Myslí si, že jeho zákony, ktoré majú urýchliť výstavbu diaľnic, sú v súlade s ústavou. Ľudí, ktorí budú vyvlastnení, je mu vraj ľúto, ale termíny tlačia. Minister dopravy ĽUBOMÍR VÁŽNY.
Myslí si, že jeho zákony, ktoré majú urýchliť výstavbu diaľnic, sú v súlade s ústavou. Ľudí, ktorí budú vyvlastnení, je mu vraj ľúto, ale termíny tlačia. Minister dopravy ĽUBOMÍR VÁŽNY.
Pán minister, kto vlastne riadi dokončenie diaľničnej siete, vy alebo predseda vlády?
„Každý svojím spôsobom. Osobne považujem za prínos, že sa do toho vložil aj premiér. Legislatívne, technické, finančné otázky mám na starosti ja, on mi vytvára vhodné politické zázemie. Ak chceme zrýchliť výstavbu diaľnic, musí to byť politická priorita vlády a bez podpory premiéra by to nešlo.“
Zvonku to však vyzerá tak, že vaše ministerstvo určí termín dokončenia diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc na rok 2013, ale premiér nečakane príde s termínom 2010.
„Tak to nie je. Všetko sme spolu konzultovali. Ak by sme stavali diaľnice tradičnou formou financovania, teda cez štátny rozpočet a zapojením eurofondov, aktuálny by bol termín 2013. No tým, že sme sa rozhodli do výstavby zapojiť súkromný kapitál, ukázal sa reálny rok 2010.“
Čiže podmienkou pre skrátenie termínu je zmena financovania?
„Áno, inak to nie je možné.“
Čo v praxi znamená, ak sa niečo pre vládu stane prioritou?
„Uznesením vlády sú všetci ministri povinní aktívne sa podieľať na projekte. Napríklad v bežnom režime stanovisko ministerstva financií trvá zhruba 30 dní, prípadne sa predĺži o ďalších tridsať. V špeciálnom režime, keď sme potrebovali dostať odpoveď, či zapojenie súkromného kapitálu formou súkromno-verejného partnerstva neohrozí plnenie maastrichtských kritérií pre prijatie eura, má na vyjadrenie týždeň. Tu je nezastupiteľná úloha premiéra – tlačí, keď treba.“
Odkiaľ beriete istotu, že práve zapojením súkromného kapitálu sa výstavba diaľnic skráti?
„Vhodnejšia forma neexistuje. Pokiaľ by sme pokračovali ako doteraz, do úvahy by prichádzal rok 2013 a možno ani ten nie. Ale treba povedať aj to, že záväzky, ktoré štátu vzniknú voči koncesionárovi, sa nebudú zarátavať do plnenia maastrichtských kritérií.“
Na Slovensku sa však formou verejno-súkromného partnerstva cez tzv. projekty PPP (Public-private partnership) ešte nestavalo.
„Vychádzame z toho, že koncesionár, ktorý získa na dobudovanie diaľničných úsekov kontrakt, je finančne zainteresovaný na tom, aby termín stihol. Platby totiž začne dostávať až po ich dokončení. Súkromný investor je zároveň motivovaný, aby sa stavalo efektívne a kvalitne, lebo za všetkým sú jeho peniaze. Odkiaľ teda beriem istotu? Zo skúseností iných krajín.“
Takže rok 2010 je realistický a investor, ktorý vám tieto termíny zoberie, sa nájde?
„To ukáže až trh, ale zatiaľ som presvedčený, že hej. Minulý týždeň v piatok sme mali informačný deň a bol som prekvapený vysokým záujmom investorov. Bolo tam do štyridsať svetových bankových konzorcií a dodávateľských skupín. Nikto termín 2010 nespochybnil. Vláda je zas pripravená investorovi vyjsť v ústrety napríklad pri zmäkčení niektorých technických noriem. Spomeniem diaľničné mosty.“
Kedy plánujete vypísať tender na výber koncesionára?
„Bude vypísaný v dvoch balíkoch. Pôjde o severný a južný ťah. Tretí balík by šiel s polročným sklzom priečne popod Žilinu na juh. Tender by sme chceli vypísať 19. septembra, 15. novembra by sme mali mať hotové súťažné podklady. Ak všetko dobre pôjde, 1. mája budúceho roku by malo dôjsť k podpísaniu koncesionárskej zmluvy.“
Z vašich slov vyplýva, že ak je investorom štát, stavia sa dlho a málo efektívne. Aká je záruka, že štát bude efektívny pri výbere koncesionára a príprave zmluvy?
„Nikdy sa nedá vylúčiť, že pri výbere koncesionára dôjde k chybám. Urobíme však všetko preto, aby bol výber korektný. Nemôžeme predsa stratiť tvár. Ak nebudeme postupovať profesionálne, konzorciá sklamané odídu a nikdy sa sem už nevrátia. Bývalá vláda v súvislosti s PPP prijala niekoľko uznesení, ale k ničomu to neviedlo. Investori sú len zneistení.“
Hovoríme tu o sume vyššej ako 100 miliárd korún. Stojí riziko za to, aby sa vláda pustila do projektu, s ktorým nemá skúsenosti, len aby mala diaľnicu o dva - tri roky skôr?
„Zvážili sme to tak, že riziko nám za to stojí a budeme sa ho snažiť eliminovať v čo najväčšej miere.“
O to sa snažili aj v Maďarsku. Ich diaľnicu z Budapešti do Szegedu postavenú formou PPP však ľudia obchádzali, lebo bola drahá. Nakoniec ju štát za ťažké miliardy musel vykúpiť od koncesionára a dostavať.
„To je ukážka zle nastavených pravidiel hry, zle rozloženého rizika medzi štátom a koncesionárom. Maďarská vláda urobila chybu v tom, že riziko dopytu dala na plecia súkromného investora. Ten zdvihol ceny, diaľnica sa stala pre motoristov neatraktívnou a začal krachovať. My to urobíme tak, že riziko dopytu preberie štát. Národná diaľničná spoločnosť na úsekoch postavených formou PPP vyberie mýto, ktoré získa koncesionár a štát mu ešte doplatí sumu, ktorá vzíde z tendra.“
Na Slovensku v súčasnosti nie sú voľné stavebné kapacity na taký rozsiahly projekt v takom krátkom čase. Ako sa s tým chcete vyrovnať?
„Ak scenár PPP vyjde, vznikne obrovský priestor pre domáce stavebné kapacity. Ale odhadujem, že sú schopné zaplniť tak 30 - 40 percent. Každý koncesionár musí teda počítať s tým, že zvyšok sa bude musieť doviezť, vrátane mechanizmov a pracovných síl.“
Naozaj si myslíte, že diaľnica za týchto podmienok vyjde lacnejšie?
„Pri porovnaní klasickej metódy financovania s PPP projektmi to z hľadiska 25–ročného horizontu vychádza približne jedna k jednej. V druhom prípade to však bude rýchlejšie.“
Tender na mýtny systém bol zrušený, čo ak obdobný priebeh bude mať tender na koncesionára?
„V takom prípade sa budeme musieť vrátiť ku klasickej metóde financovania. My veríme, že to vyjde a v roku 2010 bude trasa po diaľnici prejazdná do Košíc. Iste, v okolí Žiliny a Prešova to nahrádzame cestou prvej triedy a štyri chýbajúce tunely na úseku do Strečna, respektíve od Dubnej skaly do Prešova budú v poloprofile.“
Nemrazí vás trošku, že sa púšťate do neodskúšaného projektu v takom veľkom rozsahu a časovej tiesni. Ak nevyjde, ľudia to neskôr pocítia vo zvýšenom mýte, drahších diaľničných známkach či vyšších daniach.
„Všetko má určité riziká, ale veci treba hýbať dopredu. Urobím všetko preto, aby slovenské PPP projekty na diaľnice patrili vo svete k úspešným.“
Prečo si PPP neodskúšate najskôr na menšom diaľničnom úseku?
„Aj to sme zvažovali, ale ak máme do toho ísť, urobme to naraz. Tie tendre sú také zmapované, že nemá význam robiť pilotný projekt.“
Hovoríte, že sa budete snažiť pracovať čo najlepšie, ale vaše návrhy zákonov na urýchlenie výstavby sú prinajmenšom kontroverzné.
„Čakal som od vás tvrdší výraz.“
Sporné sú napríklad v tom, že chystáte vydávať stavebné povolenia aj pri nehnuteľnostiach, ktoré nemáte majetkovo vyrovnané.
„Pozrite sa, na dvadsaťkilometrovom úseku diaľnice je tisíc vlastníkov. Z nich sa 975 dohodne, ale s 25 je problém. Dvadsať sa dohodne, keď dochádza k vyvlastneniu, ale tento proces trvá možno rok. Potom tam zostane päť vlastníkov, ktorí sa dohodnúť nechcú. Netvrdím, že len zo špekulatívnych dôvodov, ale nechcú. Ak chcete mať diaľnice skôr, ináč to nejde.“
Aký to má význam, keď pripravujete legislatívu, ktorá možno neobstojí na Ústavnom súde alebo Európskom súde pre ľudské práva a vyvoláva pochybnosti, či sme právnym štátom? Vám by neprekážalo, keby vám prešiel buldozér cez dom?
„Buldozér cez dom nikomu neprejde, to sa nebojte.“
Investora budú tlačiť termíny a zákon mu to umožní. V krajnom prípade je to možné.
„Myslím, že nie. No opakujem, ak chceme stavať rýchlejšie, inak sa to nedá.“
Tak stavajte pomalšie.
„Ale kto si zoberie na zodpovednosť, že to možno nebude hotové ani v roku 2013 pri súčasnom režime. Kto si zoberie na zodpovednosť to, že dva roky majetkovo riešime jedného človeka pri Žarnovici a nevieme s tým pohnúť. Osobne je mi ľúto tých piatich vlastníkov na 20-kilometrovom úseku, ale je to jednoducho taký nevyvážený pomer, že musíme ísť týmto scenárom.“
Že ich musíte obetovať?
„Nechcem také expresívne slová používať, ale na jednej miske váh máme spoločenský záujem, rozvoj regiónov a na druhej päť vlastníkov.“
Ľudia negatívne a s obavami prijímajú vyvlastňovanie, čo je dôsledok chybnej politiky bývalých vlád. Od tých komunistických až po súčasnú. Aj Dzurindova vláda v prípade automobilky Kia urobila faux pas. Prečo tých ľudí neodškodníte tak, aby sami považovali za zahanbujúce stupňovať svoje požiadavky.
„Máme zviazané ruky zákonmi, ktoré štátu nedovoľujú, aby bol pri odškodňovaní veľkorysejší.“
Možno by ste mali zákony zmeniť. No vy ich meníte tak, že chcete stavať na cudzích pozemkoch.
„S niektorými ľuďmi sa nedohodnete pri akejkoľvek veľkorysej ponuke. Vymyslite mi, ako sa to dá robiť normálne a v reálnom čase, budem rád.“
Ale ako urýchlite výstavbu diaľnic zákonmi, ktoré skončia na slovenských súdoch či v Štrasburgu?
„Iste, nie je to jednoduché, ale postupujeme v rámci ústavy.“
Z vašich odpovedí cítiť, že o tom sám pochybujete.
„Ja o tom nepochybujem.“
Vám sa zdá normálne, že úrad vydá povolenie na stavbu na pozemku, ktorý stavebník nevlastní?
„Ak je to verejný záujem, áno. Ten človek dostane primeranú náhradu.“
No najskôr mu zaberiete nehnuteľnosť.
„Teoreticky máte pravdu.“
Váš návrh to umožňuje v praxi. Nemáte obavu, že sa stane bežnou?
„Nie, veď tento zákon je pripravený len pre vybrané úseky diaľnic, to nemôže byť bežná prax.“
Ako to môžete zaručiť? Ak sa to prijme v prípade diaľnic, môže sa to schváliť aj v iných prípadoch.
„To by však musel byť prijatý iný zákon a v takom prípade sa spolieham na triezvosť celého Slovenska.“
Stojí za to oslabovať vlastnícke práva majiteľov nehnuteľností?
„Ak vidím cieľ rok 2010, tak stojí.“
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Poslanci o návrhu ministra Vážneho
Vážny: Môj zákon je na hrane ústavy
Žitňanská: Vyvlastňovanie nie je verejným záujmom
Ministerstvo asi navrhne zúžiť balík súkromných diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...