V SCP strácajú prácu tí, ktorí protestovali proti mýtu

Niekoľko dopravcov, ktorí roky dovážali drevo do ružomberských papierní, zostalo bez zmluvy. Ide pritom o tých, ktorí aktívne štrajkovali proti mýtu. Hovoria o väzbe jedného z majiteľov SCP na vládu a mýto. Podľa vedenia firmy jazdili prirýchlo po areáli.

Bratislava - Štrajkovali proti mýtu, preto prišli o prácu. Tak vysvetľuje dopravca Slavomír Lamper, prečo on a ďalší minimálne štyria dopravcovia prišli´o svoje živobytie. To mali v ružomberských papierňach Mondi SCP, ešte nedávno do fabriky vozili drevo. Na ďalší rok však s nimi firma zmluvu nepodpísala.

Ako súvisia papierne s protestmi proti mýtu zo začiatku roka? „Vyzerá to tak, že je asi spolumajiteľ zainteresovaný v mýte," vysvetľuje Ján Kosec. Je ďalším dopravcom, ktorý už papierňam drevo nevozí.

Na mysli má pritom zrejme spolumajiteľa SCP Milana Fiľa, ktorý má podľa kuloárnych informácií lízko k vládnemu Smeru. Komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, predsedal Milan Mojš - jeden z Fiľových elitných manažérov.

V mýtnom tendri boli vyradené tri lacnejšie ponuky a zvíťazila najdrahšiaod dnešného Skytollu  vo výške 852 miliónov eur. Mojš pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach.

Postihli iba štrajkujúcich?

Hovorca firmy Mondi SCP Ľubomír Čech tvrdí, že účasť či neúčasť na štrajku nemá vplyv na zmluvy. „Nevieme posúdiť, či dopravcovia, s ktorými doteraz neboli uzatvorené zmluvy, sa zúčastnili štrajku, nakoľko tieto údaje neevidujeme," povedal. Dodal, že ani dopravcovia takéto informácie firme neoznámili.

Tí, ktorí zostali v papierňach bez práce, boli v štrajkoch jedni z najaktívnejších. „Len akurát s nami, ktorí sme organizátori štrajkov, nepodpísali zmluvy," povedal Lamper. Medzi tými, ktorí nedostali nové zmluvy, sú totiž minimálne dvaja koordinátori protestov. Tretí sa podľa informácií SME dostal na zoznam koordinátorov omylom.

Všetkým vraj povedali, že prekročili rýchlosť v areáli SCP. O tom hovoria aj papierne. „Jednou z oblastí, v ktorej dochádzalo k častému porušovaniu bezpečnosti pri práci, bola maximálna povolená rýchlosť v závode," povedal Čech. Práve preto firma nainštalovala radary a vyhodnocuje rýchlosť cez GPS.

V areáli závodu je povolená 30-kilometrová rýchlosť. „Pozrel som na kotúč z toho dňa a tam bola maximálna rýchlosť 34 kilometrov," vraví dopravca, ktorý nechcel byť menovaný. Keď to firme oznámil, povedali mu, že si nájdu niečo iné.

Papierne tvrdia, že zmluvy od 1.apríla postupne podpisujú podľa potrieb. „Došlo pritom k výraznému nárastu prepravy dreva po železnici, z čoho vyplynula potreba nižšieho počtu nákladných áut," povedal Čech.

Volil som Fica. Bol to omyl

Koľko dreva na železnicu SCP presunulo, sme sa do uzávierky nedozvedeli. Podobne sme nezistili ani to, či nejakých nových dopravcov aj podnik naberal. Podľa informácií tých, ktorým zmluvy neobnovili, sa tak totiž dialo.

Niektorí dopravcovia ešte stále dúfajú, že sa im podarí zmluvy získať. Aj preto sa nechcú oficiálne vyjadrovať.

„Ešte sa snažím. Zostal mi na krku 40-tisíc eurový mesačný lízing a autá stoja na dvore," hovorí jeden z nich.
Iní si myslia, že už nemajú čo stratiť. „Povedzte, že som volil Smer, lebo som si myslel, že bude nejaká zmena.

Hlboko som sa zmýlil," konštatuje Lamper. Oslovení dopravcovia sa zhodli na tom, že Mondi SCP z nich chcela urobiť odstrašujúci prípad, aby sa už nezopakoval štrajk.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...