Viacerí poslanci sa obávajú o ústavnosť Vážneho zákonov, ten pripúšťa, že sú na hrane ústavnosti. Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS Katarína Tóthová má obavu, že v prípade jeho schválenia skončí na Ústavnom súde a ten pozastaví jeho výkon.
Bratislava - Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS Katarína Tóthová má obavu, že v prípade jeho schválenia skončí na Ústavnom súde a ten pozastaví jeho výkon. "Budeme na tom horšie, akoby sme išli inou cestou," zdôraznila Tóthová. Štát má podľa nej možnosť skrátiť lehoty či zjednodušiť podmienky jednotlivých krokov stavebného konania. Podľa poslankyne za SDKÚ-DS Lucie Žitňanskej predložený návrh nie je o diaľniciach, ale o charaktere štátu. "Je o tom, aký je vzťah vlády, vládnej koalície k individuálnym právam, občianskym slobodám a všeobecne k občianskej spoločnosti," dodala.
Žitňanská nespochybňuje skutočnosť, že Slovensko diaľnice potrebuje a ich výstavba je vo verejnom záujme. Dodala, že sú situácie, keď individuálny záujem musí ustúpiť pred verejným záujmom, ale v rámci takých pravidiel, ktoré sú v súlade s ústavou a principiálnej slušnosti. "V slušnom štáte nemôže byť možné, aby sa mohlo stavať alebo búrať na pozemku, ku ktorému stavebník nemá vôbec žiadne právo. Tento zákon to umožňuje," zdôraznila. Aj keď sa momentálna úprava týka len diaľnic, jej prijatie by znamenalo precedens použiteľný aj v iných prípadoch. "Keď je to raz možné, je to možné aj nabudúce," poznamenala. Žitňanská navrhla vrátiť návrh zákona predkladateľovi na dopracovanie.
Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že návrh "je na hrane ústavnosti", ale ešte stále v súlade s ňou. Počíta s tým, že pri uplatňovaní zákona budú problémy, "ale stojí mi to za to". Základným kameňom úrazu podľa jeho slov je konflikt medzi verejným a individuálnym záujmom. "Súhlasím, že musí byť dodržaná určitá slušnosť. Lenže tá slušnosť musí byť dodržaná aj na strane toho súkromného vlastníka a toto zatiaľ neevidujeme," povedal Vážny s tým, že "niektorí sa nechovajú slušne, jednoducho nevieme sa pohnúť ďalej a preto sme pripravili takýto návrh zákona".
Návrh zákona poslanci posunuli 80 hlasmi do II. čítania. Jeho cieľom je umožniť rýchlejšiu administratívnu prípravu výstavby troch úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia. Jednorazové mimoriadne opatrenia v územnom a stavebnom konaní sa majú týkať aj výstavby rýchlostnej cesty R1 na trase Nitra západ - Hronský Beňadik. Tieto opatrenia majú umožniť, aby k 1. marcu 2008 mohli byť uzavreté zmluvy s dodávateľmi a mohli sa začať stavebné práce. Návrh zákona predpokladá aj to, aby ministerstvo výstavby určilo stavebný úrad, ktorý uskutoční územné konania nezačaté do konca tohto roka. Súhlasy s vyňatím pozemkov z poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu sa majú uskutočniť až ku kolaudácii stavby. Pre územné a stavebné konanie by sa pritom mali použiť predbežné odborné vyjadrenia. Získanie vlastníckych a iných práv k pozemkom by nebolo nevyhnutné už k stavebnému konaniu, ale až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, "aby miliardové investície nestáli pre licitovanie o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami".
Národná rada posunula do ďalšieho legislatívneho procesu návrh novely zákona o pozemných komunikáciách. Mení tiež zákony o Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Uvedený návrh novely zákona súvisí s uznesením vlády z 5. septembra tohto roku, ktorým kabinet schválil zámer vytvoriť podmienky na urýchlenie výstavby nedobudovaných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s využitím projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Na realizáciu týchto projektov boli určené úseky na D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia, ako aj úseky R1 Nitra - Selenec - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke 151 kilometrov. Predbežné stavebné náklady na tieto úseky sa pritom odhadujú na 105,7 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.