Navrhol som zlepšenie orientácie pre Prešovčanov a návštevníkov nášho mesta pri využívaní mestskej dopravy.
Automat na predaj cestovných lístkov totiž nenájdete na každej zástavke, takže ak ste si lístok nekúpili vopred, na niektorých zastávkach ho v poslednej chvíli už nekúpite.
Návštevník mesta, ale aj Prešovčan, nemá vždy prehľad, kde je najbližší automat na predaj cestovných lístkov. Mať po ruke takúto informáciu na zastávke by sa zišlo. Cestujúcemu však donedávna chýbala.
Preto som ešte ako člen predstavenstva dopraveného podniku navrhol, aby sme cestujúcim mestskej dopravy aj v našom meste uľahčili orientáciu a v cestovných poriadkoch sa pri názvoch zastávok objavila aj značka, podľa ktorej sa cestujúci zorientuje, kde nájde automat na predaj lístkov.
Poviete si, maličkosť. Áno, ale nikomu to akosi dovtedy nenapadlo. Veľa to nestojí, ale aj takáto drobnosť vie pomôcť.
Zastávku s automatom v cestovnom poriadku spoznáte podľa prerušenej zvislej "čiaročky" za názvom zastávky. Kto nemá istotu, čo tento nový symbol znamená, tomu pomôže legenda pod zoznamom zastávok.
Moja snaha zlepšiť úroveň informovanosti a intuitívnosti pri cestovaní mestskou verejnou dopravou pramení aj z toho, že dostávam občas podnety, aby boli niektoré zastávky doplnené o automat na predaj lístkov.
Keďže mestská doprava je čiastočne dotovaná z mestského rozpočtu a je tlak aj od cestujúcich, aby cena lístka nebola priveľká, pri umiestňovaní automatov sa prihliada aj na návratnosť inštalácie automatu.
Automat by mal byť totiž pre ekonomiku podniku prínosom. Aby sa nestalo to, že po odčítaní nákladov od výnosov sa príde na to, že síce si cestujúci na menej vyťaženej zastávke môže kúpiť lístok v automate, ale kúpa a prevádzka automatu stojí viac ako mince, ktoré počas životnosti do neho cestujúci vhodia.
Pripúšťam, že by bolo príjemné mať automat na každej zastávke, no tento komfort si ako cestujúci platíme v cene lístka a nie každému sa to pozdáva.
Keď sa kupovali automaty koncom predminulého roka, jeden kus stál okolo 4 500 eur, ak si dobre spomínam. K tomu treba prirátať náklady na jeho osadenie (stĺpik a pod.), náklady na privedenie elektrickej prípojky (nie sú malé). Automat spotrebovaváva elektrinu, pokladničku chodia technici pravidelne vyprázdňovať. Pri vyťažených automatoch je to aj každodenne, sú to desiatky denne najazdných kilometrov, vyžadujúce si niekoľko áut a ľudí. Práve tento náklad je výrazný. Platiť treba aj paušál, keďže automat komunikuje s dispečingom o poruchách a svojom stave.
Automat potrebuje údržbu a po svojom opotrebovaní napokon výmenu za ďalší predajný automat.
Preto nie je automat na každej zastávke, ale čo viem, pri každej požiadavke na nový automat sa vypočíta jej ekonomická opodstatnenosť. Sedliacky rozum totiž hovorí, že automat by mal byť "v pluse," pretože jeho jedinou úlohou je vyzbierať peniaze na prevádzku verejnej dopravy v meste.
Preto sú v súčasnosti automaty na týchto zastávkach:
Zastávky MHD | smer |
Trojica | smer križ. Nám.mieru |
Trojica | smer žel. stanica |
Na Hlavnej | smer križ. Nám.mieru |
Na Hlavnej | smer žel. stanica |
Veľká pošta | smer križ. Nám.mieru |
Veľká pošta | smer žel. stanica |
Čierny most | smer križ. Nám.mieru |
Žel. stanica | smer križ. Nám.mieru |
Žel. stanica | smer Košická |
Sabinovská | smer Hlavná |
Švábska | smer Sekčov |
Lomnická | smer Sekčov |
Šport | smer žel. stanica |
Lesnícka | smer žel. stanica |
P. Horova | smer Sibírska |
M. Benku | smer Sibírska |
L.Novomeského | smer ul. Hlavná |
Vansovej | smer ul. Hlavná |
Pod Šalgovíkom | smer ul.Hlavná |
Jurkovičova | smer ul. Hlavná |
Karpatská | smer ul. Hlavná |
Sibírska | smer žel. stanica |
Nemocnica | smer ul. Duklianska |
Hollého | smer Nemocnica |
Sídlisko III | smer konečná z. |
Prostějovská | smer ul. Hlavná |
Centrum | smer ul. Hlavná |
VUKOV | smer ul. Hlavná |
N. Kráľ. pokoja | smer ul. Hlavná |
Volgogradská | smer ul. Hlavná |
Clementisova | smer Sídl.III |
Levočská | smer ul. Hlavná |
Poliklinika | smer ul. Hlavná |
Poliklinika | smer sídlisko III |
Obrancov mieru | smer ul. 17. novembra |
Obrancov mieru | smer Levočská ul. |
Vysokoškol. areál | smer ul. Škultétyho |
Vysokoškol. areál | smer ul. Obr. mieru |
Dopravný podnik | smer ul. Hlavná |
Pažica | smer ul. Hlavná |
Rázc. Šidlovec | smer ul. Hlavná |
Priemyselné centrum | smer Štúrova ul. |
Škultétyho | smer 17. novembra |
Lístky si može cestujúci kúpiť aj v predpredaji. Mať v zálohe jeden či dva lístky v peňaženke sa preto dá, ak na to človek pravdaže nezabudne.
Vyznačenie zastávok s automatmi v cestovnom poriadku pripomienie a pomôže cestujúcemu, že napríklad v cieli svojej cesty linkou MHD alebo pri prestupe nájde na zastávke automat a tam si môže kúpiť lístky do zásoby.
Iná možnosť je kúpa lístku u vodiča. To sa však považuje za náhradný spôsob, preto je lístok kúpený u vodiča drahší. Vodiča totiž predaj zdrží, čo predĺžuje čas jazdy. Vyššou cenou sú cestujúci motivovaní, aby si kúpili lístok inde, ak je to možné. Napríklad v automate.
Existujú aj SMS lístky pre tých, ktorí majú mobilné telefóny a ich volací program umožňuje platiť za služby zakúpené cez telefón. SMS lístok pre spoje prešovského dopravného podniku sa kupuje zaslaním prázdnej SMS správy na číslo 1144. Podrobnosti nájdete napísané aj na internetovej stránke http://www.dpmp.sk.
V súčasnosti je SMS lístok prestupný, platí aj na nočné spoje a doba jeho platnosti je 30 minút. V sobotu, nedeľu a cez sviatok sa predlžuje na 45 minút.
Stojí 70 centov. Je drahší ako podobný lístok kúpený v automate. Prečo je tomu tak, keď takýto lístok nepotrebuje prevádzkovo náročnú sieť automatov? Zdalo by sa, že by mohol byť dokonca lacnejší.
Rovnakú otázku som položil aj ja. Pes je zakopaný v tom, že firma, ktorá v spolupráci s vašim operátorom prevádzkuje systém predaja SMS lístkov, bola ochotná prevádzkovať tento systém len za cenu nezanedbateľnej provízie. Jej výška je taká, že z lacnejšieho papierového lístka dokonca dopravný podnik utrží viac, ako z SMS lístka.
Naviac, hotovosť je v automatoch pre dopravný podnik k dispozícii prakticky hneď po tom, ako do automatu vhodíte mince. Z SMS lístka má podnik peniaze oveľa neskôr. Dokonca oveľa neskôr, ako za lístok zaplatíte vo faktúre svojmu mobilnému operátorovi, ktorý si z celkovej ceny tiež ponechá nemalú províziu.
Verím však, že prešovský dopravný podnik dokáže pružne reagovať a na tých zastávkach, kde by o kúpu cestovných lístkov v automate bol dostatočný záujem, po preveraní všetkých formalít bude prijaté rozhodnutie o doplnení siete automatov.
V budúcnosti môžu v tom pozitívnom zmysle zamiešať karty aj nové spôsoby platobného styku, ktoré sa postupne objavujú. Iným možným smerom by bola tzv. mestská karta.
No a keď aj v našom regióne dostaneme konečne rozum, impulzom pre zmenu v systéme platenia pri cestovaní verejnou dopravou by mohlo byť zavedenie integrovaného dopravného systému.
Kým sa tak stane, budem sa snažiť presadzovať ďalšie opatrenia, podobných tým doterajším, ako bolo napríklad nedávne zväčšenie cestovných poriadkov kvôli nám, ktorým už oči tak neslúžia, či úplne jednoduché dbanie na to, aby boli zastávkové prístrešky po ich poškodení vandalmi uvedené do pôvodného stavu.
Mojou prioritou je tiež pokrytie obývaných území mesta dostupnou verejnou dopravou. Nie všade je totiž dochádzková vzdialenosť ku najbližšej zastávke prijateľná, na mape mesta stále existujú "biele miesta," kde verejná doprava nie je dostupná.
Viac sa môžete dozvedieť v článkoch nižšie.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Viete, prečo sa na Silvestra nedajú kúpiť lístky na MHD v automatoch?
Nové autobusy MHD by mali mať aj klimatizáciu
Veľký cestovný poriadok je aj na ďalšej zastávke na ulici Obrancov mieru
Máme ďalšie nové trolejbusy. Prečo prvého nejazdili...
Viete, kam chodia vodiči a vodičky MHD na záchod?
Od dnes budú premávať nedeľné posilové spoje linky č. 38 k prešovskej univerzite
Cestovné poriadky v prešovskej MHD sú prehľadnejšie a informačne bohatšie
Začalo sa územné konanie pre obratisko MHD na Terchovskej ulici
Začalo sa maľovanie prístrešku na zastávke Pod Kamennou baňou
Na Hlavnej ulici opekneli predajné automaty
Občania opäť rozbili prístrešok MHD na Horárskej ulici
Dopravný podnik prispel k bezpečnosti cestujúcich na železničnej stanici
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
Je prešovský dopravný podnik efektívny?
Viete, kedy a kde sa pre vás čistí interiér vozidiel MHD?
Cestovné poriadky na zastávkach MHD by mali byť čitateľnejšie
Desaťpercentné škrtnutie dotácie dopravnému podniku nemusí priniesť rovnakú úsporu
Prečo v uplynulých dňoch nejazdila vždy nízkopodlažná "15-tka"?
Linka číslo 15 je od septembra nízkopodlažná
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...