Chceli mať obchvat a tunel, dostali most priamo nad hlavami. V sobotu už väčšina obyvateľov mesta diaľnicu oslavovala. Niekoľko desiatok rodín spod diaľnice na oslavy nemalo dôvod.
Považský Bystrica - Veľkolepý program, hudba či sprístupnenie estakády ponad mesto pre korčuliarov a peších sprevádzalo otvorenie diaľničného úseku D1 cez víkend v Považskej Bystrici.
Väčšina miestnych už pozabudla na protesty proti diaľnici priamo ponad centrum mesta a z estakády sa tešili. Prišlo ich niekoľko tisíc a oslavy pripomínali prvý máj.
Dominanta mesta, ako nazvali most niektorí politici na včerajšom slávnostnom prestrihnutí pásky, však trápi niekoľko rodín, ktoré zostali bývať pod diaľnicou.
Ani po opakovaných snahách o odkúpenie ich rodinných domov a niekoľkoročnej komunikácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou sa odškodnenia nedočkali.
Hoci väčšina obyvateľov Považskej Bystrice nesúhlasí s tým, ako dopadli obyvatelia pod diaľnicou, diaľnicu si v sobotu prišli pozrieť a večer sa zabávali pri pesničkách Elánu.
Jednu z najdrahších slovenských skupín zaplatili firmy, ktoré diaľnicu postavili. Medzi nimi aj Váhostav Juraja Širokého. Rovnako honosná bola mediálna kampaň NDS k diaľnici. Do domácností rozposlali CD so slovenskými hitmi, ďalšie desiatky tisíc eur zaplatí ročne za vysvietenie diaľnice zospodu.
Peniaze na odkúpenie nehnuteľností pod diaľnicou však štát ani stavebné firmy nenašli. Za desaťkilometrový úsek zinkasovali firmy vyše 340 miliónov eur, väčšinu z peňazí Európskej únie.
„Najskôr stavebný ruch, špina a otrasy. Teraz očakávame hluk. Od železnice sa po pylónoch šíri popod diaľnicu,“ hovorí o bývaní pri diaľničnom pylóne Ján Panák.
Predať nehnuteľnosť v tejto lokalite je takmer nemožné. „Dom stratil cenu a je nepredajný,“ povedal František Martaus, ktorý si postavil dom v 90. rokoch. Nenapadlo mu, že by niekto povolil diaľnicu cez centrum mesta.
Melánia Rýpalová počas výstavby diaľnice pravidelne v záhrade zbierala rôzne predmety vrátane železných tyčí. Nechce žiť celý život v strachu, či niekedy nespadne na jej dom auto.
„Poradíme sa s právnikmi. Naše súdy sú také, aké sú, preto počítame aj s možnosťou, že skončíme na európskej úrovni,“ povedal Panák.
Diaľničiari v Považskej Bystrici pretlačili najlacnejší variant diaľnice z ôsmich navrhovaných, vylúčili aj možnosť obchvatu a tunela. Ten chcú teraz postaviť železnice počas modernizácie trate.
František Martaus sa na otvorenie diaľnice neprišiel pozrieť. „Chápeme potrebu diaľnice, ale ako rodina žijúca pod diaľnicou veľa toho oslavovať nemáme. Z otvárania diaľnic sa aj tak robia politické kabarety.“
Výstavbu diaľnice sprevádzali aj snahy NDS zmeniť vzhľad mosta, v podobe lacnejšieho a jednoduchšieho variantu. S tým nesúhlasila Európska komisia.
„Som rád, že som sa dožil otvorenia diaľnice, most sa mi páči. Nechcel by som bývať pod diaľnicou, ale niekto sa musí obetovať v prospech všetkých,“ zhodnotil Ján Novák, ktorý sa prišiel v sobotu prejsť po diaľnici.
Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skráti podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Lasery pokazili idylku diaľničnej oslavy v Považskej Bystrici
Názory obyvateľov pod diaľnicou v Považskej Bystrici v deň jej otvorenia
Diaľnica mala zaťažkávajúcu skúšku. Vyskúšali ju chodci a cyklisti
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.