Niekoľko dopravcov, ktorí roky dovážali drevo do ružomberských papierní, zostalo bez zmluvy. Ide pritom o tých, ktorí aktívne štrajkovali proti mýtu. Hovoria o väzbe jedného z majiteľov SCP na vládu a mýto. Podľa vedenia firmy jazdili prirýchlo po areáli.
Bratislava - Štrajkovali proti mýtu, preto prišli o prácu. Tak vysvetľuje dopravca Slavomír Lamper, prečo on a ďalší minimálne štyria dopravcovia prišli´o svoje živobytie. To mali v ružomberských papierňach Mondi SCP, ešte nedávno do fabriky vozili drevo. Na ďalší rok však s nimi firma zmluvu nepodpísala.
Ako súvisia papierne s protestmi proti mýtu zo začiatku roka? „Vyzerá to tak, že je asi spolumajiteľ zainteresovaný v mýte," vysvetľuje Ján Kosec. Je ďalším dopravcom, ktorý už papierňam drevo nevozí.
Na mysli má pritom zrejme spolumajiteľa SCP Milana Fiľa, ktorý má podľa kuloárnych informácií lízko k vládnemu Smeru. Komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, predsedal Milan Mojš - jeden z Fiľových elitných manažérov.
V mýtnom tendri boli vyradené tri lacnejšie ponuky a zvíťazila najdrahšiaod dnešného Skytollu vo výške 852 miliónov eur. Mojš pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach.
Hovorca firmy Mondi SCP Ľubomír Čech tvrdí, že účasť či neúčasť na štrajku nemá vplyv na zmluvy. „Nevieme posúdiť, či dopravcovia, s ktorými doteraz neboli uzatvorené zmluvy, sa zúčastnili štrajku, nakoľko tieto údaje neevidujeme," povedal. Dodal, že ani dopravcovia takéto informácie firme neoznámili.
Tí, ktorí zostali v papierňach bez práce, boli v štrajkoch jedni z najaktívnejších. „Len akurát s nami, ktorí sme organizátori štrajkov, nepodpísali zmluvy," povedal Lamper. Medzi tými, ktorí nedostali nové zmluvy, sú totiž minimálne dvaja koordinátori protestov. Tretí sa podľa informácií SME dostal na zoznam koordinátorov omylom.
Všetkým vraj povedali, že prekročili rýchlosť v areáli SCP. O tom hovoria aj papierne. „Jednou z oblastí, v ktorej dochádzalo k častému porušovaniu bezpečnosti pri práci, bola maximálna povolená rýchlosť v závode," povedal Čech. Práve preto firma nainštalovala radary a vyhodnocuje rýchlosť cez GPS.
V areáli závodu je povolená 30-kilometrová rýchlosť. „Pozrel som na kotúč z toho dňa a tam bola maximálna rýchlosť 34 kilometrov," vraví dopravca, ktorý nechcel byť menovaný. Keď to firme oznámil, povedali mu, že si nájdu niečo iné.
Papierne tvrdia, že zmluvy od 1.apríla postupne podpisujú podľa potrieb. „Došlo pritom k výraznému nárastu prepravy dreva po železnici, z čoho vyplynula potreba nižšieho počtu nákladných áut," povedal Čech.
Koľko dreva na železnicu SCP presunulo, sme sa do uzávierky nedozvedeli. Podobne sme nezistili ani to, či nejakých nových dopravcov aj podnik naberal. Podľa informácií tých, ktorým zmluvy neobnovili, sa tak totiž dialo.
Niektorí dopravcovia ešte stále dúfajú, že sa im podarí zmluvy získať. Aj preto sa nechcú oficiálne vyjadrovať.
„Ešte sa snažím. Zostal mi na krku 40-tisíc eurový mesačný lízing a autá stoja na dvore," hovorí jeden z nich.
Iní si myslia, že už nemajú čo stratiť. „Povedzte, že som volil Smer, lebo som si myslel, že bude nejaká zmena.
Hlboko som sa zmýlil," konštatuje Lamper. Oslovení dopravcovia sa zhodli na tom, že Mondi SCP z nich chcela urobiť odstrašujúci prípad, aby sa už nezopakoval štrajk.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.