Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny odmieta tvrdenie, že spôsob výberu mýta je v rozpore s legislatívou.
Podľa zákona je totiž výber mýta "elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest". V mýtnom poriadku sa však hovorí o platbách za vymedzené úseky. Upozornilo na to združenie dopravcov ČESMAD.
"Prejazdená vzdialenosť je definovaná vymedzenými úsekmi. Mýtny poriadok dopĺňa zákon," reagoval vo štvrtok šéf rezortu dopravy.
Minister Vážny obhajoval aj funkčnosť mýtneho systému. "SkyToll zvládol situáciu, nie excelentne, ale veľmi dobre," poznamenal Vážny, ktorý priznal, že bol pri niektorých komplikáciách aj nahnevaný. "Zatiaľ to nevyzerá, že by mali byť uplatnené aj sankcie v zmysle zmluvy," doplnil.
"Objavili sa niektoré operatívne nedostatky, ktoré sa vyskytujú vždy pri zavádzaní takéhoto systému. Sú to všetko veci riešiteľné a ktoré sa nedajú predvídať," zhodnotil Vážny.
Minister si nemyslí, že by mal pre mýtny systém odstúpiť. Takisto nevidí dôvod, aby vyvodzoval zodpovednosť voči prevádzkovateľovi, ktorým je spoločnosť SkyToll, alebo voči Národnej diaľničnej spoločnosti.
"Osobnú zodpovednosť by som mal vyvodiť voči tým, ktorí zle informovali zahraničných prepravcov. Nemôžem za to, že príslušní dopravcovia ignorovali svoje povinnosti," konštatoval Vážny.
Minister Vážny sa ohradil voči najnovším aktivitám protestujúcich dopravcov. Tvrdí, že ide o sto až dvesto dopravcov, ktorí podcenili spustenie elektronického výberu mýta. "Sú to tí dopravcovia, ktorí zanedbali mýtnu povinnosť a nepripravili sa, 99,8 percenta dopravcov je na systém pripravených a fungujú," poznamenal.
Protestujúcich prepravcov obvinil z toho, že ich činy ovplyvnila jedna opozičná strana. Ich kroky sú podľa Vážneho v rozpore so zákonom o štrajku. Navyše dopravcovia blokujú komunikácie, za čo zrejme budú čeliť sankciám.
Nemyslí si, že by dopravcovia mali pre mýto krachovať. Môže podľa neho ísť aj o dôsledky hospodárskej krízy, ktorá spôsobila pokles zákaziek. "Nech sa najskôr pozrú do vlastnej kuchyne," odkázal dopravcom minister. Takisto nepredpokladá, že by pre mýto malo dôjsť k zdražovaniu.
Zopakoval, že na podmienky Únie autodopravcov Slovenska nepristúpi. "Na minulom stretnutí som prijal ich predstaviteľov. Dodnes mi nedali žiadnu požiadavku na stretnutie. Nemám problém s nimi rokovať, ak nájdu zmysluplnejšie požiadavky," uviedol minister.
Zastavenie mýtneho systému označil za diletantizmus. Takisto je podľa neho nezmysel, aby boli vyňaté spod mýtnej povinnosti niektoré úseky ciest 1. triedy. Nasledovala by petícia občanov, ktorým by presunutá premávka kamiónov po týchto cestách ničila obydlia, tvrdí.
Znižovanie spotrebných daní odmietol s odôvodnením, že tieto dane súčasná vláda nezvýšila.
Minister dopravy priznal, že na niektorých úsekoch môže dochádzať k neúmernému spoplatňovaniu. Ohradilo sa voči tomu združenie ČESMAD. Niektoré úseky sú totiž podľa nich príliš dlhé. Stačí, ak na nich vodiči odjazdia stovky metrov a započíta sa im celý.
"Sme náchylní k tomu, rozdeliť tie úseky. Zamyslíme sa nad tým, po určitej dobe to prehodnotíme," uviedol Vážny, podľa ktorého by k tomu malo dôjsť do dvoch až troch týždňov.
Dopravcovia sa sťažujú aj na to, že v niektorých prípadoch dochádza k duálnemu spoplatňovaniu, keď je palubnou jednotkou identifikovaná diaľnica, po ktorej idú a aj blízka cesta 1. triedy. ČESMAD preto vyzve vodičov, aby sa domáhali náhrady škôd.
Minister Vážny na odškodňovanie nevidí dôvod. "Buď si príslušný dopravca nájde inú trasu, alebo si nájde inú cestu," poznamenal.
Podľa združenia ČESMAD by sa dali mnohé problémy riešiť zavedením platenia mýta ticket systémom na hlavných tranzitných vstupoch. Vážny nevylúčil, že by sa ticketing mohol uviesť do praxe.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.