Vážny tvrdí, že pri tendri dodržali zákon

Verejná súťaž na právne rady pre ministerstvo dopravy takmer za 400 miliónov je podľa Vážneho v poriadku. Nezávislí pozorovatelia to vidia inak. Myslia si, že minister pochybil a mal by zvážiť zotrvanie vo funkcii.

Premiér Fico sa nechce vyjadriť k možným podozreniam z porušenia zákona pri obstaraní diaľničného poradcu.

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny stále tvrdí, že pri výbere právneho poradcu na výstavbu súkromných diaľnic neporušil jeho rezort zákon o verejnom obstarávaní. Jediným argumentom ministra je časová tieseň spôsobená zlými službami predchádzajúceho poradcu a „šibeničným“ termínom, ktorý na výstavbu diaľnic stanovila vláda.

Premiér sa zatiaľ do kauzy nevkladá

Včera po rokovaní vlády Vážny naďalej tvrdil, že zákon nebol porušený: „Podľa mňa bol výber poradcu zákonný.“

Premiér, ako to vyplýva z vyjadrenia tlačového oddelenia Úradu vlády, nechce do kauzy zasahovať. „Odpovede na otázky týkajúce problematiky, ktorá je predmetom vášho záujmu, vám poskytne kompetenčne prí­slušný rezort – ministerstvo dopravy,“ napísal Úrad vlády.

Zákon o verejnom obstarávaní dôvody, ktorými obhajuje postup svojho rezortu minister Vážny, však nepozná.

Podľa hovorkyne Úradu pre verejné obstarávanie Heleny Fialovej vybrať dodávateľa na poskytovanie služieb či dodávku služieb môže štátny úrad iba pri mimoriadnych udalostiach. A aj to iba vtedy, ak ich štátny úrad nespôsobil sám.

Dve uznesenia, o ktoré sa opiera Vážny, prijala vláda vláda vlastným rozhodnutím.

Keď Kašický, prečo nie Vážny?

To, že ministerstvo svojím konaním porušilo zákon, si myslí Emília Sičáková ­Beblavá z Transparency International Slovensko. „Pán minister je zodpovedný za to, ako sa robí na jeho ministerstve verejné obstarávanie. Zákon nepozná argumenty, ktoré uvádza pán Vážny.“ Podľa nej sa v právnom štáte nemajú zákony porušovať, ale dodržiavať.

Ak premiér Fico nastavil pravidlá zodpovednosti ministrov tak, že za zlé verejné obstarávanie je zodpovedný priamo minister, tak „ak odstúpil minister Kašický pre zlý tender, mal by premiér vyvodiť zodpovednosť aj voči ministrovi Vážnemu,“ myslí si Emília Sičá­ko­vá­­Beblavá.

Upozornila aj na to, že za tento stav je spoluzodpovedná aj vláda. Tá totiž stanovila harmonogram postupu prác pri výstavbe diaľnic cez verejno­súk­romné partnerstvá, a tak tlačila na ministra Vážneho, aby dodržiaval nereálne termíny aj za cenu porušovania zákonov.

Rovnaký názor má aj Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. Podľa nej nejde o prvý prípad, keď sa pre politický cieľ porušili procedúry, ktoré platia. „Je to veľmi nebezpečný trend,“ povedala.

Vyberali z troch

Ministerstvo koncom minulého roka oslovilo tri právnické firmy. Malo záujem o služby právnikov z firiem Allen&Overy a White&Case. Nakoniec po rokovaniach vybralo Advokátsku kanceláriu Jaroslava Ružičku, ktorá u nás zastupuje právnickú firmu CMS Cameron McKenna.

Ministerstvo vymenilo poradcu minulý rok tesne pred Vianocami. Verejnosť o tom neinformovalo, iba si splnilo zákonú povinnosť a oznámilo to ÚVO.

Čo hovorí zákon

Rokovacie konanie bez zverejnenia môže byť použité, ak je splnená podmienka, že:

  • zákazka na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby sa zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením,
  • za mimoriadnu udalosť sa považuje najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí alebo životné prostredie.

(Zákon o verejnom obstarávaní, § 58, ods. 1, písm. c)

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.