V službách Váhostavu

V ideálnom svete sa štát nemá dôvod starať do toho, či si firmy navzájom platia faktúry. V ideálnom svete fungujú súdy dosť rýchlo a presne na to, aby aj malé firmy vedeli za maximálne pár mesiacov vymôcť peniaze za prácu, ktorú urobili hoci aj pre stavebný gigant typu Váhostav.

Okrem toho, v ideálnom svete si môžu aj malé stavebné firmy slobodne vybrať, či chcú robiť pre chronických neplatičov typu Váhostav, pretože v ideálnom svete trh ponúka aj plno iných príležitostí, ako sa dostať ku kontraktom.

Na Slovensku je to tak, že hoci firma, ktorá patrí známemu tradičnému sponzorovi ľavice, ostatným mesiace neplatí na významnej diaľničnej verejnej zákazke, nedeje sa nič.

Keď subdodávatelia a ich živnostníci, ktorých je na stavbe viac ako ľudí Váhostavu, pohrozia štrajkom a informujú o tom médiá, dočkajú sa od Váhostavu akurát nového sľubu. Hoci minulý týždeň ani ten nedodržal, v reálnom svete mu za to žiaden postih nehrozí.

Malé stavebné firmy by museli vyhrať súd, v ktorom by dokázali, že Váhostav im riadne a načas nezaplatil, až vtedy by to pre veľkú stavebnú firmu znamenalo riziko vylúčenia z ďalších verejných tendrov.

V reálnom svete teda veľkí nemusia platiť za subdodávky malým a štát, ktorý to celé platí, sa len prizerá, ako vinu za tento stav veľká firma hádže naň. Váhostav vysvetľuje, že tá stavba je pre neho stratová a tak „nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch“.

S dodatkom, že je to teraz v stavebníctve bežné, „nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien“. Váhostav vlastne hovorí, že vyhral tender, v ktorom podľa vlastných slov šiel dobrovoľne pod výrobné náklady, čím mu akoby vznikal nárok nedodržiavať zmluvné zákazky.

Štátu firma fakticky odkazuje, že ak aj v budúcnosti bude bojovať so stavebnými kartelmi a organizovať normálne súťaže ako za ministrovania Jána Figeľa, tak mu to firmy vrátia.

Vláda, ktorá takúto aroganciu strpí, nemôže ani sekundu tvrdiť, že dokáže chrániť malých pred veľkými a že má aj inú úlohu, ako uspokojovať potreby ľudí typu Juraj Široký.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.