Prvý variant vedie prevažne cez údolie rieky, druhá trasa ide väčšinou tunelom.
BRATISLAVA. Kľúčový diaľničný úsek pri Martine medzi Turanmi a Hubovou vyjde štát buď 880,4 milióna eur alebo vyše miliardy eur. Také sú odhady nákladov na výstavbu dvoch variantov tejto cesty, ktoré sa majú ďalej posudzovať.
Opísala ich Porovnávacia štúdia, ktorú dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, čo sa na trase budúcej cesty zosunula počas jari minulého roka pôda.
Materiál diaľničiari momentálne poslali ministerstvu životného prostredia a to ho zverejnilo na enviroportáli na pripomienkovanie.
Štúdia sa venovala trom variantom výstavby cesty, ako optimálne na posúdenie však ďalej odporúča dva. Prvým je variant, ktorý vedie prevažne cez údolie rieky, ale je s odklonom.
Tento má odhadované náklady vo výške 880,4 milióna eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Podľa štúdie by išlo o ekonomicky priaznivú investíciu.
Cesta postavená týmto variantom by mala tri križovatky, takže sa predpokladá, že by vhodne obslúžila priľahlé územie. Konkrétne Dolnú Oravu, predovšetkým Kraľovany, Párnicu, Zázrivú, Istebné až po Dolný Kubín.
Druhým je tunelový variant, na ktorý štúdia odhaduje náklady vo výške 1,05 miliardy eur s DPH. Tento by podľa materiálu poskytol autám najkratšiu dráhu, preto by im priniesol najvyššie úspory v prevádzkových nákladoch.
Zároveň sú jeho súčasťou aj výrazne najdlhšie tunely, ktoré tento variant zaťažujú najvyššími investičnými nákladmi a nákladmi na ich údržbu a prevádzku.
"Avšak skutočnosť, že trasa ide väčšinou tunelom, prináša aj výhodu a to, že variant má najmenej mostných objektov, oporných a zárubných múrov, protihlukových stien a podobne," dodáva štúdia.
Cesta postavená týmto variantom by mala len dve križovatky, a to na začiatku a na konci, preto by na starej ceste prvej triedy ostalo najviac áut. Zároveň by však bol najmenší počet obyvateľov zasiahnutých hlukom z dopravy.
Pre relevantné porovnanie obidvoch variantov a posúdenie ich vplyvu na životné prostredie je podľa štúdie potrebné dopracovať primerané posúdenie vplyvov stavby na územia sústavy Natura 2000.
Tiež napríklad porovnať záber biotopov európskeho významu zničených alebo ovplyvnených pri výstavbe a prevádzke cesty či posúdiť vplyv na živočíchy toku Váhu a vplyv na prirodzené migračné trasy živočíchov.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Žilinský úsek D3 dokončia o tri roky, polovicu prác urobia menšie firmy
Diaľnica môže byť o rok neskôr
Počiatek sľubuje do konca volebného obdobia 100 kilometrov diaľnic
Na stavbe Váhostavu nebola ani noha
Diaľnica D1 môže byť v roku 2019. Alebo 2024
Keď Váhostav malým firmám neplatí, zákon im pomôže málo
Zem sa pohla. Hrozí pri Šútove prírodná katastrofa?
Diaľnic rekordne pribudne, stavať sa ide skoro všade
Troch lacnejších vyhodili a diaľnicu ponúkli Širokému
Brusel povolil diaľnicu na severe Slovenska
Počiatek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2018
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.