Urýchľovací zákon prešiel

Vláda včera schválila návrh vyvlastňovacieho zákona, hoci nevyriešené ostali aj zásadné pripomienky ministerstva výstavby, Generálnej prokuratúry, NBS a Úradu vlády. V diskusii o ústavnosti návrhu rozhodol argument, že diaľnice musia byť.

Minister dopravy Ľubomír Vážny môže byť spokojný. Vláda mu včera schválila zákon, ktorý umožní stavať diaľnice na cudzích pozemkoch.

Vláda včera schválila návrh vyvlastňovacieho zákona, hoci nevyriešené ostali aj zásadné pripomienky ministerstva výstavby, Generálnej prokuratúry, NBS a Úradu vlády.

Bratislava - Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic z dielne ministerstva dopravy včera prešiel vládou. Hoci o ústavnosti jeho paragrafov pochybujú aj viacerí ústavní právnici, vláda neustúpila. Neschopnosť argumentovať, ale veľkú vôľu zákon prijať, už ukázalo aj pripomienkové konanie k zákonu.

Účel zákona je prvoradý

Rezort dopravy dostal ku kontroverznému zákonu devätnásť pripomienok, akceptoval trinásť.

„Návrh zákona umožňuje, aby získanie vlastníckych práv k pozemku nebolo nutné deklarovať ku dňu začatia stavebného konania,“ napísal napríklad Úrad vlády. Dôsledkom toho môže nastať výrazné obmedzenie až znemožnenie výkonu vlastníckeho práva, čo je v rozpore s ústavnými princípmi, vysvetľovalo jeho stanovisko.

Ochrana vlastníckeho práva je pritom aj súčasťou Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Európsky súdny dvor sa taktiež zaoberal problematikou takzvaného nepriameho vyvlastnenia. To predstavuje zabratie súkromného pozemku štátnou správou bez toho, aby bolo vydané rozhodnutie o prevode vlastníckeho práva, pripomína stanovisko Úradu vlády. Takýto postup však podľa súdneho dvora „porušuje právo na rešpektovanie majetku vlastníka pozemku“.

Rezort dopravy sa v reakcii na tieto argumenty oponentov zmohol iba na skonštatovanie, že „bez takéhoto ustanovenia nie je možné dosiahnuť účel zákona“.

Ministerstvo dopravy zákonom delí vlastníkov pozemkov na tých, ktorí ho „využívajú obvyklým spôsobom“, a tých, „ktorí ho využívajú na znemožnenie naplnenia verejného záujmu“. O tých prvých podľa nich­ hovoria rozsudky európskych súdov, tí druhí podľa tejto logiky nie sú chránení.

„Ak si kúpim pozemok a momentálne na ňom nestaviam, nie je hodný ochrany?“ pýta sa potom aktivista Richard D r u t a r o v s k ý.

Podobný názor ako Úrad vlády má aj Národná banka Slovenska. Namietala, že stavať na cudzích pozemkoch je „v rozpore so zákonmi a právnymi normami spoločnosti vôbec“. Podľa nej nie sú na mieste ani argumenty ministerstva dopravy, ktoré označilo bránenie si pozemkov ich vlastníkmi za handrkovanie a že o ústavnosti návrhu môže rozhodnúť iba Ústavný súd.

Premiér Robert Fico i minister dopravy Ľubomír Vážny viackrát pri obhajovaní urýchlenej výstavby povedali, že o tom, či je, alebo nie je niečo ústavné, má rozhodnúť Ústavný súd. „Vyhlásenia niekoho iného ako Ústavného súdu nás teraz nezaujímajú,“ povedal premiér Fico na začiatku septembra.

Vlastníctvo preukazovali už za komunizmu

Medzi kritikov, ktorí neboli vypočutí, sa dostalo aj ministerstvo výstavby. To sa tiež pokúša o vlastný urýchľovací zákon, ale vláda o ňom ešte nerokovala.

Výstavba doprave pri pripomienkovaní odkázala, že „preukázanie vlastníctva ku stavebnému pozemku zaviedol stavebný zákon už v roku 1976 v podmienkach socialistického zriadenia ako základnú podmienku na vydanie stavebného povolenia“.

Právnici z rezortu dopravy na to len stroho skonštatovali, že nový zákon ruší tie ustanovenia stavebného zákona, ktoré hovoria o tom, že stavebník musí preukázať vlastníctvo pozemku.

Prečo? Lebo vláda rozhodla

Národná banka Slovenska využila pripomienkovanie vyvlastňovacieho zákona na to, aby povedala svoj názor k plánu mohutnej výstavby diaľnic cez PPP. Skonštatovala, že Slovensko doteraz nemá skúsenosti s takýmito projektmi a že z hľadiska menovej politiky banky je potrebné eliminovať všetky riziká.

Rezort dopravy pripomienku akceptoval s konštatovaním, že „skúsenosti s PPP nie sú, ale vláda rozhodla“.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...