Váhostav chce viac za Ficovu diaľnicu

Úsek D1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

Bratislava - Cena za takmer päťkilometrový diaľničný úsek medzi Sverepcom a Vrtižerom sa môže zvýšiť až o 25 miliónov eur. Zhruba toľko navyše si totiž nárokuje konzorcium na čele s Váhostavom, ktoré ho postavilo. S výstavbou mu pomáhali firmy Strabag a Bögl­Krýsl.

„Zhotoviteľ si uplatnil nárok od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) okolo 25 miliónov eur,“ povedala šéfka NDS Viktória Chomová. Keďže tento nárok firmám neuznal ani dozor, ani NDS, bude ho riešiť nezávislý arbiter.

Dôvody, prečo si stavbári nárokujú vyššiu cenu za diaľnicu, NDS nekomentovala. Chomová však dodala, že ide iba o nárok, a tak sa dá konečná výška uznaného nároku ťažko predpovedať.

Fakty a nároky

  • Firmy vedené Váhostavom postavili 4,69 km D 1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.
  • Do prevádzky ju dali tesne pred voľbami: 30. mája 2010.
  • Zmluvná cena: 125,7 mil. eur
  • Schválené dodatky: 11,98 mil.
  • Ďalšie nároky: asi 25 mil. eur

Všetko vysvetlia neskôr

Váhostav situáciu komentovať nechcel, pretože to počas rozhodcovského konania ani nemôže robiť. „Po ukončení konania radi odpovieme,“ dodal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Detaily sme sa nedozvedeli ani vo firme Bung Slovensko, ktorá na diaľnici robila stavebný dozor. Tvrdí, že médiá môže informovať len NDS.

Pôvodne mal pritom tento úsek diaľnice stáť 125,7 milióna eur. K tomu boli neskôr schválené dodatky v hodnote takmer 12 miliónov eur. Ak by sa nároky stavbárov pod vedením Váhostavu s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve uznali v plnej výške, pôvodná cena by sa zvýšila takmer o 30 percent.

Čie diaľnice zdražejú

Na túto diaľnicu podpisovala zmluvu prvá vláda Roberta Fica (Smer). Ten pred časom ohlásil, že dražieť budú diaľnice vysúťažené za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Dôvodom sú podľa Fica príliš nízke vysúťažené ceny, za ktoré sa nedajú postaviť kvalitné diaľnice. Dve z takýchto súťaží vyhral práve Váhostav.

„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať,“ vyhlásil Fico pred voľbami.

„Odmietame porovnávanie so spôsobom výstavby pod vedením ministra Figeľa, kde sú jasne poddimenzované ceny, čo čoskoro potvrdí aj budúcnosť,“ zareagoval hovorca Smeru Erik Tomáš, keď sme sa pýtali na možné zdraženie diaľnice postavenej za Fica. Ján Počiatek povedal, že sa k nárokom vyjadrí, keď bude ministrom dopravy.

Brusel nám nikdy nepovolí vyhadzovať najnižšiu cenu automaticky, pretože tá je dôvod, prečo existuje verejné obstarávanie, píše Konštantín Čikovský.

Pri zákazkách, ktoré stráži nezávislý dozor, je v praxi bežné aj desaťpercentné zvýšenie ceny, hovorí Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb. Je to však horná hranica, dodal.

Desať percent je objektívne pochopiteľné zdraženie aj podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného. Bežne firmy môžu naraziť napríklad na nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré stavbu predražia.

Dodal, že podľa nových pravidiel sa už budú ceny zvyšovať ťažšie, pretože sa zmenil spôsob obstarávania. To uznáva aj Bakoš. „Pri dnešných nízkych cenách však stavbár určite využije každú možnosť na podanie nároku,“ dodal Bakoš.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...