Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr

Plán preťať Slovensko naprieč diaľnicou do roku 2010 je mŕtvy. Podľa vlády za to môže finančná kríza. Opozícia tvrdí, že vláde ani nešlo o to, aby Bratislavu s Košicami spojila čo najrýchlejšie, ale o „kšefty“ pre firmy blízke vláde.

Bratislava - Pred necelými dvoma rokmi premiér Robert Fico hovoril o snahe vlády spojiť do roku 2010 Košice a Bratislavu diaľnicou. Minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý sa o to mal postarať, oficiálne oznámil, že to bude až v roku 2011.

Realizáciu takzvaných PPP projektov, čiže projektov verejno­súkromného partnera, totiž zdržuje neochota bánk požičiavať na diaľnice v čase krízy.

Program naplnili

„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," povedal po rokovaní vlády Vážny.

Vláda schválila aj dodatok k výstavbe druhého z troch balíkov PPP, čiže rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Prvé jej úseky majú byť po novom hotové v roku 2011.

Politickej zodpovednosti sa minister Vážny vyhne. Premiér Robert Fico totiž dlhodobo deklaruje, že záväzok preťať Slovensko diaľnicou do roku 2010 si vláda stanovila nad rámec svojho programového vyhlásenia, ktoré hovorí len o sto kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto cesty sú už podľa Vážneho postavené. „Máme ešte rok a pol, aby sme programové vyhlásenie prekročili približne o 60 až 70 kilometrov," povedal.

Opozícia: Nešlo o cesty

Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ však za tým finančnú krízu nevidí. „Kríza tu pred troma rokmi nebola a vláda rezignovala na stavbu diaľnic. Dva a pol roka sa nič neurobilo, takže výhovorky na krízu nie sú adekvátne." Znaky toho, že premiér zo svojich plánov poľavuje, boli podľa neho zjavné aj doteraz.

„Sľúbil najprv diaľničné spojenie, potom sa rátalo s jedným pruhom, nakoniec to skončí pri leteckej linke," povedal Štefanec. Jediným cieľom rýchleho zazmluvňovania ciest je tak podľa Štefanca len rozdeľovanie „kšeftov" pre vláde blízkych dodávateľov.

Vláda odsúhlasila podmienky zmluvy na vybudovanie asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1, prvý balík PPP. Postaviť a prevádzkovať ho má konzorcium, ktorého súčasťou sú Doprastav a Váhostav Juraja Širokého.  Celkovo si víťaz tendra vypýtal za zákazku 3,3 miliardy eur, po zvýšení sumy o úroky však štát napokon zaplatí viac. Pri R1 vláda počíta s úrokovým zvýšením z 1,354 na 3,465 miliardy eur. Rovnaká matematika znamená pre prvý balík cenu 8,445 miliardy eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.