Plán preťať Slovensko naprieč diaľnicou do roku 2010 je mŕtvy. Podľa vlády za to môže finančná kríza. Opozícia tvrdí, že vláde ani nešlo o to, aby Bratislavu s Košicami spojila čo najrýchlejšie, ale o „kšefty“ pre firmy blízke vláde.
Bratislava - Pred necelými dvoma rokmi premiér Robert Fico hovoril o snahe vlády spojiť do roku 2010 Košice a Bratislavu diaľnicou. Minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý sa o to mal postarať, oficiálne oznámil, že to bude až v roku 2011.
Realizáciu takzvaných PPP projektov, čiže projektov verejnosúkromného partnera, totiž zdržuje neochota bánk požičiavať na diaľnice v čase krízy.
„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," povedal po rokovaní vlády Vážny.
Vláda schválila aj dodatok k výstavbe druhého z troch balíkov PPP, čiže rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Prvé jej úseky majú byť po novom hotové v roku 2011.
Politickej zodpovednosti sa minister Vážny vyhne. Premiér Robert Fico totiž dlhodobo deklaruje, že záväzok preťať Slovensko diaľnicou do roku 2010 si vláda stanovila nad rámec svojho programového vyhlásenia, ktoré hovorí len o sto kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto cesty sú už podľa Vážneho postavené. „Máme ešte rok a pol, aby sme programové vyhlásenie prekročili približne o 60 až 70 kilometrov," povedal.
Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ však za tým finančnú krízu nevidí. „Kríza tu pred troma rokmi nebola a vláda rezignovala na stavbu diaľnic. Dva a pol roka sa nič neurobilo, takže výhovorky na krízu nie sú adekvátne." Znaky toho, že premiér zo svojich plánov poľavuje, boli podľa neho zjavné aj doteraz.
„Sľúbil najprv diaľničné spojenie, potom sa rátalo s jedným pruhom, nakoniec to skončí pri leteckej linke," povedal Štefanec. Jediným cieľom rýchleho zazmluvňovania ciest je tak podľa Štefanca len rozdeľovanie „kšeftov" pre vláde blízkych dodávateľov.
Vláda odsúhlasila podmienky zmluvy na vybudovanie asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1, prvý balík PPP. Postaviť a prevádzkovať ho má konzorcium, ktorého súčasťou sú Doprastav a Váhostav Juraja Širokého. Celkovo si víťaz tendra vypýtal za zákazku 3,3 miliardy eur, po zvýšení sumy o úroky však štát napokon zaplatí viac. Pri R1 vláda počíta s úrokovým zvýšením z 1,354 na 3,465 miliardy eur. Rovnaká matematika znamená pre prvý balík cenu 8,445 miliardy eur.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnice cez PPP postaví aj Širokého Váhostav
Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude v roku 2010
Nové diaľničné tunely do roku 2010 nebudú
Realizácia PPP projektov v roku 2010 je podľa Palčáka neistá
Do konca roka 2010 má u nás pribudnúť 238 km diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.