V elektronickom mýte môže byť trestný čin

Ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer) plynie čas, aby Európskej komisii vysvetlil naše mýto. Bruselu by mal ozrejmiť aj to, prečo Národná diaľničná zmenila ponuku jednému z uchádzačov v tendri.

Bratislava - Elektronické mýto vyjde daňových poplatníkov dokopy na 852 miliónov eur. Dnes je jasné, že to mohlo byť aj o 200 miliónov eur menej. O toľko lacnejšie chcelo na Slovensku postaviť mýto konzorcium Slovakpass. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ho rovnako ako všetky lacnejšie ponuky vyradila z mýtneho tendra.  Vyhral najdrahší a s nikým nemusel súťažiť - dnešný SkyToll.

Najlacnejšia verzia mýta od Slovakpassu z tendra vypadla  aj pre „podozrivo nízku cenu". Inými slovami: Národná diaľničná tvrdila, že Slovakpass nedokáže za 630 miliónov eur urobiť také mýto, ako ponúka.

Podľa Európskej komisie však o podozrivo nízkej cene nemôže byť ani reč. Naopak, píše o nesprávnych prepočtoch Národnej diaľničnej. Tá mala dokonca zmeniť ponuku Slovakpassu.

„NDS namiesto prepočítania efektívnosti výberu mýta na základe hodnôt predložených uchádzačom a vyhodnotenia ponuky na základe známych častí vzorca na výpočet efektívnosti výberu mýta, zmenila ponuku uchádzača," píše sa v liste, ktorý Brusel poslal našim štátnikom zhruba pred mesiacom.

Trestný čin?

Teoreticky môže ísť aj o trestný čin, hovorí právnik Marek Benedik. Trestný zákon totiž pamätá aj na verejné obstarávanie. Píše sa v ňom napríklad, že kto dojedná súťažiteľovi prednosť alebo výhodnejšie podmienky na úkor iných súťažiacich, môže pobudnúť vo väzení - šesť mesiacov až tri roky. Takéto prípady však nie sú jednoduché.

„Treba, aby bol preukázaný úmysel a množstvo iných vecí, takže je to veľmi náročné," povedal Benedik. Upozorňuje, že na to treba vôľu a schopnosti, čo môže byť u nás problém.

Prípad z Viedne

„Národná diaľničná spoločnosť, ako i jej predstavitelia, dôrazne odmietajú akékoľvek obvinenia z údajného podvádzania alebo údajnej machinácie s ponukou uchádzača," reagoval včera hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík.

Svetlo do problémov mýta nevniesol ani rezort dopravy. „Ministerstvo už niekoľkokrát verejne vyhlásilo, že všetky kroky, ktoré sú spojené s mýtnym tendrom, boli viacnásobne kontrolované a sú plne v súlade s platnou legislatívou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Podľa jeho slov sa ministerstvo nemôže k procesu s eurokomisiou vyjadrovať. Zakazuje to nariadenie.

„Publikované články v prvom rade škodia svojou tendenčnosťou Slovenskej republike. Európska komisia ešte nerozhodla o ukončení a nestanovila žiadny záver," povedal Jurikovič.

Medzitým o našom mýte prebiehajú  súdne spory aj mimo územia Slovenska. Jeden bol aj v susednom Rakúsku. Zástupcovia konzorcia Slovakpass totiž napadli firmu Schild and Partner. Z jej dielne pochádza štúdia, podľa ktorej firma Slovakpass podliezla reálne ceny za mýto.

Stanovisko Schild and Partner, ktoré máme k dispozícii a ktoré firma použila pred súdom, však hovorí, že v ich analýze sa píše len toľko, že za takú nízku cenu, akú navrhol Slovakpass, sa zatiaľ nepodarilo urobiť taký efektívny systém.

Právnik Benedik upozorňuje, že lacnejších uchádzačov zrejme nebolo treba  vyraďovať  zo súťaže. Štát  si totiž môže v zmluve poistiť, aby dostal to, čo si objednal. Stačí precízne nastaviť zmluvu, zmluvné pokuty a rôzne sankcie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...