Brusel, Bratislava - Európska komisia (EK) dnes poslala na Slovensko tri varovné správy. Prvá oznamuje, že Komisia sa rozhodla podať na Európsky súdny dvor žalobu na Slovensko, pretože podľa jej názoru nezabezpečilo nediskriminačný prístup k prenosovej sieti. Druhou komisia oznámila, že začína konanie v súvislosti o odvolaním šéfa telekomunikačného úradu z funkcie - obáva sa o nezávislosť slovenského regulátora. Treťou správou si komisia vyžiadala informácie o tendri na službu elektronického mýta.
Súčasná vlna oznámení komisie nasleduje ani nie mesiac po tom, ako začal proti Slovensku konanie pre porušenie zmluvy o zriadení Európskeho spoločenstva pre nástenkový tender na ministerstve výstavby.
V texte nájdete:
Ako informovala EK, dôvodom podania žaloby je nezabezpečenie nediskriminačného prístupu k prenosovej sieti podľa smernice o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrickou energiou. "Slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy poskytuje niektorým účastníkom trhu preferenčný prístup na prepojovacie vedenia medzi Slovenskom a Poľskom a Slovenskom a Maďarskom. Z toho vyplýva, že slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy neponúka na trhu celú dostupnú kapacitu sústavy. Prístup k prenosovej sústave sa preto neposkytuje na nediskriminačnom základe," uviedla v stanovisku EK.
Komisia sa domnieva, že prístup tretej strany k sieti je kľúčovým cieľom pre úspešné fungovanie európskeho vnútorného trhu s elektrickou energiou. "Prevádzkovatelia prenosovej sústavy musia poskytovať užívateľom sústavy informácie potrebné pre účinný prístup do sústavy," konštatovala EK.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR zatiaľ nedostalo oficiálne stanovisko Európskej komisie (EK) k podaniu žaloby na SR za diskrimináciu na trhu s elektrickou energiou. Ako uviedol hovorca ministra hospodárstva Branislav Zvara, rezort sa vyjadrí po oboznámení sa s oficiálnym podaním. K prípadu sa vo štvrtok nechcela vyjadriť ani Slovenská elektrizačná prenosová sústava.
Korene prípadu však podľa Zvaru siahajú do roku 1997. "Konkrétne ide o investičnú zmluvu, podpísanú v spomínanom roku medzi Slovenskými elektrárňami, a. s., a ich partnerom o vybudovaní 400 kV prepojovacieho vedenia medzi SR a Poľskou republikou. V rámci transformácie elektroenergetického sektora SR sa v roku 2002 oddelila prenosová sústava od Slovenských elektrární ako dominantného výrobcu a prepravcu elektriny. Tým sa akciová spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava stala právnym nástupcom elektrární vo veci predmetnej zmluvy," vysvetlil Zvara.
Dodal, že zmluvný vzťah teda vznikol ešte pred vstupom SR do Európskej únie. "Uvedený zmluvný vzťah žiaľ nebol notifikovaný (predchádzajúcou vládou) v prístupových rokovaniach do EÚ. Z uvedeného teda vyplýva, že ide o dlhoročný problém, o ktorom SR rokuje s orgánmi EK s cieľom vyriešiť ho. Zároveň uskutočňuje také kroky, aby prevádzka prepojenia bola v súlade s platnou legislatívou EÚ," doplnil.
Európska komisia (EK) disponuje informáciami, podľa ktorých je možné, že slovenské orgány vo verejnom obstarávaní na elektronický výber mýta porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie podľa európskej smernice o verejnom obstarávaní a Zmluvy o Európskom spoločenstve(ES). Komisia z tohto dôvodu zaslala Slovensku formálnu žiadosť vo veci obstarávania služby elektronického výberu mýta Národnou diaľničnou spoločnosťou.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov.
Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur.
Prvý krok právneho konania má formu žiadosti o vysvetlenie, tzv. letter of formal notice. Slovenské úrady majú teraz dva mesiace na to, aby zaslali Bruselu vysvetlenie. Ak s ním EK nebude spokojná, bude nasledovať tzv. odôvodnené stanovisko ako druhý krok v trojstupňovom právnom konaní, ktorého posledným štádiom je predvedenie krajiny pred Európsky súdny dvor.
Tender na elektronický výber mýta v SR prebehol v súlade s platnou legislatívou a takéto stanovisko bude slovenské ministerstvo dopravy tlmočiť aj Európskej komisii (EK). V reakcii na začatie právneho konania voči Slovensku v súvislosti s mýtnym tendrom zo strany komisie to pre TASR uviedol hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.
"Pokiaľ EK zašle záver s požiadavkou na podanie vysvetlenia, budeme sa tým zaoberať a vysvetlenie z našej strany odíde. Je to prvostupňové šetrenie na základe podaných sťažností alebo podnetov. Konštatovanie z našej strany je, že čo sa týka tendra na výber elektronického mýta, nevidíme pochybenie v zmysle zákona o verejnom obstarávaní," konštatoval Jurikovič.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá je 100-% dcérskou spoločnosťou ministerstva dopravy a v mýtnom tendri plnila úlohu verejného obstarávateľa, začatie právneho konania zatiaľ komentovať nechce. "Nebudeme reagovať, pretože ten list EK nemáme. Budeme sa vyjadrovať až potom, ako obrdžíme akékoľvek písomnosti," uviedol pre TASR hovorca NDS Marcel Jánošík s tým, že priamym partnerom komisie je ministerstvo dopravy.
Európska komisia (EK) dnes začala právne konanie voči Slovensku v súvislosti s porušením európskej legislatívy o nezávislosti národných telekomunikačných regulačných orgánov.
Slovenský parlament na návrh vlády odvolal 4. decembra minulého roku predsedu Telekomunikačného úradu (TÚ) SR Branislava Máčaja. Slovenská vláda uviedla, že regulátor si počas výberového konania na digitálne pozemné frekvencie vyhláseného v auguste neplnil svoje úlohy v súlade s vnútroštátnymi predpismi v oblasti elektronických komunikácií.
Máčaj naopak tvrdil, že o tender prejavil záujem predseda vlády SR Robert Fico. Podľa Máčaja chcel Fico už naštartovaný tender zrušiť ešte v sebtembri minulého roka. Predseda vlády vraj nechcel, aby na Slovensku vznikla ďalšia televízia, ktorá by pred voľbami kritizovala kroky súčasnej vlády. Fico Máčajové slová poprel.
Podľa právnych predpisov EÚ v oblasti telekomunikácií, ktoré chránia nezávislosť a nestrannosť národných regulačných orgánov, môžu vlády a parlamenty odvolávať ich predsedov a podpredsedov len za veľmi obmedzených okolností a musia mať na ich odvolanie veľmi závažný dôvod. Po preskúmaní informácií poskytnutých slovenskými úradmi však EK dospela k záveru, že postup slovenských úradov, ani predpisy, ktoré ho umožňujú, nie sú v súlade s európskou legislatívou.
Podľa nej musia národné zákony zaručovať nezávislosť regulátora od rušivých vplyvov, ktoré by mohli ovplyvňovať nestrannosť jeho rozhodnutí. Európske právne predpisy v oblasti telekomunikácií neboli teda podľa Bruselu správne transponované v tých častiach slovenského zákona o elektronických komunikáciách, ktoré sa týkajú možného odvolania predsedu a podpredsedu národného telekomunikačného regulačného orgánu.
"Veľmi ma znepokojuje, že predsedu telekomunikačného regulačného orgánu členského štátu EÚ odvolali pred skončením jeho riadneho funkčného obdobia a že slovenská vláda a parlament majú teraz de facto možnosť konať neobmedzene na základe vlastného uváženia," uviedla komisárka pre informačnú spoločnosť a médiá Viviane Redingová.
Pre bývalého šéfa Telekomunikačného úradu SR (TÚ) Branislava Máčaja je konanie Európskej komisie (EK) voči Slovensku vo veci jeho odvolania satisfakciou. "Pred mojím odvolaním som upozorňoval v rozhovoroch predstaviteľov Smeru, že ma nie je možné z takýchto dôvodov odvolať, že je to nielen v rozpore so slovenským zákonom o elektronických komunikáciách, ale najmä platným regulačným rámcom únie pre oblasť elektronických komunikácií," uviedol pre agentúru SITA Máčaj.
Ako ďalej pokračoval, vo svojej verejnej výzve tiež upozorňoval poslancov Národnej rady SR (NR SR) na protizákonnosť jeho odvolania a jeho následky. "Žiaľ, záujem blízkych podnikateľských skupín dostal aj v tomto prípade prednosť pred dobrým menom a záujmami krajiny a jej občanov," uviedol Máčaj.
Podpredseda TÚ Juraj Michňa nechápe postup EK. "Jedno nechápem, že EK začína "infringement" a jediný zákonodarný zbor čo tu je, je NR SR, ona ho odvolala, nie minister, nie nikto iný," uviedol pre agentúru SITA Michňa. Ako ďalej pokračoval, nedávno sa vrátil z Bruselu "a sa tam vyhovárajú, že to vždy takto robia, lebo ich to zaujíma, že vraj nie sme dostatočne nezávislí".
Vo svojom vyjadrení tiež povedal, že z európskej dvadsaťsedmičky regulátorov je len veľmi málo nezávislých. "Viete, všetci sme v nejakých štátnych službách a aká je to nezávislosť? To môže byť len nejako deklarovaná," povedal Michňa, pričom ako ďalej uviedol, osobne ho postup EK dosť rozčuľuje.
Eurokomisia sa zaujíma, prečo vládna komisia uprednostnila najdrahšiu ponuku
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.