Vážny: Naše PPP možno nie je PPP

Ďalšie dva týždne má vláda, banky a firma, čo má postaviť súkromné cesty, na to, aby sa dohodli na konečnej cene pre autostádu R1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny včera potvrdil informácie SME, že výstavba rýchlostnej cesty R 1 má stáť viac. Financujúce banky si na úrokoch prihodili 15 až 20 percent. Ide pritom o pilotný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) autostrády od Nitry do Tekovských Nemiec.

Zvýšenie ceny si vypýtal víťaz súťaže o túto zákazku Vinci Concessions a ABN Amro. Za R 1 by sme tak zaplatili od 3,98 do 4,16 miliardy eur. Pôvodne sa predpokladalo, že štát za 30 rokov splatí súkromníkovi 3,465 miliardy eur. Možnosť zvýšiť pôvodnú ponuku vyplýva podľa Vážneho priamo zo zmluvy s koncesionárom.

Napriek tomu, že sa má cena ešte zvýšiť, banky si vypýtali od štátu aj takmer stopercentné krytie peňazí, ktoré do R1 investujú. To je podľa ministra najväčšia prekážka konečnej dohody. „Je to nový mechanizmus zálohovania bankami poskytnutých prostriedkov. Nám sa zatiaľ nepozdáva  a snažíme sa ho znížiť," povedal.

Tento takzvaný underpinning je taká zásadná podmienka bánk, že  si Vážny  nie je istý tým, či by potom PPP  diaľnice boli stále PPP. „Ťažko povedať, stále to zhodnocujeme."

V klasickom PPP projekte totiž koncesionár nesie riziko za to, kedy a v akej kvalite postaví cestu. Keby štát podpísal bankám záruky, musel by im platiť aj keby koncesionár cestu nepostavil.

Konečná dohoda tak uviazla na mŕtvom bode a minister  musel predlžovať termíny. Ten posledný bol 30. jún, dnes je to 15. júl. Keby sa termín nepredĺžil, zmluva by bola už neplatná. Ak sa ministerstvo s koncesionárom a bankami dohodne, musí ešte dodatok schváliť vláda. Potom treba ešte počkať 30 dní, kým je koncesná zmluva napadnuteľná. „Niekde v druhej polovici augusta by mohlo dôjsť k finálnemu uzatvoreniu," povedal Vážny.

Podobný problém s extra požiadavkami bánk riešili aj v iných krajinách. Napríklad Veľká Británia sa za cestu M25 zaručila do výšky 60 percent.

Riaditeľ výskumného ústavu dopravného pri Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že aj napriek underpinningu by bola R1 stále súkromnou cestou. Koncesionár totiž dostáva platby až potom, keď cestu postaví a ak si neplní povinnosti, musí platiť penále.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.