Veľké diaľničné tendre stoja, stavbárov čaká od štátu málo práce

V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

BRATISLAVA. Rok 2016 môže byť pre stavebné spoločnosti, ktoré sa podieľajú na štátnych zákazkách, problémový.

Bude to len rok po tom, čo stavbári zažili historický stavebný boom. Vlani sa prestavalo nielen historicky najviac peňazí, ale aj stavalo historicky najviac kilometrov autostrád.

Dôvodom možných problémov je, že všetky veľké diaľničné zákazky, ktoré sa v tomto roku mali rozbehnúť, sa dodnes nerozbehli.

„V oblasti inžinierskej výstavby sa nečaká v tomto roku zopakovanie rýchleho rastu, skôr udržanie hodnôt, prípadne mierna stagnácia,“ vraví šéf spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Obchvat preverujú

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej, Ondrej Matej hovorí o neistote zo strany stavebných spoločností. Aj oni v oblasti dopravných stavieb očakávajú buď stagnáciu alebo mierny pokles.

Najväčšou stavebnou zákazkou, ktorá sa v tomto roku má rozbehnúť je stavba obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu cez PPP projekt.

Predbežne sa odkladá. Minister dopravy Roman Brecely zo Siete v piatok oznámil, že zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy.

Jeho členmi sú pracovníci ministerstva, osobnosti z akademického prostredia a odborníci, ktorý spolupracujú s najmenšou koaličnou stranou, pričom ich mená nespresnil. Svoje rozhodnutie by mali oznámiť v horizonte niekoľko týždňov.

Súťaž na jeho výstavbu vyhralo konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Okolo Bratislavy sa má postaviť nielen 60 kilometrov autostrád, ale aj sa o ne počas 30 rokov starať. Za to všetko počas tohto obdobia štát konzorciu zaplatí približne 1,9 miliardy eur.

V súvislosti so súťažou vznikli viaceré pochybnosti. Napríklad Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií v polovici februára skonštatoval, že celý projekt vychádza na hranu.

Stovky miliónov eur

Okrem obchvatu Bratislavy sa s výstavbou nezačali ani ďalšie úseky. Konkrétne ide diaľničný obchvat Prešova. úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce, ako aj stavba diaľnice D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom.

Termín začiatku výstavby týchto úsekov je zatiaľ neznámy. Všetky tri diaľničné tendre aktuálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie. Stavebné firmy naň podali námietky.

V tomto roku sa postupne budú dokončovať viaceré diaľničné stavby. Medzi najväčšie patrí úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

„Ak udržia prestavať sumu 800 miliónov eur, bude to v poriadku. Ak bude menej, bolenie brucha určite príde,“ konštatuje bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej Juraj Čermák.

Zástupca šéfa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek doplnil, že rok 2016 pre stavbárov bude závisieť nielen od toho súčasného nového obsadenia ministerstva dopravy, ale aj o toho, ako rýchlo sa dokáže oboznámiť s rozbehnutými projektmi v oblasti výstavby ciest.

Stavebný sektor je pre slovenskú ekonomiku dôležitý. Aj vďaka nemu vlani rástla. Ak by stavbári mali menej roboty môže jej to spôsobiť problém tým, že jej rast by mohol spomaliť.

Súkromný sektor

Stavbári sú však v tomto roku optimistickí. Z prieskumu spoločnosti CEEC Research vyplynulo, že slovenské stavebníctvo by malo rásť takmer o štyri percentá.

Vacek hovorí, že v tomto roku sa stavebníctvo bude skôr spoliehať na súkromný sektor a jeho investície. Túto tézu potvrdzuje aj prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.

„Vyzerá to tak, že súkromný sektor sa postupne zobúdza, čomu svedčia aj úverové ponuky bánk,“ konštatoval.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...