Ďalšie dva týždne má vláda, banky a firma, čo má postaviť súkromné cesty, na to, aby sa dohodli na konečnej cene pre autostádu R1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.
Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny včera potvrdil informácie SME, že výstavba rýchlostnej cesty R 1 má stáť viac. Financujúce banky si na úrokoch prihodili 15 až 20 percent. Ide pritom o pilotný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) autostrády od Nitry do Tekovských Nemiec.
Zvýšenie ceny si vypýtal víťaz súťaže o túto zákazku Vinci Concessions a ABN Amro. Za R 1 by sme tak zaplatili od 3,98 do 4,16 miliardy eur. Pôvodne sa predpokladalo, že štát za 30 rokov splatí súkromníkovi 3,465 miliardy eur. Možnosť zvýšiť pôvodnú ponuku vyplýva podľa Vážneho priamo zo zmluvy s koncesionárom.
Napriek tomu, že sa má cena ešte zvýšiť, banky si vypýtali od štátu aj takmer stopercentné krytie peňazí, ktoré do R1 investujú. To je podľa ministra najväčšia prekážka konečnej dohody. „Je to nový mechanizmus zálohovania bankami poskytnutých prostriedkov. Nám sa zatiaľ nepozdáva a snažíme sa ho znížiť," povedal.
Tento takzvaný underpinning je taká zásadná podmienka bánk, že si Vážny nie je istý tým, či by potom PPP diaľnice boli stále PPP. „Ťažko povedať, stále to zhodnocujeme."
V klasickom PPP projekte totiž koncesionár nesie riziko za to, kedy a v akej kvalite postaví cestu. Keby štát podpísal bankám záruky, musel by im platiť aj keby koncesionár cestu nepostavil.
Konečná dohoda tak uviazla na mŕtvom bode a minister musel predlžovať termíny. Ten posledný bol 30. jún, dnes je to 15. júl. Keby sa termín nepredĺžil, zmluva by bola už neplatná. Ak sa ministerstvo s koncesionárom a bankami dohodne, musí ešte dodatok schváliť vláda. Potom treba ešte počkať 30 dní, kým je koncesná zmluva napadnuteľná. „Niekde v druhej polovici augusta by mohlo dôjsť k finálnemu uzatvoreniu," povedal Vážny.
Podobný problém s extra požiadavkami bánk riešili aj v iných krajinách. Napríklad Veľká Británia sa za cestu M25 zaručila do výšky 60 percent.
Riaditeľ výskumného ústavu dopravného pri Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že aj napriek underpinningu by bola R1 stále súkromnou cestou. Koncesionár totiž dostáva platby až potom, keď cestu postaví a ak si neplní povinnosti, musí platiť penále.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.