Úradníci tunelovali Branisko

Na švajčiarskych účtoch úradníkov Slovenskej správy ciest, ktorí boli politickými nominantmi SDKÚ, našli sumy v miliónoch korún.

Na účtoch manažérov Slovenskej správy ciest vo Švajčiarsku sa našli milióny

Na tunelovanie Braniska upozornila SIS ešte počas Dzurindovej vlády. Polícia teraz začína stíhať manažérov, ktorých dosadila SDKÚ.

Bratislava - Na švajčiarskych účtoch úradníkov Slovenskej správy ciest, ktorí boli politickými nominantmi SDKÚ, našli sumy v miliónoch korún.

Policajný vyšetrovateľ obvinil desať osôb z ekonomickej trestnej činnosti pri výstavbe tunela Branisko. Zabezpečovala ju táto štátna spoločnosť.

Traja obvinení boli špičkovými manažérmi spoločnosti, ktorá v čase spáchania skutku podliehala ministrovi dopravy za SDKÚ Jozefovi Macejkovi. Predseda vlády a strany Mikuláš Dzurinda neskôr Macejka odvolal po kauze nákupu ľahkých motorových vlakov.

Trojici funkcionárov našla polícia na kontách takmer 1,5 milióna frankov (viac ako 30 miliónov korún). Dostali sa k nim vďaka podvodu pri dodávkach zastaraných technológií pre tunel a cez fiktívne faktúry. Štátu mali spôsobiť škodu za 260 mi­liónov korún.

Macejko SME povedal, že tesne pred odvolaním mal o výstavbe Braniska pochybnosti. Riešil to vymenovaním splnomocnenca. Vedenie vraj nevymenil, lebo ho zakrátko odvolali. Šéf spoločnosti Dušan Matonok, podľa neho, nebol len odborný, ale aj politický nominant, ktorého mu pridelili.

Tvrdí, že mu ho „odporúčali niektorí ľudia z SDKÚ“. Kto stál za ním a ďalšími úradníkmi? „To som sa presne nikdy nedozvedel,“ hovorí dnes Macejko. Tvrdí, že bol pripravený konať a vymeniť ich.

„Ak niekto niečo spáchal v rozpore so zákonom, nech ho potrestajú,“ povedal predseda poslaneckého klubu SDKÚ Stanislav Janiš.

Na tunelovanie Braniska upozornila SIS vo svojej správe za rok 2003.

O vznesení obvinenia informoval v pondelok premiér Robert Fico na návšteve Švajčiarska.

Polícia na prípade tunelovania tunela Branisko pracuje od roku 2004. SIS na to upozornila vo svojej správe za rok 2003, počas Dzurindovej vlády.

„K zásadnému posunu vo vyšetrovaní došlo na základe informácií, ktoré nám poskytli švajčiarski kolegovia v roku 2006 v rámci medzinárodnej právnej pomoci,“ povedal hovorca polície Martin Korch.

Švajčiarska polícia našla na účtoch troch bývalých špičkových manažérov štátnej spoločnosti milióny korún.

Slovenská polícia obvinila celkovo desať ľudí z ekonomickej trestnej činnosti.

Podozriví zo zorganizovania zločineckej skupiny a podvodu sú niekdajší generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Matonok, ekonomický riaditeľ Roman Veselka a aj riaditeľ investičnej prípravy a výstavby Valerián Horváth.

Zločineckú skupinu vraj založili úradníci spolu s podnikateľom Jánom G.

Veselka sa stal po odchode zo správy ciest a za druhej Dzurindovej vlády generálnym riaditeľom slovenských železníc.

Fiktívne faktúry

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania títo štyria ľudia počas výstavby tunela Branisko dostali švajčiarsku spoločnosť Erga Suisse GmbH a Nay+Partner do systému subdodávateľov hlavného dodávateľa technológií (ZPA Křižík Prešov) pomocou dodatkov k zmluve o dielo.

Práve prostredníctvom tejto nastrčenej firmy podľa vyšetrovania vystavovali fiktívne faktúry a navyšovali cenové ponuky, a tak podvodne získali finančné prostriedky, ktoré následne končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych ban­kách, povedal Korch.

Za vyšetrovaním prípadu vo Švajčiarsku by však mohli byť aj spory v konzorciu. Šéf Nay+Partner Hanspeter Nay totiž v minulusti týždenníku Trend povedal, že mu ZPA Křižík dlhuje 25 miliónov korún a nevylúčil súdny proces.

Exriaditeľ radšej mlčí

Dušan Faktor, ktorý bol šéfom Slovenskej správy ciest od decembra 2002, teda asi rok po tom, čo malo prísť k podvodom, hovorí, že obvinenie vedenia správy ciest ho neprekvapilo. „Vyšetrovanie sa začalo ešte za mojej éry, polícii sme dali všetky podklady, o ktoré nás žiadali.“

Na otázku, či si v nich všimol niečo podozrivé, však nechcel odpovedať. „Nechcem sa nikoho dotknúť, nech sa vyjadria tí, ktorých sa to týka.“

Výstavba tunela sa predražila o viac ako jeden a pol miliardy korún. Celkovo stála 7,5 miliardy. Len technológie stáli o miliardu viac, ako sa plánovalo.

Fico to len naznačil

O obvinení informoval v pondelok počas návštevy Švajčiarska premiér Robert Fico. Povedal, že sa novinári podrobnosti dozvedia až na ďalšej tlačovej konferencii. Včera však žiadnu nezorganizoval. O tom, kedy tlačovka bude, nevedel včera policajný hovorca a dokonca ani minister vnútra Robert Kaliňák.

Poobede však polícia vydala tlačové vyhlásenie, ktoré obsahovalo podrobnosti o prípade.

Fico sa už raz osobne zapojil do významnej kauzy, keď bol spolu s Kaliňákom na tlačovke k vyšetrovaniu prípadu Hedvigy Malinovej.

Politológ Miroslav Kusý vyslovil pochybnosti, či je kauza úplne hodnoverná.

„Fico veľakrát urobil to, že vystrelil takúto petardu, a nakoniec sa ukázalo, že za tým nič nie je.“

Údajný tunelár: Asi si musím zobrať právnika

O tuneli Branisko sme hovorili s JÁNOM G. - zástupcom firmy Erga Suisse.


Polícia vydala tlačovú správu, že ste medzi obvinenými z tunelovania Tunela Branisko.

„Fíha, aj ja?"

Áno.

„Tak to je niečo nové."

Tvrdia, že ste obvinený zo zločinného spolčenia a z podvodu a že ste spolu spôsobili škodu 260 miliónov.

„Tak to je pre mňa niečo nové, ale keby to tak bolo, tak na to si musím zobrať právnika, že?"

Asi áno. Čo sa vtedy dialo? Podľa všetkého to súvisí s firmami ZPA Křižík a Erga Suisse. Ste si vedomý, že ste spôsobili škodu alebo urobili podvod?

„Absolútne nie, pretože všetko je normálne vydokladované, sú na to dôkazy. Všetko je v poriadku a neviem, čo by som vám iné povedal."

Polícia uvádza, že ste vo Švajčiarsku trestne stíhaný za podplácanie a pranie špinavých peňazí.

„Tak to je zase niečo iné, ale to nie je tak."

Je pravda, že ste tam obvinený?

„Nie, to absolútne nie. A kto vám to dal?"

Je to v policajnej správe. Píše sa tam o Erga Suisse ako o nastrčenej firme, a že na účtoch ľudí zo Slovenskej správy ciest (SSC) skončil viac ako milión frankov.

„Tak to nemôže byť, aspoň nie cez moju firmu. A keby to tak bolo, tak si musím na to okamžite zobrať právnika."

Takže podľa vás nedošlo k poškodeniu SSC?

„Stopercentne nie."

Takže ste odviedli prácu, ktorú ste mali?

„Samozrejme, a keď si porovnáte ceny v jednotlivých už po Branisku spravených tuneloch, tie ceny za dodanie všetkých zariadení sú približne o najmenej 20 percent nižšie ako pri iných tuneloch."

A ako si vysvetľujete, že na účtoch týchto pánov našli takéto prostriedky?

„To vám neviem povedať."

Takže ide o nedorozumenie?

„Takto vám poviem. Keď je to takto vonku, budem sa musieť samozrejme brániť, ale ja mám účty a všetko v poriadku. Ja to viem vydokladovať."

A čo je za tým, že vás obvinili?

„Za tým môžu byť rôzne veci, ja nechcem nikoho obviňovať, pretože najprv si musím zistiť ako to je."

To, že bolo nejaké obvinenie, včera ohlásil premiér.

„Aha."

To ste ani nepostrehli?

„Nie."

Vy ste na Slovensku?

„Som na Slovensku, ale nemal som čas. Niečo som čítal dnes v novinách, ale tam to, čo vy hovoríte, nebolo."

Premiér hovoril už viackrát o tunelovaní tunela a máme pocit, že by to politicky mohol smerovať k SDKÚ. Vy máte spojenie s SDKÚ?

„Absolútne nie."

Ako ste sa spoznali s tými pánmi z SSC?

„Tí boli tam, keď sme pracovali pre ZPA Křižík a ZPA Křižík malo s nimi zmluvu. Sú to ľudia, ktorí tam pracovali. To je všeobecne známe. Ale nejaké kontakty alebo takto - to som s nimi nikdy nemal."

Takže iba pracovne?

„Ani pracovne, pretože oni pracovali so ZPA Křižík."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.