V Dvoriankach bojujú s hlučnou dopravou

V obci Dvorianky márne bojujú s nadmerným hlukom a otrasmi, ktoré spôsobujú kamióny na ceste I. triedy. Miestni sa domnievajú, že opatrenia, ktoré urobili kompetentní, nestačia.

Dvorianky - V obci Dvorianky (okres Trebišov) viac než dva roky bojujú s nadmerným hlukom na ceste I/79, ktorý spôsobujú osobné autá a kamióny.

Tri nezávislé merania dokázali, že v dedine sa prekračuje únosná úroveň hluku, čo ohrozuje zdravie obyvateľov.

Dvoriančania, bývajúci na Hlavnej ulici, spísali petíciu a oslovili všetky kompetentné orgány. Dosahujú iba čiastkové úspechy.

Ticho tam nebude nikdy

Iniciatíva na riešenie problému vznikla v roku 2010. Ľudia sa sťažovali na veľký hluk a otrasy z kamiónovej dopravy.

Počas leta nemôžu mať v noci otvorené okná, na domoch im praskajú steny. Situácia zašla tak ďaleko, že niektoré časti domov, situované smerom na cestu, sa nemôžu využívať.

Pod kolesami áut donedávna búchali i kanalizačné poklopy, tie sa však podarilo zabetónovať.

„Od roku 2007 – 2008 sa v obci Dvorianky pripravuje nová stavba cesty, chodníkov a odvodnení,“ spomína Ján Vitkovič, predseda petičného výboru.

„V obci sme si kúpili dom. Ešte pred výstavbou som zistil, že pred mojím domom bude spomaľovač a upozornil som Úrad vlády, Slovenskú správu ciest aj obec Dvorianky na možnosť zvýšenia hluku. Vtedy mi povedali, že je všetko v poriadku – ide o cestu prvej triedy a ticho tam nebude nikdy,“ dodáva Vitkovič.

Osadili merač rýchlosti

Vlastníkom cesty I/79 je Slovenská správa ciest (SSC). Právo na realizáciu projektu dostala od obce Dvorianky. Na podnet obyvateľov začala na inkriminovanom úseku cesty umiestňovať spomaľovače a dopravné značky.

Ani po osadení informatívneho merača rýchlosti sa dopravná situácia v obci nezlepšila. Vodiči ňou prechádzajú aj stokilometrovou rýchlosťou.

Spomaľovač umiestnený pred rodinným domom J. Vitkoviča vyvoláva brzdenie kamiónov a osobných áut. Predné izby obydlia nemôže ich majiteľ pre hluk využívať.

„Rozhodnutie o odstránení prvku upokojenia dopravy by muselo dať ministerstvo dopravy,“ píše Gabriel Nižňanský, riaditeľ odboru environmentálneho posudzovania ministerstva životného prostredia.

„Slovenská správa ciest ako investor stavby a správca komunikácie I/79 s odstránením prvku upokojenia dopravy nesúhlasí. V prípade neexistencie spomaľovača a obmedzení by kamióny jazdili zrejme plnou rýchlosťou celou obcou, práve spomaľovač ich v súčasnosti brzdí,“ uvádza generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Prestávajú veriť v dobrý koniec

Milan Kamenický z Pracoviska SL – Euroakustik v Bratislave,  ktorý viedol posledné meranie hluku v obci z 12. júla 2012, vo svojom protokole uviedol tieto zistenia: „Na začiatku obce, smerom od obce Hriadky, sa nachádza rodinný dom, ktorého vlastníkom je Ing. Vitkovič. Dom sa nachádza 9 metrov od okraja vozovky. Na sledovanom úseku cesty je povolená prípustná rýchlosť 50 km/h smerom na Vranov, v opačnom smere je povolená maximálna rýchlosť 40 km/h. Dominantným zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí bol počas merania hluk z dopravy na ceste I/79.“

Dvoriančania prestávajú dúfať, že sa problém, ktorý trápi celú obec, niekedy vyrieši. Napriek tomu, že prekračovanie povolených decibelov hluku v obci je zrejmé, kompetentné orgány, podľa jednotného názoru Dvoriančanov, nerobia všetko, čo by mali, aby problém odstránili.

„Situáciu by mohlo vyriešiť osadenie spomaľovača pred obec, radarom riadený semafor a úprava po celom úseku cesty v dedine,“ hovorí Ján Vitkovič.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.