V SCP strácajú prácu tí, ktorí protestovali proti mýtu

Niekoľko dopravcov, ktorí roky dovážali drevo do ružomberských papierní, zostalo bez zmluvy. Ide pritom o tých, ktorí aktívne štrajkovali proti mýtu. Hovoria o väzbe jedného z majiteľov SCP na vládu a mýto. Podľa vedenia firmy jazdili prirýchlo po areáli.

Bratislava - Štrajkovali proti mýtu, preto prišli o prácu. Tak vysvetľuje dopravca Slavomír Lamper, prečo on a ďalší minimálne štyria dopravcovia prišli´o svoje živobytie. To mali v ružomberských papierňach Mondi SCP, ešte nedávno do fabriky vozili drevo. Na ďalší rok však s nimi firma zmluvu nepodpísala.

Ako súvisia papierne s protestmi proti mýtu zo začiatku roka? „Vyzerá to tak, že je asi spolumajiteľ zainteresovaný v mýte," vysvetľuje Ján Kosec. Je ďalším dopravcom, ktorý už papierňam drevo nevozí.

Na mysli má pritom zrejme spolumajiteľa SCP Milana Fiľa, ktorý má podľa kuloárnych informácií lízko k vládnemu Smeru. Komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, predsedal Milan Mojš - jeden z Fiľových elitných manažérov.

V mýtnom tendri boli vyradené tri lacnejšie ponuky a zvíťazila najdrahšiaod dnešného Skytollu  vo výške 852 miliónov eur. Mojš pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach.

Postihli iba štrajkujúcich?

Hovorca firmy Mondi SCP Ľubomír Čech tvrdí, že účasť či neúčasť na štrajku nemá vplyv na zmluvy. „Nevieme posúdiť, či dopravcovia, s ktorými doteraz neboli uzatvorené zmluvy, sa zúčastnili štrajku, nakoľko tieto údaje neevidujeme," povedal. Dodal, že ani dopravcovia takéto informácie firme neoznámili.

Tí, ktorí zostali v papierňach bez práce, boli v štrajkoch jedni z najaktívnejších. „Len akurát s nami, ktorí sme organizátori štrajkov, nepodpísali zmluvy," povedal Lamper. Medzi tými, ktorí nedostali nové zmluvy, sú totiž minimálne dvaja koordinátori protestov. Tretí sa podľa informácií SME dostal na zoznam koordinátorov omylom.

Všetkým vraj povedali, že prekročili rýchlosť v areáli SCP. O tom hovoria aj papierne. „Jednou z oblastí, v ktorej dochádzalo k častému porušovaniu bezpečnosti pri práci, bola maximálna povolená rýchlosť v závode," povedal Čech. Práve preto firma nainštalovala radary a vyhodnocuje rýchlosť cez GPS.

V areáli závodu je povolená 30-kilometrová rýchlosť. „Pozrel som na kotúč z toho dňa a tam bola maximálna rýchlosť 34 kilometrov," vraví dopravca, ktorý nechcel byť menovaný. Keď to firme oznámil, povedali mu, že si nájdu niečo iné.

Papierne tvrdia, že zmluvy od 1.apríla postupne podpisujú podľa potrieb. „Došlo pritom k výraznému nárastu prepravy dreva po železnici, z čoho vyplynula potreba nižšieho počtu nákladných áut," povedal Čech.

Volil som Fica. Bol to omyl

Koľko dreva na železnicu SCP presunulo, sme sa do uzávierky nedozvedeli. Podobne sme nezistili ani to, či nejakých nových dopravcov aj podnik naberal. Podľa informácií tých, ktorým zmluvy neobnovili, sa tak totiž dialo.

Niektorí dopravcovia ešte stále dúfajú, že sa im podarí zmluvy získať. Aj preto sa nechcú oficiálne vyjadrovať.

„Ešte sa snažím. Zostal mi na krku 40-tisíc eurový mesačný lízing a autá stoja na dvore," hovorí jeden z nich.
Iní si myslia, že už nemajú čo stratiť. „Povedzte, že som volil Smer, lebo som si myslel, že bude nejaká zmena.

Hlboko som sa zmýlil," konštatuje Lamper. Oslovení dopravcovia sa zhodli na tom, že Mondi SCP z nich chcela urobiť odstrašujúci prípad, aby sa už nezopakoval štrajk.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.