V Šali protestujú za mýto, chcú odradiť kamionistov

Cestu naprieč Šaľou treba pre kamióny spoplatniť, žiadajú jej obyvatelia. Ministerstvo dopravy tvrdí, že problém rieši.

Bratislaba - V Šali sa v piatok protestovalo. Niektorým obyvateľom prekáža, že cez mesto prechádza priveľa kamiónov.

Ľudia sa preto vybrali s transparentmi na frekventovaný kruhový objazd.

„Šaľou jazdí denne 28-tisíc vozidiel, z nich je asi štyritisíc kamiónov, čo je enormné,“ povedal Andrej Csillag, jeden z organizátorov protestu.

Cez Šaľu jazdia podľa neho preto, že táto cesta nie je spoplatnená. Kamionisti sa takto vyhýbajú trasám, na ktorých by mýto platili.

Vodičom kamiónov protestujúci ukazovali transparenty s nápismi ako „Kolaps dopravy pre kamióny“ či „Obíďte nás cez R1“.

Jeden z transparentov podržal aj primátor Šale Martin Alföldi (SDKÚ, KDH).

Chceli by obchvat

Mesto súhlasí s občianskou iniciatívou a chce, aby sa okolo Šale vybudoval obchvat, alebo aby sa rýchlostná cesta číslo 1/75 spoplatnila mýtom. Povedal to zástupca primátora Jozef Mečiar.

Za pravdu protestujúcim dávajú údaje Výskumného ústavu dopravného. V roku 2005 podľa neho prechádzalo Šaľou denne 2642 kamiónov, v roku 2010, teda po zavedení mýta, to už bolo 4400 nákladiakov.

„To je nárast o 66 percent,“ hovorí Štefan Šedivý z výskumného ústavu.

Väčšinu z prírastku tvoria tí, ktorí sa tak snažia obísť spoplatnenú cestu R 1 smerom na Banskú Bystricu. Zvyšok je bežný prírastok intenzít, odhaduje Šedivý.

Ingrid Rosová z Únie autodopravcov Slovenska súhlasí, že dopravcovia mýto obchádzajú, kde sa len dá. Tvrdí však, že je to preto, že už dnes majú veľmi vysoké náklady a viacerí krachujú.

Ak cesta nie je spoplatnená, je to zrejme preto, že k nej neexistuje riadna alternatíva, vraví Šéf združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Spoplatnenie pripravujú

Rezort dopravy upozornil, že obchvat Šale sa pripravuje. V pripomienkovom konaní je aj návrh na spoplatnenie časti cesty prvej triedy 1/75 naprieč Šaľou.

„Vyhláška vstúpi do platnosti 1. júla 2012,“ povedal hovorca Martin Kóňa.

Protestujúci o návrhu vedia. Prekáža im, že sa týka iba 50 kilometrov cesty. Aj keď na tomto úseku leží aj Šaľa, obávajú sa, že mýto na štvrtine 200­-kilometrovej cesty 1/75, ktorá sa ťahá po Lučenec, kamionistov neodradí.

Na ministerstve dopravy ešte širšie spoplatnenie zanalyzujú.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), pod ktorého vedením sa návrh v pripomienkovom konaní pripravil, upozornil, že mýtna zmluva obmedzuje možnosti rozširovania systému. Maximálne by malo ísť o 200 nových kilometrov pod mýtom.

Protestujúci hlásia, že ak sa veci nezmenia, budú v akciách pokračovať a tvrdšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...