Úrad poslal Bruselu vysvetlenie k vylúčeniam z tendra na mýto

01. 08. 2008

Bratislava - Slovenská republika musí vysvetliť Európskej komisii (EK) ustanovenia súťažných podkladov v užšej súťaži na Komplexnú službu elektronického výberu mýta. Ako v piatok informovala hovorkyňa Úradu verejného obstarávania Helena Fialová, vysvetlenie sa týka požiadavky na predloženie certifikátov k typovo homologovaným komponentom a štandardným produktom ponúkaného riešenia a tiež postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri hodnotení tejto požiadavky. Žiadosť EK bola doručená už 7. júla, pričom ÚVO v spolupráci s NDS zaslali EK odpoveď tento štvrtok.

"Úrad vo svojom vyjadrení Európskej komisii uviedol, že zo súťažných podkladov vyplýva, že úspešný uchádzač je povinný predložiť požadované certifikáty až v rámci realizácie zmluvy. Úrad sa teda nestotožnil s názorom NDS, podľa ktorého boli uchádzači povinní predložiť certifikáty už vo svojej ponuke," informoval ÚVO. Úrad sa preto podľa Fialovej stotožnil s argumentáciou vylúčených uchádzačov a dospel k záveru, že vylúčenie uchádzačov z dôvodu nepredloženia certifikátov bolo neopodstatnené. Úrad však zároveň akceptoval niektoré iné dôvody NDS pre vylúčenie uchádzačov z tendra.

Národná diaľničná spoločnosť vylúčila z užšej súťaže na Komplexnú službu elektronického výberu mýta troch hráčov. Dôvod nepredloženia certifikátov uviedla NDS pri dvoch vylúčených skupinách. Skupina ToSy bola vylúčená pre tri dôvody, ÚVO pritom potvrdil dva z nich. Skupina jednoznačne nepreukázala splnenie záväzných požiadaviek na predmet zákazky v súťažných podkladoch a nevyhovela požiadavke NDS na vysvetlenie neobvykle nízkej ponukovej ceny. Uviedla hodnotu efektívnosti výberu mýta (99,8 %) výrazne prekračujúcu bežnú úroveň v okolitých krajinách. Úrad nesúhlasil s dôvodom vylúčenia ToSy iba v prípade nepredloženia kópií certifikátov, osvedčení a atestov na zariadenia, ktoré ešte neboli typovo schválené. Združenie Slovakpass bolo diaľničnou spoločnosťou vylúčené pre nesplnenie záväznej požiadavky na záložný napájací dieselagregát v systéme, nepredloženie kópií certifikátov, osvedčení a atestov a neobvykle nízku ponukovú cenu. Úrad akceptoval prvý a tretí dôvod vylúčenia, druhý odmietol.

Ponuku konzorcia vedeného spoločnosťou Kapsch NDS vylúčila kvôli štyrom dôvodom. Vyčítala mu, že neuviedol spôsob koordinácie spolupráce ani zásady spolupráce s Mýtnou políciou pri výkone mobilného enforcementu. Ďalšími dôvodmi vylúčenia Kapschu bola nemožnosť vypnutia akustického signálu na palubných jednotkách a tiež neúplný opis procesov v ponuke, nakoľko nezahŕňa rozdiely pri použití principiálne rôznych palubných jednotiek na rôzne účely použitia. ÚVO však dal vo všetkých štyroch prípadoch diaľničiarom za pravdu a námietky konzorcia proti vyradeniu z tendra z týchto dôvodov Námietkami vylúčených konzorcií voči rozhodnutiam NDS aj ÚVO sa momentálne ďalej zaoberá samotný ÚVO aj Krajský súd v Bratislave.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). ToSy navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...