V obci Dvorianky márne bojujú s nadmerným hlukom a otrasmi, ktoré spôsobujú kamióny na ceste I. triedy. Miestni sa domnievajú, že opatrenia, ktoré urobili kompetentní, nestačia.
Dvorianky - V obci Dvorianky (okres Trebišov) viac než dva roky bojujú s nadmerným hlukom na ceste I/79, ktorý spôsobujú osobné autá a kamióny.
Tri nezávislé merania dokázali, že v dedine sa prekračuje únosná úroveň hluku, čo ohrozuje zdravie obyvateľov.
Dvoriančania, bývajúci na Hlavnej ulici, spísali petíciu a oslovili všetky kompetentné orgány. Dosahujú iba čiastkové úspechy.
Iniciatíva na riešenie problému vznikla v roku 2010. Ľudia sa sťažovali na veľký hluk a otrasy z kamiónovej dopravy.
Počas leta nemôžu mať v noci otvorené okná, na domoch im praskajú steny. Situácia zašla tak ďaleko, že niektoré časti domov, situované smerom na cestu, sa nemôžu využívať.
Pod kolesami áut donedávna búchali i kanalizačné poklopy, tie sa však podarilo zabetónovať.
„Od roku 2007 – 2008 sa v obci Dvorianky pripravuje nová stavba cesty, chodníkov a odvodnení,“ spomína Ján Vitkovič, predseda petičného výboru.
„V obci sme si kúpili dom. Ešte pred výstavbou som zistil, že pred mojím domom bude spomaľovač a upozornil som Úrad vlády, Slovenskú správu ciest aj obec Dvorianky na možnosť zvýšenia hluku. Vtedy mi povedali, že je všetko v poriadku – ide o cestu prvej triedy a ticho tam nebude nikdy,“ dodáva Vitkovič.
Vlastníkom cesty I/79 je Slovenská správa ciest (SSC). Právo na realizáciu projektu dostala od obce Dvorianky. Na podnet obyvateľov začala na inkriminovanom úseku cesty umiestňovať spomaľovače a dopravné značky.
Ani po osadení informatívneho merača rýchlosti sa dopravná situácia v obci nezlepšila. Vodiči ňou prechádzajú aj stokilometrovou rýchlosťou.
Spomaľovač umiestnený pred rodinným domom J. Vitkoviča vyvoláva brzdenie kamiónov a osobných áut. Predné izby obydlia nemôže ich majiteľ pre hluk využívať.
„Rozhodnutie o odstránení prvku upokojenia dopravy by muselo dať ministerstvo dopravy,“ píše Gabriel Nižňanský, riaditeľ odboru environmentálneho posudzovania ministerstva životného prostredia.
„Slovenská správa ciest ako investor stavby a správca komunikácie I/79 s odstránením prvku upokojenia dopravy nesúhlasí. V prípade neexistencie spomaľovača a obmedzení by kamióny jazdili zrejme plnou rýchlosťou celou obcou, práve spomaľovač ich v súčasnosti brzdí,“ uvádza generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.
Milan Kamenický z Pracoviska SL – Euroakustik v Bratislave, ktorý viedol posledné meranie hluku v obci z 12. júla 2012, vo svojom protokole uviedol tieto zistenia: „Na začiatku obce, smerom od obce Hriadky, sa nachádza rodinný dom, ktorého vlastníkom je Ing. Vitkovič. Dom sa nachádza 9 metrov od okraja vozovky. Na sledovanom úseku cesty je povolená prípustná rýchlosť 50 km/h smerom na Vranov, v opačnom smere je povolená maximálna rýchlosť 40 km/h. Dominantným zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí bol počas merania hluk z dopravy na ceste I/79.“
Dvoriančania prestávajú dúfať, že sa problém, ktorý trápi celú obec, niekedy vyrieši. Napriek tomu, že prekračovanie povolených decibelov hluku v obci je zrejmé, kompetentné orgány, podľa jednotného názoru Dvoriančanov, nerobia všetko, čo by mali, aby problém odstránili.
„Situáciu by mohlo vyriešiť osadenie spomaľovača pred obec, radarom riadený semafor a úprava po celom úseku cesty v dedine,“ hovorí Ján Vitkovič.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.