Ústavný súd v stredu šokoval Pezinčanov. Do mesta sa zrejme vrátia smetiarske autá.
Bratislava - Spor o to, či má pri výstavbe skládky odpadov v tesnej blízkosti obydlí väčšie slovo investor, alebo mesto a jeho obyvatelia, sa po včerajšku opäť zamotal.
Prevádzkovateľ spornej pezinskej skládky Ján Man od stredy opäť zháňa partnerov, ktorí budú pár sto metrov od centra mesta voziť odpad. Napriek nevôli samosprávy i obyvateľov Pezinka.
So zavážaním skládky museli Manovci skončiť v máji po tom, ako rozhodnutie o povolení skládky Slovenskou inšpekciou životného prostredia vyhlásil za nezákonné Najvyšší súd a vec vrátil na nové konanie. Man v septembri rozhodnutie Najvyššieho súdu napadol na Ústavnom súde, rozsudok podľa neho obmedzil jeho vlastnícke práva.
Ústavný súd teraz rozhodol, že Manovu sťažnosť prijíma a zároveň odložil vykonateľnosť rozhodnutia Najvyššieho súdu, až kým definitívne nerozhodne, či neboli Manove práva porušené. Na rozhodnutie nemá lehotu. „Znamená to, že skládka má oddnes opäť povolenie na prevádzku, ktoré v máji zrušil Najvyšší súd,“ tvrdí Man. Skládku však napriek tomu zatiaľ zavážať nezačal.
„Skutkový stav je taký, že nemáme obchodného partnera, ktorý by na skládku vozil, pretože rozsudok Najvyššieho súdu spôsobil, že všetci obchodní partneri, s ktorými sme mali uzatvorenú zmluvu, od nej odstúpili,“ hovorí Man.
Nové zmluvy chce uzatvoriť čo najskôr, keďže „v dôsledku rozhodnutia Najvyššieho súdu je naša spoločnosť Ekologická skládka v takých existenčných problémoch, že jej hrozí bankrot“.
S Manovým výkladom uznesenia Ústavného súdu nesúhlasia pezinskí aktivisti. „Treba rozlišovať medzi právoplatnosťou a vykonateľnosťou rozsudku. Rozhodnutie Ústavného súdu sa týka iba odkladu vykonateľnosti rozsudku Najvyššieho súdu, nie jeho právoplatnosti,“ tvrdí právnička iniciatívy Skládka nepatrí do mesta Zuzana Čaputová.
To podľa nej znamená, že Ústavný súd odložil účinky rozsudku Najvyššieho súdu, ktoré spočívajú v opätovnom konaní Inšpekcie životného prostredia o povoľovaní skládky. Aby v tej istej veci nerozhodovala inšpekcia aj Ústavný súd. „Neznamená to však možnosť zavážať skládku odpadom, keďže rozhodnutia o jej povolení sú právoplatne zrušené, a teda právny podklad na jej prevádzkovanie neexistuje,“ tvrdí Čaputová.
Hovorcovia Ústavného ani Najvyššieho súdu nechceli situáciu komentovať, keďže ide o „živú vec“. Podobne vicepremiér Dušan Čaplovič (Smer), ktorý v stredu ešte zastával aj funkciu ministra životného prostredia a ktorý sa pred časom vyjadril, že „zruší skládku odpadov v Pezinku“.
Ústavný právnik Radoslav Procházka sa prikláňa skôr k názoru prevádzkovateľov skládky. „Tým, že sa odložila vykonateľnosť rozhodnutia Najvyššieho súdu, ostáva rozhodnutie, ktoré Najvyšší súd zrušil, právoplatné a až do rozhodnutia vo veci samej sa môže podľa neho postupovať,“ myslí si.
Takýto postup Ústavného súdu však nepovažuje za šťastný. „Rozhodovanie súdu bude trvať prinajmenšom mesiace a za ten čas môžu zavážaním skládky vzniknúť nezvratné zmeny,“ upozorňuje.
V ľahkej pozícii nie sú ani mestá, obce alebo odpadové spoločnosti, ktoré by chceli smeti do Pezinku voziť. Ak Ústavný súd sťažnosť Mana napokon zamietne, rozhodnutie Najvyššieho súdu bude platiť a prevádzka skládky bude opäť nezákonná.
Kauza pezinskej skládky sa ťahá už dva a pol roka. Vtedy skládka napriek zákazu v územnom pláne mesta získala územné rozhodnutie od Krajského stavebného úradu v Bratislave. Na jeho čele v tom čase stál nominant Smeru Ján Man mladší.
Man si myslí, že skládku môže prevádzkovať
Čaplovič sleduje pezinskú skládku z diaľky
Súd: Skládku povolili nelegálne
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.