Vážny: Nebudem mať funkciu pre funkciu

Ešte pred pár dňami to vyzeralo, že bude radovým poslancom. Ľubomír Vážny sa ale nakoniec stane vicepremiérom pre hospodárstvo a ekonomiku.

Prekvapilo vás, že budete vicepremiér?

"Prekvapilo ma to pred troma týždňami. Dnes nie."

Keď sme spolu telefonovali minulý týždeň, vyzeralo to, že vám to je jedno.

"Musíte byť dobrý mimický hráč."

Aké budete mať vlastne kompetencie?

"To nie je na tri vety."

Fico hovoril, že to budú projekty ako širokorozchodná železnica. Bude to aj dostavba Mochoviec a nová elektráreň v Bohuniciach?

"Budú to krátkodobé aj dlhodobé úlohy. Krátkodobé sú okamžitá, všestranná a účinná pomoc pri urýchlenej impementácii investičných projetov, ktoré sú určite liekom na recesiu. Pôjde o dopravné a energetické projekty. Energetickými sú tie, čo ste povedali a k dopravným patrí širokorozchodná, ale aj lepšia priechodnosť cez Leopoldov, eurofondové stavby, zhodnotenie spôsobu PPP, kde eurofondové peniaze nepasujú.

Čo sú tie dlhodobé?

"Stratégia. Napríklad vízia Slovenska do roku 2015, kde významne spolupracovala SAV, aj stratégia dopravy, ktorú som urobil a vláda ju schválila do roku 2020. Chce to širokú diskusiu naprieč politickým spektrom, ale aj odbornú. A chcem, aby takýto materiál schválila Národná rada ako zákon a aby bolo z časového a vecného hľadiska jasné, ktorou cestou sa Slovensko bude uberať v hospodársko - ekonomickej oblasti. Ide o to, aby sa ani pri zmenách politickej garnitúry nešlo od mantinelu k mantinelu, pretože sú tu dlhodobé projekty. "

Máte byť teda vicepremiér pre veľké projekty a pre rozvoj regiónov?

"Nie regiónov, ale Slovenska ako takého. Pracovný názov je vicepremiér pre hospodárstvo a ekonomiku."

Kedy sa ním stanete?

"Ak Národná rada schváli ambíciu vlády, pri zmene vicepremiéra pre ľudské práva a menšiny za vicepremiéra pre hospodárstvo a ekonomiku, dôjde k zmene. Vidím to tak na tri - štyri mesiace."

Ako to bude fungovať? Vy niečo vymyslíte a Počiatek to postaví?

"To ešte treba doštylizovať v kompetenčnom zákone. Mám nejakú predstavu, ale treba to doriešiť. Nebudem ale priamym nadriadeným."

Nebude to len funkcia pre funkciu?

"Záleží to od kompetenčného zákona, ale nemyslím, že je to funkcia pre funkciu."

Obstarávania projektov si budú robiť sami ministri?

"Samozrejme. Taká kompetencia nemôže byť na podporedsedovi vlády. A ja som nikdy ani takúto ambíciu nemal."

Ste spokojný s takýmto zaradením do vlády?

"Áno. Filozoficky som sa riadil heslom nevstúp dvakrát do tej istej rieky. O funkciu som sa nebil, ale keď bolo treba pomáhať, bol som ochotný. A toto sa mi zdá dobré riešenie."

Na konci Ficovej vlády sa hovorilo, že už nechcete byť ministrom.

"Tak som to nepovedal."

A čo ste povedali?

"Že som pripravený pomôcť, ale úprimne - minister dopravy je veľmi horúca stolička a ja jediný zo všetkých ministrov predo mnou som ju zažil na celé štyri roky. A som spokojný, že som spustil pomerne veľké a úspešné projekty. Samozrejme, že kríza mi skomplikovala život pri PPP projektoch. Ale projekty, ktoré sa mi podarili, na Slovensku ešte nikdy neboli. Budem ale rád, keď sa toho chopí niekto iný, pretože je to ťažká pozícia."

Ste spokojný aj s elektronickým mýtom? Robili by ste s odstupom času niečo inak?

"Presne to isté. Mýto je desaťnásobne náročnejší projekt, ako daňový systém, ktorý skolaboval. Začínali sme z nuly a na mýtny systém som hrdý. Skomplikovala ho cena, ktorá je často pertraktovaná a politicky zneužívaná, ale jediným východiskom zo zákona bolo systém zrušiť, čo by ho oddialilo o roky. Samozrejme, na tú cenu nie som hrdý, ale na systém samotný áno."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...