Vďaka novým cestám klesol počet ľudí bez práce pred krízou, píše časopis NBS

Vo všeobecnosti podľa nich prevláda predpoklad, že jedným z dôležitých účinkov nových ciest je znižovanie nezamestnanosti.

26. 10. 2015

BRATISLAVA. Novovybudované cesty na Slovensku znižovali mieru nezamestnanosti v čase pred krízou.

Otvorenie diaľnic do roku 2009 prispelo k zníženiu miery nezamestnanosti o 0,6 % a otvorenie diaľnice alebo rýchlostnej cesty prispelo k zníženiu miery v susednom okrese o 0,4 %.

Uvádza sa to v aktuálnom čísle odborného bankového časopisu Biatec, ktorý vydáva Národná banka Slovenska (NBS).

Viac ciest = viac práce?

V období rokov 1995 až 2014 sa na Slovensku zvýšil počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest súhrnne o 245 %.

"Je pravdepodobné, že diaľnice a rýchlostné cesty majú pozitívny účinok na cestovný čas, bezpečnosť alebo životné prostredie," píše sa v odbornom bankovom časopise. Týmito faktormi sa však odborníci v analýze nezaoberali.

Vo všeobecnosti podľa nich prevláda predpoklad, že jedným z dôležitých účinkov nových ciest je znižovanie nezamestnanosti.

Odborníci sa preto snažili modelovo otestovať vzťah medzi otvorenými úsekmi diaľnic a rýchlostných ciest a mierou nezamestnanosti v príslušných okresoch.

"Na dostupných dátach sa však nepotvrdil jednoznačne ich pozitívny a trvalý vplyv na mieru nezamestnanosti v okresoch Slovenska v celom testovanom horizonte rokov 1997 až 2014," uvádza sa ďalej v Biatecu.

Najmä pred krízou

Ale ukázalo sa, že nové cesty mali vplyv na mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Zároveň sa zistilo, že otvorená nová cesta má vplyv na mieru nezamestnanosti v okrese iba po isté obmedzené obdobie, ktoré nepresahuje horizont dvoch rokov.

K zníženiu nezamestnanosti sú však potrebné i ďalšie faktory okrem otvorenia nových cestných komunikácií. "Budovanie diaľnic a rýchlostných ciest by preto nemalo byť jedinou stratégiou pri znižovaní nezamestnanosti v okresoch Slovenska," uvádza sa v Biatecu.

Medzi alternatívne dlhodobé stratégie môžu patriť investície do vzdelávania, podpora vedy, kultivovanie trhového prostredia či zlepšovanie kvality práva a jeho vynútiteľnosti.

Zároveň diaľnica nemusí byť faktorom novej investície, ale ak chýba môže byť bariérou pre novú investíciou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...