Vážny: Mýto stopnúť môžem

Zrušiť a vyhlásiť nanovo. Takto si predstavuje osud tendra na elektronický mýtny systém bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič. Poslanec za SDKÚ svoj postoj zdôvodňuje zložením výberových komisií, v ktorých vraj figurujú osoby blízke dodávateľovi konzorcia Santoll. To ako jediné Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže nevylúčila. Ďalšie tri združenia ToSy, Slovakpass a Kapsch dostali dištanc, voči ktorému chcú bojovať prinajmenšom na našich súdoch.

„Budeme pokračovať v boji za spravodlivosť a za našu ponuku. Stále existuje šanca, že sudcovia budú chcieť nájsť pravdu a zodpovedne rozhodnúť,“ povedal výkonný riaditeľ Slovakpassu Peter Newole.

Sporný tender zachránia dlhy

Ľubomír Vážny naznačil, že sa možnosťou tender zrušiť už zaoberal. Svoje rozhodnutie v tendri pokračovať zdôvodlil najmä dlhmi Národnej diaľničnej spoločnosti.  „Na príjmoch z elektronického mýta je postavená budúcnosť Národnej diaľničnej spoločnosti,“ vysvetľuje.

Ako ďalej priblížil, štátna akciovka si na výstavbu diaľnic brala v minulosti úvery, ktoré mali byť splácané práve z príjmov z elektronického mýta.

„V prípade, že by sme zastavili tender, zdržíme sa minimálne rok vyhlásením nového tendra, stratíme minimálne päť miliárd na príjmoch a môžeme sa o rok a viac dostať do tých istých problémov, v ktorých sme máme teraz. Tieto misky váh ma viedli k tomu, že ideme pokračovať,“ hovorí minister.

Vážny chce známky aj mýto

Jeho predchodca si však myslí, že pokračovaním v spornom tendri Vážny nič nezíska. Ten už pripustil, že mýto v januári 2009 nebude. Má sa podľa neho oneskoriť o tri až šesť mesiacov. Prokopovič si zase myslí, že nie je možné, aby počas jedného roka fungovali diaľničné známky aj elektronické mýto. „Časový sklz tu nenastane žiadny aj keby sa tender zrušil, lebo k 1. januáru 2009 mýtny systém nebude a do 1. januáru 2010 sa to dá zvládnuť normálne, transparentne,“ hovorí Prokopovič.
Podľa súčasného ministra sa problém dá vyriešiť tým, že sa vytlačia známky len na to obdobie, počas ktorého bude mýtny systém meškať.

Ďalším dôvodom, prečo Vážny súťaž nezrušil, je skutočnosť, že Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil právoplatnosť rozhodnutia, na základe ktorého museli tri firmy súťaž opustiť.

Prokopovič šípi mecenášov

Prokopovič si myslí niečo iné. „Ak mám povedať svoj osobný názor, hoci budem trošku tvrdý voči pánovi ministrovi, z jeho včerajších vyjadrení som mal pocit, že nekoná slobodne,“ povedal.

Prokopovič sa počas stretnutia s novinármi vyhol menovaniu konkrétnych ľudí a spoločností, ktorí mali podľa neho víťazstvo Santollu „vybaviť“. Z oficiálne prístupných zdrojov je však zrejmé, že mal na mysli spoločnosť Siemens, ktorý má byť jeho dodávateľom, a bývalého poradcu tejto spoločnosti, Rakúšana Raoula Schilda.

Na mýte tak majú podľa neho získať „mecenáši jednej politickej strany“. Schild, ktorý je oficiálne nepotvrdeným lídrom výberovej komisie, má medzi svojimi referenciami viacero významných spoločností, okrem iných aj ďalšieho uchádzača v tendri – spoločnosť Autostrade (súčasť Slovakpassu).

Podľa Vážneho je rakúsky poradca v danej oblasti odborníkom. Vylúčil aj obvinenie z konfliktu záujmov.

Prokopovič sa podľa vlastných slov stretol so svojím Vážnym v stredu. Mal ho pritom sprevádzať aj jeho stranícky šéf Mikuláš Dzurinda. Obaja muži od neho žiadali mená členov komisie, ktorá má vylúčenie troch konzorcií na svedomí. Minister túto požiadavku odmietol. Nechce ich vraj vystaviť tlaku zo strany uchádzačov. Opozičníci dnes verejne Vážneho vyzvali na zrušenie súťaže. Ten ich žiadosť odmietol.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...