Úskalia výstavby diaľnic na Slovensku

Je dôležité, za akých podmienok si na diaľnicu požičiame, aby sa nestalo, že poplatok za kilometer jazdy bude tak vysoký, že diaľnice budú zívať prázdnotou a prínos diaľnice pre regióny na východe Slovenska bude minimálny.

Veľmi, veľmi dlho trvalo kým občania a politici pochopili význam diaľnic a ich prínos pre rozvoj regiónov. Účelom diaľnic je rýchla, časovo neobmedzená, bezpečná a pomerne lacná doprava veľkého objemu tovaru a ľudí na značné vzdialenosti. Prínosom diaľnic je práve rozvoj regiónov do ktorých sa diaľnicou dá dostať.

Slovensko doplatilo na nesprávnosť rozhodnutí, keď sa výstavba diaľnic dva krát z politických dôvodov utlmila a peniaze sa prednostne používali na dotáciu mestskej hromadnej dopravy a iné účely. Začiatky plánov výstavby diaľnic pochádzajú ešte z čias prvej republiky, odvtedy boli veľa krát modifikovane a len čiastočne realizované. Výsledkom je dnešná nedokončená diaľničná sieť. Na Slovensku máme na 4 diaľničné ťahy.

Existujú aj ďalšie návrhy, ale sú len v úrovni dohadov bez pridelenia čísla diaľnice, ako napríklad južná trasa: Bratislava, Nove Zámky, Veľký Krtíš, Lučenec, Košice.

Zlou správou je, že z uvedených diaľničných ťahov je len jeden jediný hotový a to diaľnica D2, ktorú sa podarilo dokončiť postavením tunela Sitina.

Diaľnica D4 predstavuje v skutočnosti len maličký kúsok, takmer nezobraziteľný na mapách. Jej rozšírenie od križovatky s D2 po križovatku s D1 pri Senci je stále v nedohľadne, v takom istom stave je aj pokračovanie severného obchvatu po križovatku s D2. Nestavia sa a nie sú hotové ani realizačne projekty. O trošku lepšie, ale stále veľmi zle je na tom diaľnica D3, kde projekty už ako tak sú a na niektorých úsekoch sa stavia, respektíve zlomky z nej sú už postavené.

Najdlhšou a najdiskutovanejšou diaľnicou Slovenska je D1, od Bratislavy je momentálne dokončená až po Sverepec, ďalej sú hotové len jej kúsky. Po Ukrajinu chýba takmer rovnaká vzdialenosť ako je momentálne postavená.

Práve o túto časť diaľnice, presnejšie úsek po Košice je veľký politický záujem. V plánoch mala byť spojazdnená (aspoň v polovičnom profile) do roku 2013.

Terajší premiér vyhlásil, že výstavbu urýchli a stihne sa do konca roku 2010. Je to pozitívna správa, ale má niekoľko problémov.

Prvým problémom je zmena trasy v niektorých úsekoch z dôvodu vyhnutiu sa výstavbe tunelov a viaduktov, čím sa diaľnica veľmi kľukatí. Vo všeobecnosti to odborníci volajú syndróm výstavby tunela Branisko, kde sa výstavba predĺžila, predražila a s kvalitou sú problémy dodnes.

Spolu s takýmito zmenami došlo k ďalšej veľmi negatívnej zmene pri výstavbe diaľnic.

Diaľnica D2 sa stavala v parametroch 26,5/150 (šírka/rýchlosť) a dnes máme aj úseky označené ako diaľnica alebo cesta pre motorové vozidlá v parametroch 22,5/80 pritom vo svete, ale aj v susednej ČR idú opačným smerom k 28,5/160. Z hľadiska budúcnosti je takéto zníženie nárokov na kvalitu diaľnic veľmi nezodpovedné.

Druhým problémom je systém vyvlastňovania pozemkov na základe oznámenia na úradnej tabuli. V civilizovaných krajinách sa investor snaží nehnuteľnosť od vlastníkov kúpiť, ale za trhovú cenu alebo protihodnotu.

Pritom riešenie je jednoduché. Ak investor chce zabrať rodinný dom vo verejnom záujme, tak by mal mať jeho majiteľ na výber. Buď investor dom presťahuje, alebo nanovo postaví dom s rovnanými parametrami, prípadne obdobný dom kúpi a súčasne uhradí náklady zo sťahovaním a odškodnenie za zásah do života majiteľa v súvislosti zo sťahovaním. Alebo ponúkne finančnú kompenzáciu a majiteľ si má možnosť vybrať.

Vyvlastnenie nie je nikdy spravodlivé, ak k nemu má dôjsť, tak jeho protihodnota má byť taká aby majiteľ nemal pocit krivdy ale dobrého obchodu.

Tretí problém je financovanie výstavby diaľnic. Európska komisia kritizovala Slovensko, že má najdrahšiu výstavbu diaľnic v EU. Jeden kilometer diaľnice na Slovensku stojí približne 12,5 milióna eur, pritom európsky priemer sa pohybuje na úrovni 6,8 milióna eur za kilometer.

V cene výstavby diaľnic na Slovensku sú na rozdiel od zahraničia zahrnuté aj náklady za výkup pozemkov a nehnuteľnosti na trase. V zahraničí štát vykupuje alebo vymieňa pozemky na svoje náklady a výstavba diaľnic je finančne samostatná. Potom je možné nielen konkrétne limitovať cenu výstavby diaľnice pri vypisovaní tendra, ale aj prísnejšie kontrolovať dodávateľov. Dopad na zlacňovanie výstavby a vykazovanie reálnych údajov je zreteľný.

Z uvedeného sú zrejmé dve veci. Pri slovenských cenách nemôže byť problém zaplatiť pri vyvlastňovaní adekvátnu náhradu a pri nezmenených cenách za kilometer stavby diaľnice je potrebné na dostavbu D1 do Košíc (155 km) zohnať 1937 miliónov eur. Hoci sa slovenskej ekonomik výnimočne darí, takúto finančnú rezervu nemá, preto vláda chce výstavbu diaľnic realizovať podľa PPP projektov (pilotný projekt výstavby D11 Lietavská Lúčka - Turany systémom verejnosúkromného partnerstva). Je to spôsob výstavby úspešne používaný aj v zahraničí, ale má veľké riziko, ktoré spočíva v podpísaní nevyváženej zmluvy, následkom čoho môže dôjsť k finančným stratám.

To, či diaľnica do Košíc bude, alebo nebude spojazdnená do roku 2010, nie je dôležité, oveľa dôležitejšie je, aké bude mať parametre. Budeme môcť jazdiť v dvoch jazdných pruhoch rýchlosťou aspoň 130 km/hod? Ďalej je dôležité, za akých podmienok si na diaľnicu požičiame, aby sa nestalo, že poplatok za kilometer jazdy bude tak vysoký, že diaľnice budú zívať prázdnotou a prínos diaľnice pre regióny na východe Slovenska bude minimálny.

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

PPP, výstavba a prevádzka diaľnic

Dálnice D11, Česká republika

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.