Vajnorský okruh obce odmietajú

Plánovaný nultý okruh Bratislavy vyvoláva otázky. Treba odkloniť tranzitnú dopravu, obce sa však bránia diaľnici za humnami. Aj po voľbách si ich starostovia stoja za svojím.

Obce v okolí Bratislavy nechcú ďalšiu diaľnicu na svojom území, výstavba sa chystá

Malý okruh by vraj ohrozil rezerváciu Šúr

Plánovaný nultý okruh Bratislavy vyvoláva otázky. Treba odkloniť tranzitnú dopravu, obce sa však bránia diaľnici za humnami. Aj po voľbách si ich starostovia stoja za svojím.

Nultý okruh Bratislavy, ktorý plánuje postaviť štát, vyvoláva protichodné názory. Na jednej strane je nadnárodný záujem a Bratislava, ktorá potrebuje odbremeniť od tranzitnej dopravy, na druhej strane dediny, ktoré nechcú ďalší zdroj hluku a emisií vo svojom chotári.

Cesta sa plánuje v troch variantoch, s napojením na rakúske diaľnice S8 a A6. Najväčší oblúk by tvorila cesta z Rovinky a napojená na diaľnicu D1 za Sencom. Toto riešenie by však neodbremenilo oblasť Karpát. Dva menšie okruhy by viedli buď cez Vajnory a obce v tesnej blízkosti Bratislavy, alebo cez Pezinok.

Štát verzus obce

Vajnorskú trasu, čiže malý okruh podporilo nové vedenie ministerstva dopravy. Proti sú obce ako Ivanka pri Dunaji, Most pri Bratislave, Zálesie či Tomášov. Ich starostovia sa ešte pred voľbami spojili a prijali spoločné stanovisko, že podporujú stredný variant.

Starostovia, ktorých väčšina svoju stoličku vo voľbách obhájila, argumentujú životným prostredím i pohodou na bývanie. Ide o obce, kde v posled­ných rokoch pribudli celé štvrte drahých rodinných domov.

„Už teraz sme v obkolesení hluku,“ povedala starostka Ivanky Magdaléna Holcingerová. Ak by sa popri prírodnej rezervácii Šúr viedla nová cesta, Ivanka by sa ocitla v trojuholníku veľkých komunikácií. Okrem toho by sa sťažil prístup k Mohyle M. R. Štefánika, bolo by treba premostenie.

„Na druhej strane by nám takáto cesta pomohla, lebo aj my máme problémy s tranzitnou dopravou. Mohlo by sa však stať, že výjazd nebude práve pri Ivanke,“ myslí si Holcingerová. Problém s dopravou sa podľa nej dá riešiť aj zvýšením priepustnosti súčasných ciest, na túto tému plánuje iniciovať stretnutie s ľuďmi z kraja.

Proti sú aj ďalšie dediny

Podobný názor majú aj starostovia ostatných obcí na malom okruhu. „Podporujeme variant B,“ povedal Jozef Pusztay, znovuzvolený starosta obce Most pri Bratislave, ktorá by bola druhou najviac postihnutou.

Starostka Malinova i starosta Tomášova zhodne tvrdia, že na stanovisku sa nič nezmenilo. Ďalší postup zatiaľ neplánujú.

Nový starosta Borinky Milan Maxian by bol takisto nerád, keby mu za humnami vyrastala diaľnica. Dedina v kopcoch sa stala domovom Bratislavčanov, ktorí tu hľadali ticho. V blízkosti je zrúcanina hradu Pajštún, ktorá by mohla otrasmi takisto utrpieť. „Všetko však nasvedčuje tomu, že trasa cesty chotár obce minie,“ povedal Maxian.

Zmena vo Vajnoroch

Na rozdiel od ostatných obcí ležiacich v blízkosti plánovanej trasy okruhu sa nové vedenie Vajnôr plánu nebráni. Kým predchádzajúca starostka Anna Zemanová bola za stredný variant, ktorý by obišiel mestskú časť i Šúr, jej nástupca Ján Mrva sa vyjadril, že malý okruh podporuje. Vajnory totiž takisto trápi tranzitná doprava, najmä však vodičov z obcí malokarpatského regiónu.

Podporovatelia okruhu tvrdia, že hluk v prímestských obciach bol aj bude, je to daň za blízkosť hlavného mesta. Argumentom za sú štatistiky nehodovosti Slovenskej správy ciest. Ukazujú, že na územiach, kadiaľ vedie diaľnica, sa počet nehôd prudko zníži.

Ani ochranári nepopierajú, že je nutné riešiť tranzitnú dopravu, ktorá zaťažuje hlavné mesto. Tí však vidia problém skôr v neúmernom náraste automobilizmu.

Čo je zatiaľ známe

Okruh má byť súčasťou medzinárodného dopravného ťahu zo severu Európy na juh. Jeho výstavba by mala stáť okolo miliardy eur, ktoré chce štát získať od Európskej únie, to bude však možné až po zahrnutí stavby do siete diaľnic.

S výstavbou sa pred rokom 2010 neráta. Už sú však hotové niektoré súčasti budúcej cesty – napríklad križovatka Stupava-juh.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...