V Šali protestujú za mýto, chcú odradiť kamionistov

Cestu naprieč Šaľou treba pre kamióny spoplatniť, žiadajú jej obyvatelia. Ministerstvo dopravy tvrdí, že problém rieši.

Bratislaba - V Šali sa v piatok protestovalo. Niektorým obyvateľom prekáža, že cez mesto prechádza priveľa kamiónov.

Ľudia sa preto vybrali s transparentmi na frekventovaný kruhový objazd.

„Šaľou jazdí denne 28-tisíc vozidiel, z nich je asi štyritisíc kamiónov, čo je enormné,“ povedal Andrej Csillag, jeden z organizátorov protestu.

Cez Šaľu jazdia podľa neho preto, že táto cesta nie je spoplatnená. Kamionisti sa takto vyhýbajú trasám, na ktorých by mýto platili.

Vodičom kamiónov protestujúci ukazovali transparenty s nápismi ako „Kolaps dopravy pre kamióny“ či „Obíďte nás cez R1“.

Jeden z transparentov podržal aj primátor Šale Martin Alföldi (SDKÚ, KDH).

Chceli by obchvat

Mesto súhlasí s občianskou iniciatívou a chce, aby sa okolo Šale vybudoval obchvat, alebo aby sa rýchlostná cesta číslo 1/75 spoplatnila mýtom. Povedal to zástupca primátora Jozef Mečiar.

Za pravdu protestujúcim dávajú údaje Výskumného ústavu dopravného. V roku 2005 podľa neho prechádzalo Šaľou denne 2642 kamiónov, v roku 2010, teda po zavedení mýta, to už bolo 4400 nákladiakov.

„To je nárast o 66 percent,“ hovorí Štefan Šedivý z výskumného ústavu.

Väčšinu z prírastku tvoria tí, ktorí sa tak snažia obísť spoplatnenú cestu R 1 smerom na Banskú Bystricu. Zvyšok je bežný prírastok intenzít, odhaduje Šedivý.

Ingrid Rosová z Únie autodopravcov Slovenska súhlasí, že dopravcovia mýto obchádzajú, kde sa len dá. Tvrdí však, že je to preto, že už dnes majú veľmi vysoké náklady a viacerí krachujú.

Ak cesta nie je spoplatnená, je to zrejme preto, že k nej neexistuje riadna alternatíva, vraví Šéf združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Spoplatnenie pripravujú

Rezort dopravy upozornil, že obchvat Šale sa pripravuje. V pripomienkovom konaní je aj návrh na spoplatnenie časti cesty prvej triedy 1/75 naprieč Šaľou.

„Vyhláška vstúpi do platnosti 1. júla 2012,“ povedal hovorca Martin Kóňa.

Protestujúci o návrhu vedia. Prekáža im, že sa týka iba 50 kilometrov cesty. Aj keď na tomto úseku leží aj Šaľa, obávajú sa, že mýto na štvrtine 200­-kilometrovej cesty 1/75, ktorá sa ťahá po Lučenec, kamionistov neodradí.

Na ministerstve dopravy ešte širšie spoplatnenie zanalyzujú.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), pod ktorého vedením sa návrh v pripomienkovom konaní pripravil, upozornil, že mýtna zmluva obmedzuje možnosti rozširovania systému. Maximálne by malo ísť o 200 nových kilometrov pod mýtom.

Protestujúci hlásia, že ak sa veci nezmenia, budú v akciách pokračovať a tvrdšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...