Na švajčiarskych účtoch úradníkov Slovenskej správy ciest, ktorí boli politickými nominantmi SDKÚ, našli sumy v miliónoch korún.
Na účtoch manažérov Slovenskej správy ciest vo Švajčiarsku sa našli milióny
Na tunelovanie Braniska upozornila SIS ešte počas Dzurindovej vlády. Polícia teraz začína stíhať manažérov, ktorých dosadila SDKÚ.
Bratislava - Na švajčiarskych účtoch úradníkov Slovenskej správy ciest, ktorí boli politickými nominantmi SDKÚ, našli sumy v miliónoch korún.
Policajný vyšetrovateľ obvinil desať osôb z ekonomickej trestnej činnosti pri výstavbe tunela Branisko. Zabezpečovala ju táto štátna spoločnosť.
Traja obvinení boli špičkovými manažérmi spoločnosti, ktorá v čase spáchania skutku podliehala ministrovi dopravy za SDKÚ Jozefovi Macejkovi. Predseda vlády a strany Mikuláš Dzurinda neskôr Macejka odvolal po kauze nákupu ľahkých motorových vlakov.
Trojici funkcionárov našla polícia na kontách takmer 1,5 milióna frankov (viac ako 30 miliónov korún). Dostali sa k nim vďaka podvodu pri dodávkach zastaraných technológií pre tunel a cez fiktívne faktúry. Štátu mali spôsobiť škodu za 260 miliónov korún.
Macejko SME povedal, že tesne pred odvolaním mal o výstavbe Braniska pochybnosti. Riešil to vymenovaním splnomocnenca. Vedenie vraj nevymenil, lebo ho zakrátko odvolali. Šéf spoločnosti Dušan Matonok, podľa neho, nebol len odborný, ale aj politický nominant, ktorého mu pridelili.
Tvrdí, že mu ho „odporúčali niektorí ľudia z SDKÚ“. Kto stál za ním a ďalšími úradníkmi? „To som sa presne nikdy nedozvedel,“ hovorí dnes Macejko. Tvrdí, že bol pripravený konať a vymeniť ich.
„Ak niekto niečo spáchal v rozpore so zákonom, nech ho potrestajú,“ povedal predseda poslaneckého klubu SDKÚ Stanislav Janiš.
Na tunelovanie Braniska upozornila SIS vo svojej správe za rok 2003.
O vznesení obvinenia informoval v pondelok premiér Robert Fico na návšteve Švajčiarska.
Polícia na prípade tunelovania tunela Branisko pracuje od roku 2004. SIS na to upozornila vo svojej správe za rok 2003, počas Dzurindovej vlády.
„K zásadnému posunu vo vyšetrovaní došlo na základe informácií, ktoré nám poskytli švajčiarski kolegovia v roku 2006 v rámci medzinárodnej právnej pomoci,“ povedal hovorca polície Martin Korch.
Švajčiarska polícia našla na účtoch troch bývalých špičkových manažérov štátnej spoločnosti milióny korún.
Slovenská polícia obvinila celkovo desať ľudí z ekonomickej trestnej činnosti.
Podozriví zo zorganizovania zločineckej skupiny a podvodu sú niekdajší generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Matonok, ekonomický riaditeľ Roman Veselka a aj riaditeľ investičnej prípravy a výstavby Valerián Horváth.
Zločineckú skupinu vraj založili úradníci spolu s podnikateľom Jánom G.
Veselka sa stal po odchode zo správy ciest a za druhej Dzurindovej vlády generálnym riaditeľom slovenských železníc.
Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania títo štyria ľudia počas výstavby tunela Branisko dostali švajčiarsku spoločnosť Erga Suisse GmbH a Nay+Partner do systému subdodávateľov hlavného dodávateľa technológií (ZPA Křižík Prešov) pomocou dodatkov k zmluve o dielo.
Práve prostredníctvom tejto nastrčenej firmy podľa vyšetrovania vystavovali fiktívne faktúry a navyšovali cenové ponuky, a tak podvodne získali finančné prostriedky, ktoré následne končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych bankách, povedal Korch.
Za vyšetrovaním prípadu vo Švajčiarsku by však mohli byť aj spory v konzorciu. Šéf Nay+Partner Hanspeter Nay totiž v minulusti týždenníku Trend povedal, že mu ZPA Křižík dlhuje 25 miliónov korún a nevylúčil súdny proces.
Dušan Faktor, ktorý bol šéfom Slovenskej správy ciest od decembra 2002, teda asi rok po tom, čo malo prísť k podvodom, hovorí, že obvinenie vedenia správy ciest ho neprekvapilo. „Vyšetrovanie sa začalo ešte za mojej éry, polícii sme dali všetky podklady, o ktoré nás žiadali.“
Na otázku, či si v nich všimol niečo podozrivé, však nechcel odpovedať. „Nechcem sa nikoho dotknúť, nech sa vyjadria tí, ktorých sa to týka.“
Výstavba tunela sa predražila o viac ako jeden a pol miliardy korún. Celkovo stála 7,5 miliardy. Len technológie stáli o miliardu viac, ako sa plánovalo.
O obvinení informoval v pondelok počas návštevy Švajčiarska premiér Robert Fico. Povedal, že sa novinári podrobnosti dozvedia až na ďalšej tlačovej konferencii. Včera však žiadnu nezorganizoval. O tom, kedy tlačovka bude, nevedel včera policajný hovorca a dokonca ani minister vnútra Robert Kaliňák.
Poobede však polícia vydala tlačové vyhlásenie, ktoré obsahovalo podrobnosti o prípade.
Fico sa už raz osobne zapojil do významnej kauzy, keď bol spolu s Kaliňákom na tlačovke k vyšetrovaniu prípadu Hedvigy Malinovej.
Politológ Miroslav Kusý vyslovil pochybnosti, či je kauza úplne hodnoverná.
„Fico veľakrát urobil to, že vystrelil takúto petardu, a nakoniec sa ukázalo, že za tým nič nie je.“
O tuneli Branisko sme hovorili s JÁNOM G. - zástupcom firmy Erga Suisse.
Polícia vydala tlačovú správu, že ste medzi obvinenými z tunelovania Tunela Branisko.
„Fíha, aj ja?"
Áno.
„Tak to je niečo nové."
Tvrdia, že ste obvinený zo zločinného spolčenia a z podvodu a že ste spolu spôsobili škodu 260 miliónov.
„Tak to je pre mňa niečo nové, ale keby to tak bolo, tak na to si musím zobrať právnika, že?"
Asi áno. Čo sa vtedy dialo? Podľa všetkého to súvisí s firmami ZPA Křižík a Erga Suisse. Ste si vedomý, že ste spôsobili škodu alebo urobili podvod?
„Absolútne nie, pretože všetko je normálne vydokladované, sú na to dôkazy. Všetko je v poriadku a neviem, čo by som vám iné povedal."
Polícia uvádza, že ste vo Švajčiarsku trestne stíhaný za podplácanie a pranie špinavých peňazí.
„Tak to je zase niečo iné, ale to nie je tak."
Je pravda, že ste tam obvinený?
„Nie, to absolútne nie. A kto vám to dal?"
Je to v policajnej správe. Píše sa tam o Erga Suisse ako o nastrčenej firme, a že na účtoch ľudí zo Slovenskej správy ciest (SSC) skončil viac ako milión frankov.
„Tak to nemôže byť, aspoň nie cez moju firmu. A keby to tak bolo, tak si musím na to okamžite zobrať právnika."
Takže podľa vás nedošlo k poškodeniu SSC?
„Stopercentne nie."
Takže ste odviedli prácu, ktorú ste mali?
„Samozrejme, a keď si porovnáte ceny v jednotlivých už po Branisku spravených tuneloch, tie ceny za dodanie všetkých zariadení sú približne o najmenej 20 percent nižšie ako pri iných tuneloch."
A ako si vysvetľujete, že na účtoch týchto pánov našli takéto prostriedky?
„To vám neviem povedať."
Takže ide o nedorozumenie?
„Takto vám poviem. Keď je to takto vonku, budem sa musieť samozrejme brániť, ale ja mám účty a všetko v poriadku. Ja to viem vydokladovať."
A čo je za tým, že vás obvinili?
„Za tým môžu byť rôzne veci, ja nechcem nikoho obviňovať, pretože najprv si musím zistiť ako to je."
To, že bolo nejaké obvinenie, včera ohlásil premiér.
„Aha."
To ste ani nepostrehli?
„Nie."
Vy ste na Slovensku?
„Som na Slovensku, ale nemal som čas. Niečo som čítal dnes v novinách, ale tam to, čo vy hovoríte, nebolo."
Premiér hovoril už viackrát o tunelovaní tunela a máme pocit, že by to politicky mohol smerovať k SDKÚ. Vy máte spojenie s SDKÚ?
„Absolútne nie."
Ako ste sa spoznali s tými pánmi z SSC?
„Tí boli tam, keď sme pracovali pre ZPA Křižík a ZPA Křižík malo s nimi zmluvu. Sú to ľudia, ktorí tam pracovali. To je všeobecne známe. Ale nejaké kontakty alebo takto - to som s nimi nikdy nemal."
Takže iba pracovne?
„Ani pracovne, pretože oni pracovali so ZPA Křižík."
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Za tunelovaním Braniska vraj môže byť Palacka
R. Fico: Branisko bolo tunelované nominantmi SDKÚ
V kauze Branisko padli vážne obvinenia
Kvôli Branisku obvinila polícia desať ľudí
Správu ciest obvinili podľa Fica z tunelovania Braniska
Prokopovič: Čo sa stane, ak diaľnicu nestihnú dostavať? Nič.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.