Vážny: Mýto funguje veľmi dobre

Také problémy, aké u vás mýto spôsobilo, sme u nás nemali, tvrdia Nemci a Česi.

Bratislava - „Nie excelentne, ale veľmi dobre," zhodnotil minister dopravy Ľubomír Vážny zavedenie nášho elektronického mýtneho systému. Za skvelú prácu tiež poďakoval prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, ako aj kolegom z ministerstva dopravy.

Dopravcovia, ktorí tvrdia, že systém má veľmi vážne trhliny, podľa ministra zneužívajú situáciu. Nespokojný je aj s prácou médií - mali by pravdivejšie informovať o sťažovateľoch. Tých je mizivé percento, tvrdí.

Arogancia moci

Na Slovensku sú dve združenia dopravcov - Česmad a UNAS. Dnes Česmad avizoval, že mýto je nespravodlivé a chce rokovať s ministrom dopravy. UNAS už proti mýtu rozbehol petičnú akciu. S ďalšími krokmi  sľúbil počkať do utorka. No už dnes sa niektorí dopravcovia s kamiónmi pohli smerom na Bratislavu. Takzvanú spanilú jazdu im prekazila polícia. Kamióny, ktoré sa chcú pridať k protestu, pribúdali z rôznych kútov Slovenska. Na cesty do Bratislavy by podľa Jaroslava Polačeka z UNAS malo dnes prísť vyše 400 kamiónov.

Keďže kamióny odstavuje polícia po celom Slovensku, zoskupujú sa aj v iných mestách, napríklad pred Trnavou.  Dnes večer niektorí dopravcovia hlásili, že niekde sa ukázali aj kukláči. Vodičom berú policajti vodičské i technické preukazy.

Dopravcovia z UNAS dnes vyhlásili, že chcú rokovať s ministrom Vážnym. Tentoraz v priamom prenose,  aby nezavádzal. „Keď to odmietne, tak ďalšie kamióny sú už na ceste," povedal Rudolf Páleš z UNAS. To, čo dnes predviedol minister Vážny, označil za aroganciu moci.

Minister odmietol v podstate všetky požiadavky dopravcov. Tí chceli nižšie spotrebné dane z benzínu a nafty, znížiť cestnú daň a pozastaviť celé mýto, kým sa neprepracuje tak, aby bolo spravodlivé a presné.

V Nemecku tratil štát

Štart mýta spôsobil kolóny na hraniciach a dopravcovia mali množstvo problémov s funkčnosťou systému. Ten účtoval mýtne nesprávne a palubné jednotky, cez ktoré sa prejdená vzdialenosť meria, zasa často nefungovali.  Vážny hovorí o  niečo vyše stovke hlásených porúch, čo je vraj nízke číslo.

„Slovenský systém považujeme za fungujúci, pretože sa neobjavili závažné poruchy alebo kolapsy použitej technológie," tvrdí hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi.

Hovorca  Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Markus Halt dal dnes nášmu ministrovi za pravdu v tom, že každý systém má pri svojom zavádzaní problémy. „V Nemecku napríklad trvalo jeden a pol roka než sa poriadne fungujúci systém dostal do prevádzky. Nemecko prišlo o vyše miliardu eur z predpokladaných výnosov." Najväčší rozdiel medzi Slovenskom a Nemeckom však spočíva v tom, že nemecký systém sa inštaloval až potom, čo sa všetky problémy odstránili. „Iba štátu vznikali škody. Doprava nebola zasiahnutá. Na Slovensku musia používatelia ciest platiť účet už teraz," povedal Halt. Svedčí to o tom, že skúšobná fáza nebola dostatočná a lepšie by asi bolo zaviesť mýto s oneskorením.

Mýto pod „kuratelou" firmy SkyToll narobilo starosti najmä dopravcom zo susedných Čiech. „Mnohokilometrové kolóny na hraničných  priechodoch so Slovenskom nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou rokov minulých, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spustení elektronického výberu mýta," píše sa v stanovisku českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Situácia ohľadom mýta sa má podľa šéfa SkyTollu zlepšiť až vo februári.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.