V elektronickom mýte môže byť trestný čin

Ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer) plynie čas, aby Európskej komisii vysvetlil naše mýto. Bruselu by mal ozrejmiť aj to, prečo Národná diaľničná zmenila ponuku jednému z uchádzačov v tendri.

Bratislava - Elektronické mýto vyjde daňových poplatníkov dokopy na 852 miliónov eur. Dnes je jasné, že to mohlo byť aj o 200 miliónov eur menej. O toľko lacnejšie chcelo na Slovensku postaviť mýto konzorcium Slovakpass. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ho rovnako ako všetky lacnejšie ponuky vyradila z mýtneho tendra.  Vyhral najdrahší a s nikým nemusel súťažiť - dnešný SkyToll.

Najlacnejšia verzia mýta od Slovakpassu z tendra vypadla  aj pre „podozrivo nízku cenu". Inými slovami: Národná diaľničná tvrdila, že Slovakpass nedokáže za 630 miliónov eur urobiť také mýto, ako ponúka.

Podľa Európskej komisie však o podozrivo nízkej cene nemôže byť ani reč. Naopak, píše o nesprávnych prepočtoch Národnej diaľničnej. Tá mala dokonca zmeniť ponuku Slovakpassu.

„NDS namiesto prepočítania efektívnosti výberu mýta na základe hodnôt predložených uchádzačom a vyhodnotenia ponuky na základe známych častí vzorca na výpočet efektívnosti výberu mýta, zmenila ponuku uchádzača," píše sa v liste, ktorý Brusel poslal našim štátnikom zhruba pred mesiacom.

Trestný čin?

Teoreticky môže ísť aj o trestný čin, hovorí právnik Marek Benedik. Trestný zákon totiž pamätá aj na verejné obstarávanie. Píše sa v ňom napríklad, že kto dojedná súťažiteľovi prednosť alebo výhodnejšie podmienky na úkor iných súťažiacich, môže pobudnúť vo väzení - šesť mesiacov až tri roky. Takéto prípady však nie sú jednoduché.

„Treba, aby bol preukázaný úmysel a množstvo iných vecí, takže je to veľmi náročné," povedal Benedik. Upozorňuje, že na to treba vôľu a schopnosti, čo môže byť u nás problém.

Prípad z Viedne

„Národná diaľničná spoločnosť, ako i jej predstavitelia, dôrazne odmietajú akékoľvek obvinenia z údajného podvádzania alebo údajnej machinácie s ponukou uchádzača," reagoval včera hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík.

Svetlo do problémov mýta nevniesol ani rezort dopravy. „Ministerstvo už niekoľkokrát verejne vyhlásilo, že všetky kroky, ktoré sú spojené s mýtnym tendrom, boli viacnásobne kontrolované a sú plne v súlade s platnou legislatívou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Podľa jeho slov sa ministerstvo nemôže k procesu s eurokomisiou vyjadrovať. Zakazuje to nariadenie.

„Publikované články v prvom rade škodia svojou tendenčnosťou Slovenskej republike. Európska komisia ešte nerozhodla o ukončení a nestanovila žiadny záver," povedal Jurikovič.

Medzitým o našom mýte prebiehajú  súdne spory aj mimo územia Slovenska. Jeden bol aj v susednom Rakúsku. Zástupcovia konzorcia Slovakpass totiž napadli firmu Schild and Partner. Z jej dielne pochádza štúdia, podľa ktorej firma Slovakpass podliezla reálne ceny za mýto.

Stanovisko Schild and Partner, ktoré máme k dispozícii a ktoré firma použila pred súdom, však hovorí, že v ich analýze sa píše len toľko, že za takú nízku cenu, akú navrhol Slovakpass, sa zatiaľ nepodarilo urobiť taký efektívny systém.

Právnik Benedik upozorňuje, že lacnejších uchádzačov zrejme nebolo treba  vyraďovať  zo súťaže. Štát  si totiž môže v zmluve poistiť, aby dostal to, čo si objednal. Stačí precízne nastaviť zmluvu, zmluvné pokuty a rôzne sankcie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...