Bratislava - Obvinenia predsedu opozičnej SDKÚ-DS Mikuláša Dzurindu o favorizovaní jedného z uchádzačov v tendri na elektronické mýto sú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) len vykonštruované hlúposti.
"Pán Dzurinda neustále podsúva verejnosti teóriu, že sme od začiatku uprednostňovali v tendri na elektronické mýto konzorcium Santoll-Ibertax," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii s tým, že líder SDKÚ-DS vyhlasuje svoje tvrdenia bez poznania reálnych faktov.
"Ak sme favorizovali konzorcium Santoll-Ibertax, prečo sme ich teda z tendra vylúčili?" spýtal sa Vážny. Stalo sa tak podľa neho 19. novembra 2007. Do súťaže ich svojim rozhodnutím následne vrátil až Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). "Keby nezasiahol opozíciou riadení ÚVO, uchádzači Santoll a Ibertax by vôbec v tendri ďalej nepokračovali," zdôraznil minister.
Zákon o verejnom obstarávaní navyše podľa Vážneho zakazuje obstarávateľovi pod sankciou zrušenia súťaže vylúčiť z tendra akúkoľvek firmu len kvôli jej sídlu alebo vlastníctvu.
"Keby mala táto firma sídlo garáž, schránku alebo hoci aj vajcovú škrupinu, nemôžem ich vylúčiť, ak splnia pravidlá hry, teda ak splnia osobné, finančné a technické podmienky podľa zákona o verejnom obstarávaní," zdôraznil Vážny. Vo výpisoch firiem Santoll a Ibertax z Obchodného registra sa podľa neho nenachádza žiadna zmienka o "mladých slečnách", o ktorých v utorok hovoril Dzurinda.
"Konzorcium Santoll-Ibertax nemá žiadne slečny, žiadne garáže. Santoll je dcéra Sanefu, renomovanej francúzskej firmy, ktorá už postavila viacero mýtnych systémov a ktorá má obrat viac ako rozpočtová kapitola rezortu dopravy. Ibertax takisto splnil podmienky účasti v tendri," doplnil Vážny.
Navyše do tohto konzorcia dodatočne vstúpila aj ďalšia renomovaná firma Siemens, zdôraznil. "Nech sa teda pán Dzurinda opýta nemeckého Siemensu alebo francúzskeho Sanefu, či sú garážové firmy. Oni si asi povedia, podľa mňa si to aj myslia, že stratil zdravý rozum, alebo ho dajú na súd," dodal Vážny.
Predseda SDKÚ-DS v utorok na tlačovej konferencii obvinil súčasnú vládu, že na "zbabranom" tendri na elektronické mýto za 26 miliárd korún obrala občanov o 6,6 miliardy korún. V súvislosti s pozadím víťaza tendra, ktorý zostal v súťaži sám po vyradení všetkých ostatných uchádzačov, poukázal predovšetkým na firmu Ibertax.
"Kto stojí za spoločnosťou Ibertax, pán predseda vlády?" spýtal sa Dzurinda s tým, či sú to spoločnosti Havond Limited a Narenamo Limited z Cypru. "Nie sú to po Interblue Group náhodou ďalšie garážové firmy, za ktoré konajú dámy vo veľmi mladom veku?" pokračoval.
Ich konateľky majú byť podľa šéfa SDKÚ-DS narodené v rokoch 1979, 1980 a 1983. "Jedna Krompašanka, tri Bratislavčanky. Štyri kočky, 26 miliárd korún," skonštatoval a zároveň vyzval Fica, aby tieto veci vysvetlil.
Šéf rezortu dopravy podľa SDKÚ-DS klamal v dnešných vyjadreniach ohľadom elektronického mýtneho systému. "V dvoch konkrétnych tvrdeniach minister evidentne klamal. Viem to dokázať," podotkol na dnešnej tlačovej konferencii podpredseda najsilnejšej opozičnej strany Ivan Mikloš.
Svojimi klamstvami aj správaním nielen Vážny, ale aj premiér Robert Fico podľa Mikloša dokazujú, že nekonajú vo verejnom záujme. "Správajú sa, ako keby boli akcionármi SkyTollu a nie verejnými činiteľmi, a to je na tom najzávažnejšie a najzarážajúcejšie. Jasným dôkazom toho je predražený tender," zdôraznil podpredseda SDKÚ-DS.
Mikloš nesúhlasí ani s vyjadrením, že Vážny nemohol tender stopnúť. "Je to lož, pretože jedna z klauzúl zmluvy bola, že ak cena, ktorá by mala byť schválená, bude vyššia ako vládou predpokladaná, tak toto už je dôvod, pre ktorý minister Vážny zmluvu zrušiť mohol," vyhlásil Mikloš.
Druhým preukázateľným klamstvom bolo podľa podpredsedu SDKÚ-DS keď minister povedal, že ku dňu predloženia ponúk v mýtnom tendri už nemohol nič žiadať. Ale Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) jednému zo záujemcov v tendri položila 16 otázok po predložení jeho ponuky. Fakt, že to nie je pravda, dokazuje podľa Mikloša aj čiastočne zverejnená zmluva medzi SkyTollom a NDS.
"Minimálne v týchto dvoch prípadoch klamal. Ja si myslím, že aj v iných, ale v týchto dvoch sa to dá veľmi ľahko preukázať," podotkol.
Dzurindove obvinenia z prepojenia medzi Smerom a J&T sú len dôkazom jeho zúrivosti a bezradnosti, povedala hovorkyňa Smeru.
Bratislava - Obvinenia predsedu SDKÚ-DS Mikuláša Dzurindu na adresu Smeru-SD považuje táto najsilnejšia politická strana za dôkaz jeho bezradnosti, zúrivosti a zúfalstva.
"Tým, že pán Dzurinda obvinil Smer-SD z toho, že si v roku 2002 vzal riadne úver z komerčnej banky, ktorý následne aj v roku 2003 splatil a strana sa touto informáciou nikdy netajila, pán Dzurinda znovu len upozornil na podozrivé financovanie svojej vlastnej strany," konštatovala dnes hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová.
Ako dodala, SDKÚ-DS si na rozdiel od Smeru-SD zobrala pôžičku od schránkovej zahraničnej firmy, o ktorej nikto nevie, odkiaľ mala tieto peniaze.
Smer-SD podpísal v roku 2002 zmluvu o úvere s J&T bankou, a.s., so sídlom v Prahe. Išlo o sumu sedem miliónov českých korún (približne 10 miliónov slovenských korún), ktorý strana v roku 2003 splatila. Tieto informácie uviedla aj vo svojej výročnej správe.
Dzurinda na utorkovej (2. 2.) tlačovej konferencii poukázal na prepojenia strany Smer-SD na finančnú skupinu J&T. Dokladoval to práve spomínanou pôžičkou od J&T Banky. J&T mala byť podľa neho zároveň spoločnosťou, ktorej predstavitelia zakázali predsedovi vlády Robertovi Ficovi v roku 2008 odvolať ministra financií Jána Počiatka za kauzu údajného úniku informácií pri zmene centrálnej parity slovenskej koruny.
Finančná skupina sa voči tvrdeniam o možnom prepojení na Smer-SD alebo akúkoľvek inú politickú stranu ohradila. Hovorca J&T Maroš Sýkora nevidí nič nekalé na tom, že Smer-SD si pred voľbami v roku 2002 zobral úver z J&T Banky.
Dodal, že to nebola jediná politická strana, ktorá by z tejto banky čerpala pôžičku. "Bol to úver za pomerne prísnych podmienok, J&T Banka na tom zarobila a ten úver bol splatený," zdôraznil.
Vláda Smeru dala mýto firme z daňového raja s prepojením na J&T
TV Joj a STV divákom o mýte či výbušnine všetko nepovedali
J&T zmenila názor a vstúpila do firmy, ktorá sa podieľa na mýte
Ibertax stále nemá investora na mýto
J&T požičia peniaze na výstavbu mýta
SDKÚ: Tender na mýto môže byť predražený
Kto je za akciovkou Ibertax, ktorá môže získať najväčšiu vládnu zákazku? Štát mlčí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.