V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.
BRATISLAVA. Rok 2016 môže byť pre stavebné spoločnosti, ktoré sa podieľajú na štátnych zákazkách, problémový.
Bude to len rok po tom, čo stavbári zažili historický stavebný boom. Vlani sa prestavalo nielen historicky najviac peňazí, ale aj stavalo historicky najviac kilometrov autostrád.
Dôvodom možných problémov je, že všetky veľké diaľničné zákazky, ktoré sa v tomto roku mali rozbehnúť, sa dodnes nerozbehli.
„V oblasti inžinierskej výstavby sa nečaká v tomto roku zopakovanie rýchleho rastu, skôr udržanie hodnôt, prípadne mierna stagnácia,“ vraví šéf spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej, Ondrej Matej hovorí o neistote zo strany stavebných spoločností. Aj oni v oblasti dopravných stavieb očakávajú buď stagnáciu alebo mierny pokles.
Najväčšou stavebnou zákazkou, ktorá sa v tomto roku má rozbehnúť je stavba obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu cez PPP projekt.
Predbežne sa odkladá. Minister dopravy Roman Brecely zo Siete v piatok oznámil, že zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy.
Jeho členmi sú pracovníci ministerstva, osobnosti z akademického prostredia a odborníci, ktorý spolupracujú s najmenšou koaličnou stranou, pričom ich mená nespresnil. Svoje rozhodnutie by mali oznámiť v horizonte niekoľko týždňov.
Súťaž na jeho výstavbu vyhralo konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Okolo Bratislavy sa má postaviť nielen 60 kilometrov autostrád, ale aj sa o ne počas 30 rokov starať. Za to všetko počas tohto obdobia štát konzorciu zaplatí približne 1,9 miliardy eur.
V súvislosti so súťažou vznikli viaceré pochybnosti. Napríklad Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií v polovici februára skonštatoval, že celý projekt vychádza na hranu.
Okrem obchvatu Bratislavy sa s výstavbou nezačali ani ďalšie úseky. Konkrétne ide diaľničný obchvat Prešova. úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce, ako aj stavba diaľnice D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom.
Termín začiatku výstavby týchto úsekov je zatiaľ neznámy. Všetky tri diaľničné tendre aktuálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie. Stavebné firmy naň podali námietky.
V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.
„Ak udržia prestavať sumu 800 miliónov eur, bude to v poriadku. Ak bude menej, bolenie brucha určite príde,“ konštatuje bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej Juraj Čermák.
Zástupca šéfa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek doplnil, že rok 2016 pre stavbárov bude závisieť nielen od toho súčasného nového obsadenia ministerstva dopravy, ale aj o toho, ako rýchlo sa dokáže oboznámiť s rozbehnutými projektmi v oblasti výstavby ciest.
Stavebný sektor je pre slovenskú ekonomiku dôležitý. Aj vďaka nemu vlani rástla. Ak by stavbári mali menej roboty môže jej to spôsobiť problém tým, že jej rast by mohol spomaliť.
Stavbári sú však v tomto roku optimistickí. Z prieskumu spoločnosti CEEC Research vyplynulo, že slovenské stavebníctvo by malo rásť takmer o štyri percentá.
Vacek hovorí, že v tomto roku sa stavebníctvo bude skôr spoliehať na súkromný sektor a jeho investície. Túto tézu potvrdzuje aj prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.
„Vyzerá to tak, že súkromný sektor sa postupne zobúdza, čomu svedčia aj úverové ponuky bánk,“ konštatoval.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice: Turiec pred Donovalmi
Východ potrebuje rýchlostné cesty kvôli kamiónom
Nedokončená D1, či vlaková súťaž do Banskej Bystrice. Čo čaká nového šéfa dopravy?
Košice predajú diaľničiarom pozemky za 6,5 milióna
Stavbári sa chystajú zdražovať. Za diaľnice štát môže zaplatiť viac
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.