Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

Ak chce štátny úrad priamo zadať zákazku, musí byť v časovej tiesni. Nesmie ju však spôsobiť sám

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

Bratislava - Ministerstvo dopravy vybralo poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez toho, aby vyhlásilo verejnú súťaž. Argument je taký istý ako vo väčšine prípadov: Sme v časovej tiesni. Výmena poradcu sa preto odohrala v priebehu pár týždňov.

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jeho rezort nemohol dlhšie čakať, lebo bežným obstarávaním „by sme sa dostali do troj­ až štvormesačného sklzu, čo sme si nemohli dovoliť“. Zmluvu na prvý balík diaľnic modelom verej­no–súk­romného partnerstva (PPP) chce ministerstvo uzatvoriť s víťazným koncesionárom v septembri.

Časová tieseň má svoje pravidlá

Ministerstvo priamo oslovili tri právnické firmy: Allen & Overy, White & Case a CMS Camerom McKenna. Víťazom sa stala tretia z nich.

„Rokovacie konanie bez zverejnenia môže obstarávateľ použiť iba vtedy, ak sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením,“ povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Vláda si však šibeničný termín 2010, keď chce spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, stanovila sama. Priznal to včera aj minister dopravy Vážny. „Bol som viazaný uznesením vlády.“

Podľa Fialovej je však podľa zákona dôvodom pre časovú tieseň „najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí, alebo životné prostredie“.

Minister Vážny na otázku SME, prečo radšej nechce vláda postaviť diaľnice neskôr, ale bez možných obvinení z netransparentnosti a klientelizmu, odpovedal, že Slovensko diaľnice potrebuje: „Som presvedčený, že sme zákon neporušili,“ povedal.

Podľa Vážneho nie je nový poradca nijako previazaný na vládny Smer. Na našu otázku, prečo radšej v decembri oficiálne neinformoval verejnosť, že ministerstvo ide meniť poradcu, odpovedal, že sa ho na to nikto nepýtal. „Aj som sa tomu čudoval. Nebola to žiadna tajnosť, Úrad pre verejné obstarávanie sme podľa zákona informovali,“ povedal Vážny.

Postup ministerstva včera kritizovala opozičná SDKÚ. Podľa jej poslanca Ivana Štefanca vzbudzuje nedôveru a možnú netransparentnosť nielen priamy výber poradenskej firmy, ale aj chýbajúca analýza ministerstva financií k PPP.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič zas kritizoval súčasné vedenie rezortu, že cenu za tri balíky PPP balíky stanovili úradníci od stola. Prokopovič si preto myslí, že prvý balík diaľnice spájajúci Žilinu s Ivachnovou nebude stáť približne 50 miliárd, ako si myslí ministerstvo.

„Cena dvoch stavebných konzorcií, ktoré ostali v hre, bude podstatne vyššia, možno o 60 až 80 percent.“

Ministerstvo zaplatí menej

S bývalým poradcom, firmou Matt MacDonald ukončilo ministerstvo spoluprácu koncom minulého roku. Dôvody sú podľa Vážneho odborné. „Výstupy za mesiac práce od McKenna sú diametrálne odlišné od tých blábolov od minulého poradcu.“

Zástupca pôvodného poradcu Mott MacDonald Jiří Petrák, príčinu ukončenia spolupráce s ministerstvom opísal zas takto: „Ministerstvo nám povedalo, že naše ďalšie služby nie sú potrebné a zvládnu to sami.“

Novým poradcom na výstavbu súkromných diaľnic sa teda stala Advokátska kancelária Jaroslav Ružička a CMS Camerom McKenna.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena. Za tieto služby zaplatí štát viac ako 391 miliónov bez DPH. Túto sumu považuje minister Vážny za adekvátnu. „Právne služby v takomto rozsahu, časovej tiesni a harmonograme niečo stoja. Zmluva s bývalým poradcom bola na 15,3 milióna eur, my sme dosiahli zmluvu na 11,4 milióna eur.“

Anglická právnická spoločnosť CMS Cameron McKenna má za sebou niekoľko projektov verejno–súkromného partnerstva. Pre ruské ministerstvo dopravy McKenna realizuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu najdlhšej diaľnice v Rusku za viac ako desať miliárd dolárov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...