Val proti povodniam rastie pomalšie

Výstavbu protipovodňovej ochrany v oblasti Bratislavy nezdržujú technické problémy, ale vlastníci pozemkov. Vodohospodári sa obávajú, že krajným riešením môže byť vyvlastňovanie.

02. 07. 2008

Výstavbu protipovodňovej ochrany v oblasti Bratislavy nezdržujú technické problémy, ale vlastníci pozemkov, ktoré má ochranná línia zabrať. Nechcú sa ich vzdať najmä majitelia v oblasti Devína a Devínskej Novej Vsi. Vodohospodári sa obávajú, že krajným riešením môže byť vyvlastňovanie.

"Je predsa nemysliteľné, aby niekoľko jedincov ohrozovalo veľkolepé dielo, ktoré bude ochraňovať všetkých, aj ich pozemky," vyhlásil včera Peter Nemčok, generálny riaditeľ investorskej organizácie Slovenský vodohospodársky podnik. Zdôraznil však, že vyvlastňovať sa bude iba v nevyhnutných prípadoch. V Devíne už podľa neho väčšina občanov situáciu pochopila. V Devínskej Novej Vsi sa však menil projekt, keďže sa naskytlo lepšie a lacnejšie riešenie, pričom zmena sa dotkla až okolo 300 vlastníkov.

Práce na zabezpečenie ochrany metropoly proti tisícročnej vode sa začali 17. mája 2007 a dokončené by mali byť do konca roka 2009. Rozdelené sú na deväť jednotlivých investícií, tzv. aktivít. Sedem z nich sa týka ľavého brehu, jedna pravého a poslednou je dodávka špeciálneho plavidla Targa, ktoré má v budúcnosti priebežne sledovať koryto rieky. Zhotoviteľom stavieb je Váhostav -SK. Náklady predstavujú 1,2 miliardy korún, z nich 85 percent pritečie z európskych fondov. Škody v prípade povodne vyskytujúcej sa raz za 100 rokov sa však odhadujú až na 62 miliárd eur, keďže by mohli postihnúť pol milióna obyvateľov, 383 kilometrov štvorcových zastavaného územia mesta a 2 000 kilometrov štvorcových poľnohospodárskej pôdy.

"Dunaj má charakter horskej rieky. Jeho hladina sa za jediný deň dokáže zdvihnúť až o 2,7 metra," priblížila hydrometeorologička Gabriela Babiaková silu veľtoku. ,,Bratislava je pritom kľúčom k protipovodňovej ochrane nielen hlavného mesta, ale aj celého Žitného ostrova, ktorý je položený nižšie," nadviazal technický námestník vodohospodárov Peter Minárik. Zároveň pripomenul stavebným investorom, že aj každé nové väčšie sídlisko dokáže podstatne zmeniť okolité vodohospodárske pomery. V prípade výdatnejších zrážok vody z plochých striech často nemajú kam prirodzene odtiecť. Ak sa neurobia opatrenia, výsledkom sú podmáčané obytné súbory, aké nedávno vznikli napr. v oblasti Chorvátskeho Grobu.

Deväť aktivít protipovodňovej ochrany na Dunaji

  • A1: Prístavný most - Most Apollo, pozdĺž Prístavnej ulice je takmer hotový ochranný múr dlhý 686 m a pod ním injektovaná stena do hlĺbky 4,5 m, práce sa skončia v auguste 2008
  • A2: Starý most - Nový most, zatiaľ chýba rozkopávkové povolenie, do opravy treba začleniť aj plánovanú obnovu Starého mosta, termín dokončenia december 2009
  • A3: Karlova Ves, zaústenie Vydrice a Čierneho potoka
  • A4 a A5: Slovanské nábrežie a nábrežie Moravy v Devíne
  • A6: Morava v Devínskej Novej Vsi, dokončujú sa projekty, práce zdržuje výkup pozemkov, termín december 2009
  • A7: Starý most - Wolfsthal, jediný pravobrežný úsek, celková dĺžka ochrannej línie bude 1 200 m, na výstavbe nábrežného múru sa už pracuje, ukončenie v júni 2009
  • A8: Gabčíkovo - Sap, na dĺžke asi 8 km do apríla 2009 spevnia a utesnia ochrannú hrádzu odpadového kanála vodného diela
  • A9: plavidlo Targa s meracími a sondážnymi zariadeniami, už je dodané, odborne sa nastavujú prístroje

Dunaj - dobrý sluha, zlý pán

Z veľmi častých povodní na Dunaji v oblasti Bratislavy možno spomenúť napr. tú z roku 1899, keď 19. septembra rieka dosiahla 768 cm a ,,plávala" aj socha Márie Terézie a všetky budovy v centre. V roku 1929 sa pretrhla hrádza pod kúpaliskom Lido a z petržalského Ovsišťa museli evakuovať 800 ľudí. V marci 1947 sa zamrznutý Dunaj roztopil pri náhlom oteplení a plávajúce ľady utvorili pod mestom bariéru, ktorú sa nedarilo rozbiť ani výbušninami. V tom istom roku v lete však vzhľadom na veľké sucho dosahovala hladina rieky dlhodobo len 50 cm. Naopak, v roku 1954 dosiahla 15. júla až na 984 cm. Z posledných povodní bola najväčšia v roku 2002, keď 16. augusta hodinu po polnoci Dunaj kulminoval na úplnom historickom maxime 991 cm.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...