Veľké diaľničné tendre stoja, stavbárov čaká od štátu málo práce

V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

BRATISLAVA. Rok 2016 môže byť pre stavebné spoločnosti, ktoré sa podieľajú na štátnych zákazkách, problémový.

Bude to len rok po tom, čo stavbári zažili historický stavebný boom. Vlani sa prestavalo nielen historicky najviac peňazí, ale aj stavalo historicky najviac kilometrov autostrád.

Dôvodom možných problémov je, že všetky veľké diaľničné zákazky, ktoré sa v tomto roku mali rozbehnúť, sa dodnes nerozbehli.

„V oblasti inžinierskej výstavby sa nečaká v tomto roku zopakovanie rýchleho rastu, skôr udržanie hodnôt, prípadne mierna stagnácia,“ vraví šéf spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Obchvat preverujú

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej, Ondrej Matej hovorí o neistote zo strany stavebných spoločností. Aj oni v oblasti dopravných stavieb očakávajú buď stagnáciu alebo mierny pokles.

Najväčšou stavebnou zákazkou, ktorá sa v tomto roku má rozbehnúť je stavba obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu cez PPP projekt.

Predbežne sa odkladá. Minister dopravy Roman Brecely zo Siete v piatok oznámil, že zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy.

Jeho členmi sú pracovníci ministerstva, osobnosti z akademického prostredia a odborníci, ktorý spolupracujú s najmenšou koaličnou stranou, pričom ich mená nespresnil. Svoje rozhodnutie by mali oznámiť v horizonte niekoľko týždňov.

Súťaž na jeho výstavbu vyhralo konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Okolo Bratislavy sa má postaviť nielen 60 kilometrov autostrád, ale aj sa o ne počas 30 rokov starať. Za to všetko počas tohto obdobia štát konzorciu zaplatí približne 1,9 miliardy eur.

V súvislosti so súťažou vznikli viaceré pochybnosti. Napríklad Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií v polovici februára skonštatoval, že celý projekt vychádza na hranu.

Stovky miliónov eur

Okrem obchvatu Bratislavy sa s výstavbou nezačali ani ďalšie úseky. Konkrétne ide diaľničný obchvat Prešova. úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce, ako aj stavba diaľnice D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom.

Termín začiatku výstavby týchto úsekov je zatiaľ neznámy. Všetky tri diaľničné tendre aktuálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie. Stavebné firmy naň podali námietky.

V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

„Ak udržia prestavať sumu 800 miliónov eur, bude to v poriadku. Ak bude menej, bolenie brucha určite príde,“ konštatuje bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej Juraj Čermák.

Zástupca šéfa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek doplnil, že rok 2016 pre stavbárov bude závisieť nielen od toho súčasného nového obsadenia ministerstva dopravy, ale aj o toho, ako rýchlo sa dokáže oboznámiť s rozbehnutými projektmi v oblasti výstavby ciest.

Stavebný sektor je pre slovenskú ekonomiku dôležitý. Aj vďaka nemu vlani rástla. Ak by stavbári mali menej roboty môže jej to spôsobiť problém tým, že jej rast by mohol spomaliť.

Súkromný sektor

Stavbári sú však v tomto roku optimistickí. Z prieskumu spoločnosti CEEC Research vyplynulo, že slovenské stavebníctvo by malo rásť takmer o štyri percentá.

Vacek hovorí, že v tomto roku sa stavebníctvo bude skôr spoliehať na súkromný sektor a jeho investície. Túto tézu potvrdzuje aj prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.

„Vyzerá to tak, že súkromný sektor sa postupne zobúdza, čomu svedčia aj úverové ponuky bánk,“ konštatoval.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...