Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom

Diaľnice. Parlament dal zelenú vyvlastňovaniu pozemkov pod diaľnice. Od januára štát nepotrebuje súhlas vlastníka pôdy, na ktorého pozemku chce stavať.

Od januára štát nepotrebuje súhlas vlastníka pôdy, na ktorého pozemku chce stavať. Stačí, keď ho získa až ku kolaudácii. Umožní mu to zákon z dielne ministerstva dopravy, ktorý včera schválil parlament.

Po tom, ako sa vláda rozhodla dočasne ignorovať varovania ministra financií Jána Počiatka o ekonomických rizikách, šéf rezortu Ľubomír Vážny sa tak možno zbaví ďalšieho bremena, ktoré mu bráni v urýchlenej výstavbe diaľnic. Ani v tomto prípade však jeho víťazstvo nie je definitívne.

Sudcovia zatiaľ mlčia

O oprávnenosti verejného záujmu pri výstavbe diaľnic totiž rozhodne až Ústavný súd, na ktorý sa s protestným podnetom obracia opozícia. Bývalý minister spravodlivosti Daniel Lipšic (KDH) je presvedčený, že ho podporia všetky opozičné poslanecké kluby. Súd zatiaľ jeho plány nekomentuje. "Pokiaľ na Ústavný súd Slovenskej republiky nepríde podanie, nemá sa k čomu vyjadriť," povedala riaditeľka kancelárie predsedníčky súdu Ľubica Mackovičová.

V porovnateľnom spore, ktorý vznikol pred dvanástimi rokmi, sa súd postavil za práva vlastníkov. Ústavní sudcovia sa vtedy zhodli na tom, že majetkové práva vlastníkov pozemkov stoja nad zákonom, ktorý schválil parlament. Vážneho odporcovia si preto myslia, že súd sa zachová aj v tomto prípade rovnako. "Predpokladám, že ak budú postupovať v súlade s ústavou a odolajú politickým tlakom, sporné body zákona vyhlásia za neplatné," myslí si člen mimoparlamentnej strany OKS Juraj Petrovič.

Ochranca práv je proti

Proti zákonu sa už verejne postavilo viacero právnikov a občianskych aktivistov. "Vzhľadom na to, že Ústava Slovenskej republiky radí vlastníctvo k základným právam a slobodám, verejný ochranca práv Pavel Kandráč je presvedčený o tom, že pred začatím stavby by mali byť vyporiadané vlastnícke práva v duchu právneho poriadku Slovenskej republiky," povedala asistentka verejného ochrancu práv pre styk s médiami Zuzana Štukovská.

Proti zákonu však nebola len opozícia, ale aj niektorí koaliční poslanci za HZDS. Podľa Kataríny Tóthovej rozhodnú ústavní sudcovia v prospech namietajúcich, keďže zákon má byť protiústavný.

Problém však podľa kritikov zákona nastane vtedy, keď na cudzom pozemku bude stáť diaľnica a Ústavný súd rozhodne o protiústavnosti jej výstavby. Podľa Tóthovej súdne spory výstavbu diaľnic, paradoxne, zdržia. Aj samotný navrhovateľ Ľubomír Vážny pripustil, že zákon je na hrane ústavy. Rozhodnúť však majú podľa neho ústavní sudcovia.

Diaľnica pomôže regiónom

Urýchlená výstavba diaľnic má podľa Vážneho priniesť východným regiónom prosperitu. Ekonomicko-spoločenský rozmer je podľa ministra dôležitejší ako osobné záujmy majiteľov pozemkov.

Výstavbu diaľnic považuje minister za významnejšiu ako riziká, ktoré prináša. Na ne upozorňovali najmä ekonómovia, medzi nimi ministerstvo financií, ktoré neúspešne navrhlo objem výstavby znížiť o zhruba 50 kilometrov.
Zákon tiež sprísňuje termínovník činnosti stavebného úradu. Na vybavovanie dokumentácie k strategickým stavbám budú mať úrady menej času ako doteraz.
Zákon má Vážnemu umožniť dostavbu diaľnic medzi Martinom a Ružomberkom, Popradom a Prešovom do roku 2010. Zvyšná časť diaľnice D1 má stáť o tri roky neskôr. Rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice chce minister dopravy taktiež dokončiť do konca desaťročia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...