začiatok výstavby až rok 2020.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.