Bratislava - Medzi priority ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2010 patrí príprava výstavby diaľnice D4 vzhľadom na neustály rast intenzity dopravy v Bratislave.
Diaľnica D4 okolo Bratislavy by sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mohla po projektovej príprave začať stavať najskôr v druhej polovici roka 2013 a dokončená by mala byť v polovici roka 2017. Výstavba D4 by mohla byť urýchlená o rok a pol a možno aj o dva roky, v roku 2015, keby sa tento projekt financoval v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Vážny však považuje aj tento termín za krkolomný. Záverečné stanovisko o vplyve stavby na životné prostredie (EIA) by mohlo byť známe v prvej polovici roka 2010. V druhom polroku budúceho roka by sa mal začať tender na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, predpokladá Vážny pre agentúru SITA.
"Keby bolo ministerstvo životného prostredia pred dva a pol rokmi pristúpilo na naše viacnásobné požiadavky a definovalo len jeden variant riešenia tejto cesty, mohli sme už zabezpečovať projektovú dokumentáciu. Tú kvôli chýbajúcemu stanovisku EIA stále nemáme," vyslovil Vážny nespokojnosť.
Vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, vrátane tendra bude vzhľadom na významnosť stavby trvať asi rok a pol. Potom sa môžu dopracovať projekty na stavebné povolenie, čo minister dopravy odhaduje niekedy na prvý polrok 2013. Až následne sa bude môcť stavať.
Vážneho mrazí pri pomyslení, že D4 bude vzhľadom na intenzitu tranzitnej dopravy hotová až v roku 2017. "Je tu však možné určité skrátenie z hľadiska napätosti termínov. Ak by sme nezabezpečovali majetkovú prípravu s režimom stavebného povolenia, ale s režimom územného povolenia a pripravovali by sme tento projekt na financovanie formou PPP, proces by sa dal skrátiť o rok a pol, možno aj o dva," plánuje Vážny.
V takom prípade by koncesionár prevzal územné rozhodnutie, vrátane majetkovo-právnej prípravy a doprojektoval by si všetky ďalšie náležitosti, cestu postavil a následne aj prevádzkoval.
S D4 úzko súvisí aj príprava stavby rýchlostnej cesty R7. Jej prvá etapa Bratislava - Rovinka - Šamorín by mala byť postavená asi v roku 2013. Ďalšie petície by však mohli spomaliť výstavbu komunikácie.
"Táto cesta však dostane úplne iný význam až vtedy, keď sa zmysluplne napojí na D4. Čo sa týka aktivít obcí v tejto oblasti, nebolo ich málo. Najprv som dostával množstvo žiadostí a petícií, aby sme začali stavať R7, a keď sme ju začali pripravovať, zas sme dostali množstvo sťažností a petícií, aby sme ju nestavali cez kataster obcí, ktoré ma predtým žiadali, aby sme stavali," poukázal Vážny na kontrast v stanovisku obcí.
Vážny tvrdí, že vybral ten najefektívnejší a najrýchlejší variant R7 - zelený variant C. Minister odkazuje obciam, nech už zbytočne nevyrábajú petície, jednu za A, druhú za B, tretiu za C, ministerstvo dopravy už rozhodlo.
"Ak budú tieto iniciatívy naďalej pokračovať, zbytočne oddialia začiatok, a teda aj ukončenie stavby o dva až tri roky. Len ma to bude vnútorne ťažiť, lebo keď začneme stavať, všetci budú kričať, že prečo sme začali tak neskoro a nikto neuvidí tú pravú príčinu," upozornil Vážny.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Vážny: Najpotrebnejšou stavbou je obchvat Bratislavy
Jazdiť z Lužnej je ako mať šichtu navyše
Pri stavbe R7 je podľa rezortu dopravy výhodnejší variant C
Samospráva má záujem o vybudovanie južného cestného ťahu
Záhradník: Treba urýchliť výstavbu nultého okruhu
Obce na juhu žiadajú rýchlostnú komunikáciu
Obce píšu petíciu za novú cestu
Plánovaná komunikácia R7 - mapa
Doprava v okolí Čiernej Vody: dve zlé a jedna dobrá správa
Nultý okruh Bratislavy je stále len v štádiu štúdií
Vajnorský okruh obce odmietajú
Diaľnica D4, história a okolnosti výstavby
Nultý okruh nechcú obce na svojom pozemku
Nultý okruh Bratislavy možno povedie v tesnej blízkosti Čiernej Vody
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.