V štúdii ponúkli nový pohľad na problémy s diaľnicou

Výstavba diaľnice tunelom Korbeľka by znamenala sedemročný odklad jej odovzdania motoristickej verejnosti.

Hubová - Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline poukazuje na to, že ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu v úseku medzi Turanmi a Hubovou, znamenalo by to výrazné oddialenie otvorenia diaľnice na dolnom Liptove.

Ministerstvo dopravy presadzuje povrchový variant, ekologickí aktivisti ho odmietajú a navrhujú diaľnicu jediným tunelom Korbeľka.

S Korbeľkou by museli začať odznova

Povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený. Ak by Európska komisia peniaze neschválila, Slovensko by muselo zmeniť trasu na jeden tunel Korbeľka, čo by znamenalo, že celá príprava by začala od nuly.

„Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to však naprojektovať, vykúpiť pozemky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Diaľnica by ušetrila ľudské životy

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhli kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale dá sa zrealizovať omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

Tie by podľa odborníkov mohla zachrániť včasná výstavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

„Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo predstavuje 40 až 42 ľudí,“ spresnili odborníci z výskumného ústavu.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Zmierňujúce opatrenia sú dostačujúce

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v dolnom Liptove počas siedmich rokov do ovzdušia dostalo okolo 12,5 tisíc ton emisií oxidu uhličitého. Ak by bezodkladne začali stavať povrchový variant, úhyn lesnej zveri by sa znížil približne o 18 až 21 kusov.

Sedemročné čakanie na tunel Korbeľka by spôsobilo, že na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie pritom osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

„Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje Národná diaľničná spoločnosť na zníženie negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné,“ povedal Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

„Bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie sa venujeme dlhodobo. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, aby sme ponúkli iný pohľad na problematiku,“ povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Rokovania budú pokračovať v októbri

Uplynulý týždeň začalo Slovensko sériu rokovaní s predstaviteľmi Európskej komisie a predstavilo tiež zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku D1 na životné prostredie.

„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Petra Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.

V prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí až 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...