V ideálnom svete sa štát nemá dôvod starať do toho, či si firmy navzájom platia faktúry. V ideálnom svete fungujú súdy dosť rýchlo a presne na to, aby aj malé firmy vedeli za maximálne pár mesiacov vymôcť peniaze za prácu, ktorú urobili hoci aj pre stavebný gigant typu Váhostav.
Okrem toho, v ideálnom svete si môžu aj malé stavebné firmy slobodne vybrať, či chcú robiť pre chronických neplatičov typu Váhostav, pretože v ideálnom svete trh ponúka aj plno iných príležitostí, ako sa dostať ku kontraktom.
Na Slovensku je to tak, že hoci firma, ktorá patrí známemu tradičnému sponzorovi ľavice, ostatným mesiace neplatí na významnej diaľničnej verejnej zákazke, nedeje sa nič.
Keď subdodávatelia a ich živnostníci, ktorých je na stavbe viac ako ľudí Váhostavu, pohrozia štrajkom a informujú o tom médiá, dočkajú sa od Váhostavu akurát nového sľubu. Hoci minulý týždeň ani ten nedodržal, v reálnom svete mu za to žiaden postih nehrozí.
Malé stavebné firmy by museli vyhrať súd, v ktorom by dokázali, že Váhostav im riadne a načas nezaplatil, až vtedy by to pre veľkú stavebnú firmu znamenalo riziko vylúčenia z ďalších verejných tendrov.
V reálnom svete teda veľkí nemusia platiť za subdodávky malým a štát, ktorý to celé platí, sa len prizerá, ako vinu za tento stav veľká firma hádže naň. Váhostav vysvetľuje, že tá stavba je pre neho stratová a tak „nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch“.
S dodatkom, že je to teraz v stavebníctve bežné, „nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien“. Váhostav vlastne hovorí, že vyhral tender, v ktorom podľa vlastných slov šiel dobrovoľne pod výrobné náklady, čím mu akoby vznikal nárok nedodržiavať zmluvné zákazky.
Štátu firma fakticky odkazuje, že ak aj v budúcnosti bude bojovať so stavebnými kartelmi a organizovať normálne súťaže ako za ministrovania Jána Figeľa, tak mu to firmy vrátia.
Vláda, ktorá takúto aroganciu strpí, nemôže ani sekundu tvrdiť, že dokáže chrániť malých pred veľkými a že má aj inú úlohu, ako uspokojovať potreby ľudí typu Juraj Široký.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Keď Váhostav malým firmám neplatí, zákon im pomôže málo
Váhostav sľúbené peniaze neposlal
Ak Váhostav nezaplatí, neprídu mu stavať diaľnicu pri Martine
Diaľnica od Váhostavu mierne zdražie oproti odhadom
Štát skúma, či môže spojiť R1 a D1
Váhostav dostal zákazku, hoci je trikrát drahší
Hodorovský je v pozícii finančnej inštitúcie
Top zákazkou za Fica je stavba pri Trenčíne
Brusel chce mať istotu, že diaľnica D3 do Poľska bude vyťažená
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.