Obyvatelia Opatovej vedú spory o prístup k pozemkom. Spísali petície a sťažnosti adresovali aj Železniciam. Problém vznikol pred piatimi rokmi, riešenie zatiaľ nenašli.
TRENČÍN. Spor o prístup k pozemkom už niekoľko rokov rozdeľuje ľudí v mestskej časti Opatová v Trenčíne.
Asi dvadsiatka obyvateľov sa sťažuje, že pre plot, ktorý postavil majiteľ pozemku pri železničnej trati, nemôžu ísť do svojich záhrad.
Spísali petíciu, viaceré sťažnosti adresovali Železniciam SR. Vlastník prvého pozemku však tvrdí, že si len oplotil svoju vlastnú záhradu.
Železnice mu dávajú za pravdu, nespokojným obyvateľom odkazujú, že ak chcú na svoje pozemky ísť, musia to s majiteľom prvého pozemku dohodnúť.
Problém vznikol pred približne piatimi rokmi. Železnice vtedy v rámci modernizácie preprojektovali trať a koľajnice posunuli približne o štyri metre bližšie k záhradám.
Pôvodne tu medzi železnicou a záhradami viedla poľná cesta, ktorú majitelia záhrad využívali ako druhý prístup k svojim pozemkom.
K domom si tadiaľ vozili na traktoroch drevo alebo chodili orať záhrady.
Dnes sa k svojim pozemkom na traktoroch nedostanú. Majiteľ prvého pozemku si záhradu oplotil až k násypu trati, ľudia tak môžu prejsť len pešo.
Komplikovaná situácia sa týka približne dvadsiatky obyvateľov Opatovej, tí spísali dve petície a adresovali viaceré sťažnosti Železniciam SR.
„Nastal problém, pretože tam nie je žiadny priechod, nemáme tým pádom prístup k pozemkom, nemáme sa k nim ako dostať.
Predtým cesta slúžila všetkým. Nevieme, koho je ten pozemok, či ten plot nestojí na pozemku železníc,“ hovorí jeden z členov petičného výboru Roman Vančo.
Keďže z druhej strany pozemkov pri klasickej mestskej komunikácii majú postavené domy, po poľnej ceste roky vozievali traktormi drevo, chodievali orať záhrady.
„Nevieme sa dopátrať pravdy, ak má pravdu on, samozrejme, neurobíme nič. Ak to ale postavil neoprávnene, mal by ho zbúrať,“ povedal Vančo s tým, že problém môže nastať aj pri nehode na železnici v tejto časti trate, pretože záchranné zložky budú mať sťažený prístup.
Majiteľom krajného pozemku pri železnici je už niekoľko rokov Slavomír Fek. V čase, keď spolu s manželkou kupovali pozemok v Opatovej, už bola železničná trať posunutá.
„Pred nami tu bývala staršia pani. Keď železnice modernizovali trať, tak odkupovali od vlastníkov časť pozemkov. Vtedajší vlastník pozemku však s odpredajom svojej časti nesúhlasil,“ povedal.
Neskôr k nim na základe predchádzajúcej dohody s bývalým majiteľom prišla postaviť plot v časti pri železničnej trati súkromná firma.
„Pýtali sa, či to chceme dať do pôvodného stavu, ale vzhľadom na to, že pod násyp dali odvodňovací žľab a museli by ho vytiahnuť, dohodli sme sa, že ho tam ponechajú,“ hovorí Slavomír Fek. Chcel tak podľa svojich slov vyhovieť ľuďom, ktorí tadiaľ chodia na prechádzku so psami, ale aj malými traktormi.
Neskôr však svoje rozhodnutie zmenil.
„Chodili stále s väčšími traktormi, neskôr dokonca na vetrieske, vykrikovali, že to nie je náš pozemok a že je to podvod. Raz dokonca chceli zraziť moju manželku, zničili nám plot, tak som si povedal dosť. Automaticky som zareagoval tak, že som dal plot do pôvodného stavu a dal som si to zamerať na geodézii, od čoho mám aj doklady,“ uviedol majiteľ pozemku.
Za aktuálnymi problémami je podľa neho najmä ľudská závisť.
„Ľudia si nedajú povedať, sú tu zbytočné hádky, urážky. Ak by slušne prišli, či môžu tadiaľ prejsť, tak nebol by problém sa dohodnúť, ale poničili žľab, ktorý je majetok železníc a poničili aj svah.
Hnevalo nás to, že na nás špinili po dedine, že robíme podvody a klameme, a tak som si to dal do pôvodného stavu,“ uzavrel Slavomír Fek.
Železnice Slovenskej republiky v písomnom stanovisku potvrdili jeho slová. Čiastočná preložka posunula železničnú trať bližšie k rodinným domom.
„Pozemky sme od občanov vykúpili. V skutočnosti však projekčný návrh zasiahol až do pozemkov súkromných vlastníkov pri Mlynskej ulici a nezrovnalosti vo vlastníctve sa doriešili až dodatočne,“ povedala hovorkyňa dopravcu Ria Feik Achbergerová.
Sporné pozemky však podľa nej nepatria Železniciam SR.
„Na pozemku súkromných vlastníkov však leží odvodňovacia priekopa a časť svahu zemného telesa trate.
Vlastníci nechceli pozemok dodatočne odpredať, na ich žiadosť sa na tomto pozemku na náklady ŽSR zriadilo vecné bremeno,“ povedala Feik Achbergerová.
To umožňuje Železniciam SR vstup na pozemok za účelom vykonávania údržby a opráv po celú dobu životnosti a zaväzuje vlastníkov strpieť umiestnenie súčastí železničnej dráhy.
Odvodňovaciu priekopu však ľudia podľa nej nemôžu využívať na prechod ťažkej techniky z bezpečnostných dôvodov.
„Železnice nemajú žiadnu možnosť, ako umožniť vstup občanom na ich pozemky, keďže nie sú vlastníkom pozemkov, cez ktoré by mohla viesť prístupová cesta. Občania sa teda musia obrátiť na vlastníkov pozemkov,“ dodala hovorkyňa dopravcu.
Poslanec za trenčiansku mestskú časť Sever a rodák z Opatovej Miloš Baco hovorí, že situáciu okolo sporu ohľadom pozemku pri železnici pozná veľmi dobre.
Tvrdí, že časť okolo železničnej trate bola historicky vždy prístupná pre všetkých obyvateľov, najmä pre tých, ktorí tam majú svoje pozemky.
„Po ceste mali prístup do záhrad, na rôznych traktoroch a kárach si tadiaľ na jar a na jeseň vozili materiál,“ hovorí Baco.
Po tom, ako železnice v rámci modernizácie posunuli trať, na prvom pozemku pribudol plot a obyvatelia stratili prístup k svojim pozemkom, poslanec požiadal stavebný úrad, aby sa začal touto problematikou zaoberať.
„Prišla nám odpoveď, že existuje zmluva medzi železnicami a pánom Fekom, údajne že je všetko v poriadku a plot je na jeho súkromnom pozemku. Myslím si však, že to nie je v poriadku.
Železnica by mala mať vo svojej blízkosti ochranné pásmo, ktoré môžu využívať na údržbu alebo opravy, alebo ak by nastala nejaká nehoda, mali by tam mať prístup aj záchranné zložky,“ skonštatoval mestský poslanec.
Na najbližšom výbore mestskej časti v Opatovej plánuje túto tému opätovne otvoriť.
„Chcem požiadať mesto, aby sa v súčinnosti so stavebným úradom obrátilo na ministerstvo dopravy a riešilo túto situáciu. Tá odpoveď, ktorá prišla, je nedostatočná. Budem iniciovať, aby sa tento pozemok začal vo verejnom záujme vyvlastňovať. Dotýka sa to všetkých obyvateľov Opatovej, ktorí tu žijú,“ dodal Baco.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Nehnuteľnosti
Vážneho vyvlastňovací zákon – v utorok poslanci rozhodnú o „najneústavnejšom“ zákone v histórii
Železnice násilne vnikli na pozemky občanov pred právoplatnosťou rozhodnutia o vyvlastnení
Rozhodnutie krajského súdu je dôležitý precedens
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujm
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá pomôže urýchliť výstavbu diaľnic v niektorých prípadoch o viac ako rok.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Príručka "Mesto - jeho kompetencie, správa úradu, výkon poslaneckého mandátu, kontrola" Vám pomôže pri komunikácii s poslancami i úradníkmi mestského úradu v Prešove a orientácii v postupoch pri riešení...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.