Zrušiť a vyhlásiť nanovo. Takto si predstavuje osud tendra na elektronický mýtny systém bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič. Poslanec za SDKÚ svoj postoj zdôvodňuje zložením výberových komisií, v ktorých vraj figurujú osoby blízke dodávateľovi konzorcia Santoll. To ako jediné Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže nevylúčila. Ďalšie tri združenia ToSy, Slovakpass a Kapsch dostali dištanc, voči ktorému chcú bojovať prinajmenšom na našich súdoch.
„Budeme pokračovať v boji za spravodlivosť a za našu ponuku. Stále existuje šanca, že sudcovia budú chcieť nájsť pravdu a zodpovedne rozhodnúť,“ povedal výkonný riaditeľ Slovakpassu Peter Newole.
Ľubomír Vážny naznačil, že sa možnosťou tender zrušiť už zaoberal. Svoje rozhodnutie v tendri pokračovať zdôvodlil najmä dlhmi Národnej diaľničnej spoločnosti. „Na príjmoch z elektronického mýta je postavená budúcnosť Národnej diaľničnej spoločnosti,“ vysvetľuje.
Ako ďalej priblížil, štátna akciovka si na výstavbu diaľnic brala v minulosti úvery, ktoré mali byť splácané práve z príjmov z elektronického mýta.
„V prípade, že by sme zastavili tender, zdržíme sa minimálne rok vyhlásením nového tendra, stratíme minimálne päť miliárd na príjmoch a môžeme sa o rok a viac dostať do tých istých problémov, v ktorých sme máme teraz. Tieto misky váh ma viedli k tomu, že ideme pokračovať,“ hovorí minister.
Jeho predchodca si však myslí, že pokračovaním v spornom tendri Vážny nič nezíska. Ten už pripustil, že mýto v januári 2009 nebude. Má sa podľa neho oneskoriť o tri až šesť mesiacov. Prokopovič si zase myslí, že nie je možné, aby počas jedného roka fungovali diaľničné známky aj elektronické mýto. „Časový sklz tu nenastane žiadny aj keby sa tender zrušil, lebo k 1. januáru 2009 mýtny systém nebude a do 1. januáru 2010 sa to dá zvládnuť normálne, transparentne,“ hovorí Prokopovič.
Podľa súčasného ministra sa problém dá vyriešiť tým, že sa vytlačia známky len na to obdobie, počas ktorého bude mýtny systém meškať.
Ďalším dôvodom, prečo Vážny súťaž nezrušil, je skutočnosť, že Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil právoplatnosť rozhodnutia, na základe ktorého museli tri firmy súťaž opustiť.
Prokopovič si myslí niečo iné. „Ak mám povedať svoj osobný názor, hoci budem trošku tvrdý voči pánovi ministrovi, z jeho včerajších vyjadrení som mal pocit, že nekoná slobodne,“ povedal.
Prokopovič sa počas stretnutia s novinármi vyhol menovaniu konkrétnych ľudí a spoločností, ktorí mali podľa neho víťazstvo Santollu „vybaviť“. Z oficiálne prístupných zdrojov je však zrejmé, že mal na mysli spoločnosť Siemens, ktorý má byť jeho dodávateľom, a bývalého poradcu tejto spoločnosti, Rakúšana Raoula Schilda.
Na mýte tak majú podľa neho získať „mecenáši jednej politickej strany“. Schild, ktorý je oficiálne nepotvrdeným lídrom výberovej komisie, má medzi svojimi referenciami viacero významných spoločností, okrem iných aj ďalšieho uchádzača v tendri – spoločnosť Autostrade (súčasť Slovakpassu).
Podľa Vážneho je rakúsky poradca v danej oblasti odborníkom. Vylúčil aj obvinenie z konfliktu záujmov.
Prokopovič sa podľa vlastných slov stretol so svojím Vážnym v stredu. Mal ho pritom sprevádzať aj jeho stranícky šéf Mikuláš Dzurinda. Obaja muži od neho žiadali mená členov komisie, ktorá má vylúčenie troch konzorcií na svedomí. Minister túto požiadavku odmietol. Nechce ich vraj vystaviť tlaku zo strany uchádzačov. Opozičníci dnes verejne Vážneho vyzvali na zrušenie súťaže. Ten ich žiadosť odmietol.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.