Obyvatelia Opatovej vedú spory o prístup k pozemkom. Spísali petície a sťažnosti adresovali aj Železniciam. Problém vznikol pred piatimi rokmi, riešenie zatiaľ nenašli.
TRENČÍN. Spor o prístup k pozemkom už niekoľko rokov rozdeľuje ľudí v mestskej časti Opatová v Trenčíne.
Asi dvadsiatka obyvateľov sa sťažuje, že pre plot, ktorý postavil majiteľ pozemku pri železničnej trati, nemôžu ísť do svojich záhrad.
Spísali petíciu, viaceré sťažnosti adresovali Železniciam SR. Vlastník prvého pozemku však tvrdí, že si len oplotil svoju vlastnú záhradu.
Železnice mu dávajú za pravdu, nespokojným obyvateľom odkazujú, že ak chcú na svoje pozemky ísť, musia to s majiteľom prvého pozemku dohodnúť.
Problém vznikol pred približne piatimi rokmi. Železnice vtedy v rámci modernizácie preprojektovali trať a koľajnice posunuli približne o štyri metre bližšie k záhradám.
Pôvodne tu medzi železnicou a záhradami viedla poľná cesta, ktorú majitelia záhrad využívali ako druhý prístup k svojim pozemkom.
K domom si tadiaľ vozili na traktoroch drevo alebo chodili orať záhrady.
Dnes sa k svojim pozemkom na traktoroch nedostanú. Majiteľ prvého pozemku si záhradu oplotil až k násypu trati, ľudia tak môžu prejsť len pešo.
Komplikovaná situácia sa týka približne dvadsiatky obyvateľov Opatovej, tí spísali dve petície a adresovali viaceré sťažnosti Železniciam SR.
„Nastal problém, pretože tam nie je žiadny priechod, nemáme tým pádom prístup k pozemkom, nemáme sa k nim ako dostať.
Predtým cesta slúžila všetkým. Nevieme, koho je ten pozemok, či ten plot nestojí na pozemku železníc,“ hovorí jeden z členov petičného výboru Roman Vančo.
Keďže z druhej strany pozemkov pri klasickej mestskej komunikácii majú postavené domy, po poľnej ceste roky vozievali traktormi drevo, chodievali orať záhrady.
„Nevieme sa dopátrať pravdy, ak má pravdu on, samozrejme, neurobíme nič. Ak to ale postavil neoprávnene, mal by ho zbúrať,“ povedal Vančo s tým, že problém môže nastať aj pri nehode na železnici v tejto časti trate, pretože záchranné zložky budú mať sťažený prístup.
Majiteľom krajného pozemku pri železnici je už niekoľko rokov Slavomír Fek. V čase, keď spolu s manželkou kupovali pozemok v Opatovej, už bola železničná trať posunutá.
„Pred nami tu bývala staršia pani. Keď železnice modernizovali trať, tak odkupovali od vlastníkov časť pozemkov. Vtedajší vlastník pozemku však s odpredajom svojej časti nesúhlasil,“ povedal.
Neskôr k nim na základe predchádzajúcej dohody s bývalým majiteľom prišla postaviť plot v časti pri železničnej trati súkromná firma.
„Pýtali sa, či to chceme dať do pôvodného stavu, ale vzhľadom na to, že pod násyp dali odvodňovací žľab a museli by ho vytiahnuť, dohodli sme sa, že ho tam ponechajú,“ hovorí Slavomír Fek. Chcel tak podľa svojich slov vyhovieť ľuďom, ktorí tadiaľ chodia na prechádzku so psami, ale aj malými traktormi.
Neskôr však svoje rozhodnutie zmenil.
„Chodili stále s väčšími traktormi, neskôr dokonca na vetrieske, vykrikovali, že to nie je náš pozemok a že je to podvod. Raz dokonca chceli zraziť moju manželku, zničili nám plot, tak som si povedal dosť. Automaticky som zareagoval tak, že som dal plot do pôvodného stavu a dal som si to zamerať na geodézii, od čoho mám aj doklady,“ uviedol majiteľ pozemku.
Za aktuálnymi problémami je podľa neho najmä ľudská závisť.
„Ľudia si nedajú povedať, sú tu zbytočné hádky, urážky. Ak by slušne prišli, či môžu tadiaľ prejsť, tak nebol by problém sa dohodnúť, ale poničili žľab, ktorý je majetok železníc a poničili aj svah.
Hnevalo nás to, že na nás špinili po dedine, že robíme podvody a klameme, a tak som si to dal do pôvodného stavu,“ uzavrel Slavomír Fek.
Železnice Slovenskej republiky v písomnom stanovisku potvrdili jeho slová. Čiastočná preložka posunula železničnú trať bližšie k rodinným domom.
„Pozemky sme od občanov vykúpili. V skutočnosti však projekčný návrh zasiahol až do pozemkov súkromných vlastníkov pri Mlynskej ulici a nezrovnalosti vo vlastníctve sa doriešili až dodatočne,“ povedala hovorkyňa dopravcu Ria Feik Achbergerová.
Sporné pozemky však podľa nej nepatria Železniciam SR.
„Na pozemku súkromných vlastníkov však leží odvodňovacia priekopa a časť svahu zemného telesa trate.
Vlastníci nechceli pozemok dodatočne odpredať, na ich žiadosť sa na tomto pozemku na náklady ŽSR zriadilo vecné bremeno,“ povedala Feik Achbergerová.
To umožňuje Železniciam SR vstup na pozemok za účelom vykonávania údržby a opráv po celú dobu životnosti a zaväzuje vlastníkov strpieť umiestnenie súčastí železničnej dráhy.
Odvodňovaciu priekopu však ľudia podľa nej nemôžu využívať na prechod ťažkej techniky z bezpečnostných dôvodov.
„Železnice nemajú žiadnu možnosť, ako umožniť vstup občanom na ich pozemky, keďže nie sú vlastníkom pozemkov, cez ktoré by mohla viesť prístupová cesta. Občania sa teda musia obrátiť na vlastníkov pozemkov,“ dodala hovorkyňa dopravcu.
Poslanec za trenčiansku mestskú časť Sever a rodák z Opatovej Miloš Baco hovorí, že situáciu okolo sporu ohľadom pozemku pri železnici pozná veľmi dobre.
Tvrdí, že časť okolo železničnej trate bola historicky vždy prístupná pre všetkých obyvateľov, najmä pre tých, ktorí tam majú svoje pozemky.
„Po ceste mali prístup do záhrad, na rôznych traktoroch a kárach si tadiaľ na jar a na jeseň vozili materiál,“ hovorí Baco.
Po tom, ako železnice v rámci modernizácie posunuli trať, na prvom pozemku pribudol plot a obyvatelia stratili prístup k svojim pozemkom, poslanec požiadal stavebný úrad, aby sa začal touto problematikou zaoberať.
„Prišla nám odpoveď, že existuje zmluva medzi železnicami a pánom Fekom, údajne že je všetko v poriadku a plot je na jeho súkromnom pozemku. Myslím si však, že to nie je v poriadku.
Železnica by mala mať vo svojej blízkosti ochranné pásmo, ktoré môžu využívať na údržbu alebo opravy, alebo ak by nastala nejaká nehoda, mali by tam mať prístup aj záchranné zložky,“ skonštatoval mestský poslanec.
Na najbližšom výbore mestskej časti v Opatovej plánuje túto tému opätovne otvoriť.
„Chcem požiadať mesto, aby sa v súčinnosti so stavebným úradom obrátilo na ministerstvo dopravy a riešilo túto situáciu. Tá odpoveď, ktorá prišla, je nedostatočná. Budem iniciovať, aby sa tento pozemok začal vo verejnom záujme vyvlastňovať. Dotýka sa to všetkých obyvateľov Opatovej, ktorí tu žijú,“ dodal Baco.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Nehnuteľnosti
Vážneho vyvlastňovací zákon – v utorok poslanci rozhodnú o „najneústavnejšom“ zákone v histórii
Železnice násilne vnikli na pozemky občanov pred právoplatnosťou rozhodnutia o vyvlastnení
Rozhodnutie krajského súdu je dôležitý precedens
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.