O osude súkromnej diaľnice za niekoľko miliárd eur, ktorú rozbehla vláda Roberta Fica, by mal rozhodnúť nový kabinet, tvrdí SDKÚ. Súčasná vláda však o projekte stále rokuje.
Bratislava - V roku 1994 stihla vláda Vladimíra Mečiara tesne pred svojím odchodom „odovzdať“ asi desaťpercentný podiel vo Východoslovenských železiarňach firme, v ktorej pôsobil Alexander Rezeš. Bolo to v posledný deň, keď ešte Mečiarova vláda mala mandát.
Podobne to môže dopadnúť aj s diaľničným PPP projektom (verejno–súkromné partnerstvo) na 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom, ktorý rozbehla vláda Roberta Fica. Za 30 rokov môže táto súkromná cesta vyjsť až na 9,13 miliardy eur. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) projekt do volieb neuzatvoril. Nestihol naň zohnať všetky potrebné peniaze.
Projekt totiž ani do volieb neodsúhlasila Európska komisia. Brusel pochybuje, či ministerstvo dostatočne zohľadnilo ochranu prírody, keď sa rozhodlo preťať Malú a Veľkú Fatru asfaltom. Obce Turany a Hubová pritom mohla spojiť tunelom Korbeľka.
„Voľby na Slovensku nemenia posudzovanie situácie ohľadom projektu PPP – D1 na Slovensku,“ povedala Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. To znamená, že ak Brusel projekt schváli do zostavenia novej vlády, minister Vážny môže D1 definitívne podpísať.
Podľa tvoriacej sa vlády pravice by už vláda Roberta Fica nemala s projektom hýbať, ani keby sa Brusel rozhodol projekt podporiť. „Je po voľbách a výsledky sú jasné. Bolo by korektné prenechať toto rozhodnutie ďalšej vláde,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ). Ak pravica sformuje novú vládu, chce Štefanec najprv poznať detaily drahých diaľnic a potom sa rozhodnúť, či celý projekt zrušiť a začať odznova.
Či minister Vážny súhlasí s tým, že by o projekte mal rozhodovať nový kabinet, sme sa včera od jeho hovorcu nedozvedeli. Faktom je, že ešte pred voľbami stanovil nový termín na získanie všetkých potrebných peňazí na 30. jún.
O tom, že ani po voľbách zrejme nezmenil názor, svedčia prebiehajúce rokovania medzi zástupcami ministerstva a ochranármi prírody. Včera sa totiž uskutočnilo ďalšie takéto stretnutie. Ochranári dostali vopred návrh opatrení, ako zmierniť vplyv diaľnice na chránené územia. Stretnutie sa začalo včera poobede. Na otázku, či prebiehajúce rokovania majú smerovať k rýchlemu uzatvoreniu projektu, nám Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti odpovedal esemeskou priamo z rokovania: „Samozrejme, že sa snažia, preto tu sedíme.“
Rokovanie skončilo večer po siedmej hodine. Jeho výsledkom je dohoda, že ochranári pošlú do pondelka na ministerstvo svoje pripomienky k jeho návrhom. Ministerstvo si ich potom zapracuje do návrhov opatrení a dá ich ochranárom na schválenie. Pokiaľ tí nebudú spokojní, zašlú svoje pripomienky priamo na Európsku komisiu. SME o tom včera informoval botanik a ornitológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského.
Brusel naznačuje, že výsledné stanovisko k D1 tak či tak skoro nevydá. „Požadujeme zdôvodnenie, prečo sa upustilo od tunelového variantu a potrebujeme kompletné a patričné zhodnotenie potenciálnych vplyvov na územia Natury 2000,“ povedala Westerénová. Ide o chránené územia európskeho významu. Ministerstvo pritom už podklady do Bruselu posielalo. „Nedostatočné,“ dodala Westerénová.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Čo sa zmení po voľbách v doprave?
Fico čelil v poslednej predvolebnej debate opozičnej presilovke
Vedci chcú, aby Brusel preveril D1
Vážny: Podmienečný súhlas Bruselu pre diaľnicu D1 nestačí
Európska komisia súhlasila s projektom diaľnice D1
Diaľnice za každú cenu. Na rade je vzácne rašelinisko v Rojkove
Pri Šútove už buldozéry likvidujú stromy
Zápletku okolo stopnutého úveru na diaľnicu zauzlili ekológovia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...