Vážny: Nemôžem vylúčiť firmu so sídlom vo vajcovej škrupine

03. 02. 2010

Bratislava - Obvinenia predsedu opozičnej SDKÚ-DS Mikuláša Dzurindu o favorizovaní jedného z uchádzačov v tendri na elektronické mýto sú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) len vykonštruované hlúposti.

"Pán Dzurinda neustále podsúva verejnosti teóriu, že sme od začiatku uprednostňovali v tendri na elektronické mýto konzorcium Santoll-Ibertax," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii s tým, že líder SDKÚ-DS vyhlasuje svoje tvrdenia bez poznania reálnych faktov.

"Ak sme favorizovali konzorcium Santoll-Ibertax, prečo sme ich teda z tendra vylúčili?" spýtal sa Vážny. Stalo sa tak podľa neho 19. novembra 2007. Do súťaže ich svojim rozhodnutím následne vrátil až Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). "Keby nezasiahol opozíciou riadení ÚVO, uchádzači Santoll a Ibertax by vôbec v tendri ďalej nepokračovali," zdôraznil minister.

Nemožnosť vylúčiť

Zákon o verejnom obstarávaní navyše podľa Vážneho zakazuje obstarávateľovi pod sankciou zrušenia súťaže vylúčiť z tendra akúkoľvek firmu len kvôli jej sídlu alebo vlastníctvu.

"Keby mala táto firma sídlo garáž, schránku alebo hoci aj vajcovú škrupinu, nemôžem ich vylúčiť, ak splnia pravidlá hry, teda ak splnia osobné, finančné a technické podmienky podľa zákona o verejnom obstarávaní," zdôraznil Vážny. Vo výpisoch firiem Santoll a Ibertax z Obchodného registra sa podľa neho nenachádza žiadna zmienka o "mladých slečnách", o ktorých v utorok hovoril Dzurinda.

"Konzorcium Santoll-Ibertax nemá žiadne slečny, žiadne garáže. Santoll je dcéra Sanefu, renomovanej francúzskej firmy, ktorá už postavila viacero mýtnych systémov a ktorá má obrat viac ako rozpočtová kapitola rezortu dopravy. Ibertax takisto splnil podmienky účasti v tendri," doplnil Vážny.

Navyše do tohto konzorcia dodatočne vstúpila aj ďalšia renomovaná firma Siemens, zdôraznil. "Nech sa teda pán Dzurinda opýta nemeckého Siemensu alebo francúzskeho Sanefu, či sú garážové firmy. Oni si asi povedia, podľa mňa si to aj myslia, že stratil zdravý rozum, alebo ho dajú na súd," dodal Vážny.

Garážové firmy

Predseda SDKÚ-DS v utorok na tlačovej konferencii obvinil súčasnú vládu, že na "zbabranom" tendri na elektronické mýto za 26 miliárd korún obrala občanov o 6,6 miliardy korún. V súvislosti s pozadím víťaza tendra, ktorý zostal v súťaži sám po vyradení všetkých ostatných uchádzačov, poukázal predovšetkým na firmu Ibertax.

"Kto stojí za spoločnosťou Ibertax, pán predseda vlády?" spýtal sa Dzurinda s tým, či sú to spoločnosti Havond Limited a Narenamo Limited z Cypru. "Nie sú to po Interblue Group náhodou ďalšie garážové firmy, za ktoré konajú dámy vo veľmi mladom veku?" pokračoval.

Ich konateľky majú byť podľa šéfa SDKÚ-DS narodené v rokoch 1979, 1980 a 1983. "Jedna Krompašanka, tri Bratislavčanky. Štyri kočky, 26 miliárd korún," skonštatoval a zároveň vyzval Fica, aby tieto veci vysvetlil.

Mikloš: Vážny klamal

Šéf rezortu dopravy podľa SDKÚ-DS klamal v dnešných vyjadreniach ohľadom elektronického mýtneho systému. "V dvoch konkrétnych tvrdeniach minister evidentne klamal. Viem to dokázať," podotkol na dnešnej tlačovej konferencii podpredseda najsilnejšej opozičnej strany Ivan Mikloš.

Svojimi klamstvami aj správaním nielen Vážny, ale aj premiér Robert Fico podľa Mikloša dokazujú, že nekonajú vo verejnom záujme. "Správajú sa, ako keby boli akcionármi SkyTollu a nie verejnými činiteľmi, a to je na tom najzávažnejšie a najzarážajúcejšie. Jasným dôkazom toho je predražený tender," zdôraznil podpredseda SDKÚ-DS.

Mikloš nesúhlasí ani s vyjadrením, že Vážny nemohol tender stopnúť. "Je to lož, pretože jedna z klauzúl zmluvy bola, že ak cena, ktorá by mala byť schválená, bude vyššia ako vládou predpokladaná, tak toto už je dôvod, pre ktorý minister Vážny zmluvu zrušiť mohol," vyhlásil Mikloš.

Druhým preukázateľným klamstvom bolo podľa podpredsedu SDKÚ-DS keď minister povedal, že ku dňu predloženia ponúk v mýtnom tendri už nemohol nič žiadať. Ale Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) jednému zo záujemcov v tendri položila 16 otázok po predložení jeho ponuky. Fakt, že to nie je pravda, dokazuje podľa Mikloša aj čiastočne zverejnená zmluva medzi SkyTollom a NDS.

"Minimálne v týchto dvoch prípadoch klamal. Ja si myslím, že aj v iných, ale v týchto dvoch sa to dá veľmi ľahko preukázať," podotkol.

Smer: Dzurinda je bezradný a zúfalý

Dzurindove obvinenia z prepojenia medzi Smerom a J&T sú len dôkazom jeho zúrivosti a bezradnosti, povedala hovorkyňa Smeru.

Bratislava - Obvinenia predsedu SDKÚ-DS Mikuláša Dzurindu na adresu Smeru-SD považuje táto najsilnejšia politická strana za dôkaz jeho bezradnosti, zúrivosti a zúfalstva.

"Tým, že pán Dzurinda obvinil Smer-SD z toho, že si v roku 2002 vzal riadne úver z komerčnej banky, ktorý následne aj v roku 2003 splatil a strana sa touto informáciou nikdy netajila, pán Dzurinda znovu len upozornil na podozrivé financovanie svojej vlastnej strany," konštatovala dnes hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová.

Ako dodala, SDKÚ-DS si na rozdiel od Smeru-SD zobrala pôžičku od schránkovej zahraničnej firmy, o ktorej nikto nevie, odkiaľ mala tieto peniaze.

Smer-SD podpísal v roku 2002 zmluvu o úvere s J&T bankou, a.s., so sídlom v Prahe. Išlo o sumu sedem miliónov českých korún (približne 10 miliónov slovenských korún), ktorý strana v roku 2003 splatila. Tieto informácie uviedla aj vo svojej výročnej správe.

Dzurinda na utorkovej (2. 2.) tlačovej konferencii poukázal na prepojenia strany Smer-SD na finančnú skupinu J&T. Dokladoval to práve spomínanou pôžičkou od J&T Banky. J&T mala byť podľa neho zároveň spoločnosťou, ktorej predstavitelia zakázali predsedovi vlády Robertovi Ficovi v roku 2008 odvolať ministra financií Jána Počiatka za kauzu údajného úniku informácií pri zmene centrálnej parity slovenskej koruny.

Finančná skupina sa voči tvrdeniam o možnom prepojení na Smer-SD alebo akúkoľvek inú politickú stranu ohradila. Hovorca J&T Maroš Sýkora nevidí nič nekalé na tom, že Smer-SD si pred voľbami v roku 2002 zobral úver z J&T Banky.

Dodal, že to nebola jediná politická strana, ktorá by z tejto banky čerpala pôžičku. "Bol to úver za pomerne prísnych podmienok, J&T Banka na tom zarobila a ten úver bol splatený," zdôraznil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.