Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom

Diaľnice. Parlament dal zelenú vyvlastňovaniu pozemkov pod diaľnice. Od januára štát nepotrebuje súhlas vlastníka pôdy, na ktorého pozemku chce stavať.

Od januára štát nepotrebuje súhlas vlastníka pôdy, na ktorého pozemku chce stavať. Stačí, keď ho získa až ku kolaudácii. Umožní mu to zákon z dielne ministerstva dopravy, ktorý včera schválil parlament.

Po tom, ako sa vláda rozhodla dočasne ignorovať varovania ministra financií Jána Počiatka o ekonomických rizikách, šéf rezortu Ľubomír Vážny sa tak možno zbaví ďalšieho bremena, ktoré mu bráni v urýchlenej výstavbe diaľnic. Ani v tomto prípade však jeho víťazstvo nie je definitívne.

Sudcovia zatiaľ mlčia

O oprávnenosti verejného záujmu pri výstavbe diaľnic totiž rozhodne až Ústavný súd, na ktorý sa s protestným podnetom obracia opozícia. Bývalý minister spravodlivosti Daniel Lipšic (KDH) je presvedčený, že ho podporia všetky opozičné poslanecké kluby. Súd zatiaľ jeho plány nekomentuje. "Pokiaľ na Ústavný súd Slovenskej republiky nepríde podanie, nemá sa k čomu vyjadriť," povedala riaditeľka kancelárie predsedníčky súdu Ľubica Mackovičová.

V porovnateľnom spore, ktorý vznikol pred dvanástimi rokmi, sa súd postavil za práva vlastníkov. Ústavní sudcovia sa vtedy zhodli na tom, že majetkové práva vlastníkov pozemkov stoja nad zákonom, ktorý schválil parlament. Vážneho odporcovia si preto myslia, že súd sa zachová aj v tomto prípade rovnako. "Predpokladám, že ak budú postupovať v súlade s ústavou a odolajú politickým tlakom, sporné body zákona vyhlásia za neplatné," myslí si člen mimoparlamentnej strany OKS Juraj Petrovič.

Ochranca práv je proti

Proti zákonu sa už verejne postavilo viacero právnikov a občianskych aktivistov. "Vzhľadom na to, že Ústava Slovenskej republiky radí vlastníctvo k základným právam a slobodám, verejný ochranca práv Pavel Kandráč je presvedčený o tom, že pred začatím stavby by mali byť vyporiadané vlastnícke práva v duchu právneho poriadku Slovenskej republiky," povedala asistentka verejného ochrancu práv pre styk s médiami Zuzana Štukovská.

Proti zákonu však nebola len opozícia, ale aj niektorí koaliční poslanci za HZDS. Podľa Kataríny Tóthovej rozhodnú ústavní sudcovia v prospech namietajúcich, keďže zákon má byť protiústavný.

Problém však podľa kritikov zákona nastane vtedy, keď na cudzom pozemku bude stáť diaľnica a Ústavný súd rozhodne o protiústavnosti jej výstavby. Podľa Tóthovej súdne spory výstavbu diaľnic, paradoxne, zdržia. Aj samotný navrhovateľ Ľubomír Vážny pripustil, že zákon je na hrane ústavy. Rozhodnúť však majú podľa neho ústavní sudcovia.

Diaľnica pomôže regiónom

Urýchlená výstavba diaľnic má podľa Vážneho priniesť východným regiónom prosperitu. Ekonomicko-spoločenský rozmer je podľa ministra dôležitejší ako osobné záujmy majiteľov pozemkov.

Výstavbu diaľnic považuje minister za významnejšiu ako riziká, ktoré prináša. Na ne upozorňovali najmä ekonómovia, medzi nimi ministerstvo financií, ktoré neúspešne navrhlo objem výstavby znížiť o zhruba 50 kilometrov.
Zákon tiež sprísňuje termínovník činnosti stavebného úradu. Na vybavovanie dokumentácie k strategickým stavbám budú mať úrady menej času ako doteraz.
Zákon má Vážnemu umožniť dostavbu diaľnic medzi Martinom a Ružomberkom, Popradom a Prešovom do roku 2010. Zvyšná časť diaľnice D1 má stáť o tri roky neskôr. Rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice chce minister dopravy taktiež dokončiť do konca desaťročia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.