Výstavba diaľnice tunelom Korbeľka by znamenala sedemročný odklad jej odovzdania motoristickej verejnosti.
Hubová - Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline poukazuje na to, že ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu v úseku medzi Turanmi a Hubovou, znamenalo by to výrazné oddialenie otvorenia diaľnice na dolnom Liptove.
Ministerstvo dopravy presadzuje povrchový variant, ekologickí aktivisti ho odmietajú a navrhujú diaľnicu jediným tunelom Korbeľka.
Povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený. Ak by Európska komisia peniaze neschválila, Slovensko by muselo zmeniť trasu na jeden tunel Korbeľka, čo by znamenalo, že celá príprava by začala od nuly.
„Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to však naprojektovať, vykúpiť pozemky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhli kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.
To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale dá sa zrealizovať omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.
Tie by podľa odborníkov mohla zachrániť včasná výstavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.
„Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo predstavuje 40 až 42 ľudí,“ spresnili odborníci z výskumného ústavu.
Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.
Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v dolnom Liptove počas siedmich rokov do ovzdušia dostalo okolo 12,5 tisíc ton emisií oxidu uhličitého. Ak by bezodkladne začali stavať povrchový variant, úhyn lesnej zveri by sa znížil približne o 18 až 21 kusov.
Sedemročné čakanie na tunel Korbeľka by spôsobilo, že na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie pritom osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.
„Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje Národná diaľničná spoločnosť na zníženie negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné,“ povedal Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.
Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.
„Bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie sa venujeme dlhodobo. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, aby sme ponúkli iný pohľad na problematiku,“ povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.
Uplynulý týždeň začalo Slovensko sériu rokovaní s predstaviteľmi Európskej komisie a predstavilo tiež zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku D1 na životné prostredie.
„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Petra Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
V prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí až 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov
Obyčajným sa nepozdáva úsek D1 Turany - Hubová
Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť
Stavba diaľnice Turany - Hubová závisí od stanoviska Bruselu
Figeľ chce stavať D1 tak ako Vážny, cez Fatru
Sporná cesta cez Fatru zrejme bude
Vedci chcú, aby Brusel preveril D1
Diaľnica už poškodila Veľkú Fatru
Diaľnica vytláča medvede na strmý zráz
Diaľnici prírodou chýba miliarda. Minister verí, že peniaze zoženie
Diaľnice za každú cenu. Na rade je vzácne rašelinisko v Rojkove
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...