V Dvoriankach bojujú s hlučnou dopravou

V obci Dvorianky márne bojujú s nadmerným hlukom a otrasmi, ktoré spôsobujú kamióny na ceste I. triedy. Miestni sa domnievajú, že opatrenia, ktoré urobili kompetentní, nestačia.

Dvorianky - V obci Dvorianky (okres Trebišov) viac než dva roky bojujú s nadmerným hlukom na ceste I/79, ktorý spôsobujú osobné autá a kamióny.

Tri nezávislé merania dokázali, že v dedine sa prekračuje únosná úroveň hluku, čo ohrozuje zdravie obyvateľov.

Dvoriančania, bývajúci na Hlavnej ulici, spísali petíciu a oslovili všetky kompetentné orgány. Dosahujú iba čiastkové úspechy.

Ticho tam nebude nikdy

Iniciatíva na riešenie problému vznikla v roku 2010. Ľudia sa sťažovali na veľký hluk a otrasy z kamiónovej dopravy.

Počas leta nemôžu mať v noci otvorené okná, na domoch im praskajú steny. Situácia zašla tak ďaleko, že niektoré časti domov, situované smerom na cestu, sa nemôžu využívať.

Pod kolesami áut donedávna búchali i kanalizačné poklopy, tie sa však podarilo zabetónovať.

„Od roku 2007 – 2008 sa v obci Dvorianky pripravuje nová stavba cesty, chodníkov a odvodnení,“ spomína Ján Vitkovič, predseda petičného výboru.

„V obci sme si kúpili dom. Ešte pred výstavbou som zistil, že pred mojím domom bude spomaľovač a upozornil som Úrad vlády, Slovenskú správu ciest aj obec Dvorianky na možnosť zvýšenia hluku. Vtedy mi povedali, že je všetko v poriadku – ide o cestu prvej triedy a ticho tam nebude nikdy,“ dodáva Vitkovič.

Osadili merač rýchlosti

Vlastníkom cesty I/79 je Slovenská správa ciest (SSC). Právo na realizáciu projektu dostala od obce Dvorianky. Na podnet obyvateľov začala na inkriminovanom úseku cesty umiestňovať spomaľovače a dopravné značky.

Ani po osadení informatívneho merača rýchlosti sa dopravná situácia v obci nezlepšila. Vodiči ňou prechádzajú aj stokilometrovou rýchlosťou.

Spomaľovač umiestnený pred rodinným domom J. Vitkoviča vyvoláva brzdenie kamiónov a osobných áut. Predné izby obydlia nemôže ich majiteľ pre hluk využívať.

„Rozhodnutie o odstránení prvku upokojenia dopravy by muselo dať ministerstvo dopravy,“ píše Gabriel Nižňanský, riaditeľ odboru environmentálneho posudzovania ministerstva životného prostredia.

„Slovenská správa ciest ako investor stavby a správca komunikácie I/79 s odstránením prvku upokojenia dopravy nesúhlasí. V prípade neexistencie spomaľovača a obmedzení by kamióny jazdili zrejme plnou rýchlosťou celou obcou, práve spomaľovač ich v súčasnosti brzdí,“ uvádza generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Prestávajú veriť v dobrý koniec

Milan Kamenický z Pracoviska SL – Euroakustik v Bratislave,  ktorý viedol posledné meranie hluku v obci z 12. júla 2012, vo svojom protokole uviedol tieto zistenia: „Na začiatku obce, smerom od obce Hriadky, sa nachádza rodinný dom, ktorého vlastníkom je Ing. Vitkovič. Dom sa nachádza 9 metrov od okraja vozovky. Na sledovanom úseku cesty je povolená prípustná rýchlosť 50 km/h smerom na Vranov, v opačnom smere je povolená maximálna rýchlosť 40 km/h. Dominantným zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí bol počas merania hluk z dopravy na ceste I/79.“

Dvoriančania prestávajú dúfať, že sa problém, ktorý trápi celú obec, niekedy vyrieši. Napriek tomu, že prekračovanie povolených decibelov hluku v obci je zrejmé, kompetentné orgány, podľa jednotného názoru Dvoriančanov, nerobia všetko, čo by mali, aby problém odstránili.

„Situáciu by mohlo vyriešiť osadenie spomaľovača pred obec, radarom riadený semafor a úprava po celom úseku cesty v dedine,“ hovorí Ján Vitkovič.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.