Veľké vozy sa rozliezli po celej krajine

Stovky kamiónov po celom Slovensku valcovali počas dňa vládu pre nespravodlivý mýtny systém. Dôležité cesty sa zmenili na parkoviská, proti nahnevaným šoférom napokon zasiahla aj polícia.

Asi šesťdesiat kamiónov zablokovalo juhovýchodný obchvat Trnavy. V kolóne uviazli aj ťahače z Talianska, Českej republiky a ďalších krajín. "Zavedenie mýta v iných krajinách dopravcom kompenzovali. Buď znížením cestnej dane, alebo spotrebnej dane z nafty. U nás ani jedno, ani druhé," vysvetľoval dopravca Martin Hochel. Jeho kamióny už majú skúsenosti s fungovaním slovenského mýtneho systému. Jednému z vozidiel systém narátal namiesto deklarovaných 23 centov za kilometer 38 centov bez dane.

Vodiči boli odhodlaní vydržať. "Dokážeme sa o seba postarať kdekoľvek v zahraničí, tak sa postaráme aj tu," skonštatoval Milan Hrčka z trnavskej dopravnej firmy. V kolóne zablokovaných kamiónov zostal stáť aj Jaroslav Kučera z Českej republiky. "Nie som tu celkom dobrovoľne, ale slovenských kolegov podporujem," skonštatoval.

Policajtom sa neskôr podarilo od seba oddeliť kamióny, ktoré v meste spomaľovali premávku. Kamionisti sa však cez mobily dohodli, že zastavia na juhovýchodnom obchvate, ktorý slúži ako tranzit v smere Nitra - Záhorie. Asi o pol tretej tam zastavili premávku úplne. Podobne polícia postupovala aj v Banskej Bystrici. Asi 20 kamiónov sa tam vlieklo po hlavnom ťahu popri Hrone.

Pri Trenčíne bola pre nákladiaky zablokovaná hlavná cesta smerom na Bánovce nad Bebravou a Prievidzu. Obsadilo ju približne 70 kamiónov. "Sme ochotní mýto akceptovať, ale nemôžeme akceptovať, ako nefunguje. Chceme platiť len za skutočne prejazdené kilometre," zdôraznil Dalibor Janega, organizátor protestu pri Trenčíne.

V Novom Meste nad Váhom kamióny na trištvrte hodinu zastavili premávku. "Autobusy meškali zo všetkých smerov 30 až 45 minút," informovala Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín. Ďalších asi 50 vozov sa zhromaždilo vo Sverepci, odkiaľ pomalou jazdou pokračovali do Púchova a potom cez Považskú Bystricu späť.

V Nitre dopravu zablokovali pod Zoborom

Zhruba 30 kamiónov a autobusov blokuje pravý jazdný pruh na okružnej križovatke pod Zoborom v Nitre. Dopravcovia tým vyjadrujú svoj nesúhlas s novým systémom elektronického mýta. Križovatka leží na hlavnom ťahu z Trnavy smerom na Banskú Bystricu.

Ako informovala krajská policajná hovorkyňa Renáta Čuháková, ľavý jazdný pruh zostáva prejazdný. Na mieste sú policajti, ktorí sa snažia vozidlá nasmerovať na obchádzkové trasy. V Nitre dopravcovia protestujú už druhý raz, prvýkrát to bolo v piatok, keď spomaľovali premávku pomalou jazdou.

Jazdu v Banskej Bystrici ukončila polícia

Protest nákladných autodopravcov v Banskej Bystrici ukončila krátko pred 16:00 polícia, keď najprv pomaly jazdiacu kolónu kamiónov rozdelila na menšie skupinky a potom ich odstavila.

Ako uviedol jeden z organizátorov protestu Pavol Salon, o tom, ako a či budú protestovať v utorok a ďalšie dni, sa zatiaľ nedohodli. Do takzvanej spanilej jazdy sa zapojilo okolo 20 kamiónov. Jazdili po najfrekventovanejšej banskobystrickej komunikácii na nábreží Hrona.

Križovatky v Ružomberku, Mikuláši a Považskej Bystrici sú zablokované

Križovatky na hlavných ťahoch v Ružomberku, Liptovskom Mikuláši a Považskej Bystrici sú zablokované. Ako uviedol žilinský koordinátor protestnej akcie Únie autodopravcov Slovenska Miroslav Bielený, kamióny zablokovali ružomberskú križovatku, z ktorej sa odbočuje na Banskú Bystricu, tento úsek je podľa jeho slov neprejazdný a dopravu odkláňajú cez mesto.

V Liptovskom Mikuláši sú neprejazdné diaľničné privádzače do mesta i z neho, úsek možno obísť po starej ceste. Na hlavnej križovatke v Považskej Bystrici zablokovali protestujúci dopravcovia jeden jazdný pruh, doprava je smerovaná cez mesto. Žilinskí kamionisti sa presunuli do Považskej Bystrice a približne 18 kamiónov z Oravy sa pripojilo k protestujúcim dopravcom na Liptove.

V Žiline sa podľa Bieleného chystajú vo večerných hodinách protestovať aj študenti, ktorí sa po sviatkoch vrátili do škôl a rovnako nesúhlasia so zavedeným systémom mýta, ktoré pocítili na zvýšenom cestovnom. Ako ďalej Bielený uviedol, k Bratislave už smerujú aj poľnohospodárske stroje a ak sa nezmení situácia, po 18-tej sa očakáva najväčší nápor kamiónov na hlavné mesto.

Petíciu podpisujú aj okoloidúci vodiči osobných áut

Uvoľnenie jedného jazdného pruhu na Rožňavskej ulici v Bratislave umožnilo autodopravcom zvýšiť aktivitu pri získavaní podpisov pod ich petíciu. Viacerí vodiči áut, ktoré zastavujú na červenú na križovatke, ich žiadajú o petičný hárok a petíciu podpisujú. Intenzita takýchto motoristov - sympatizantov sa postupne zvyšuje. Každý podpis pod petíciu oceňujú vodiči kamiónov potleskom.

V petícii Únia autodopravcov Slovenska požaduje zníženie dane z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Podľa autodopravcov by malo byť aj pozastavené fungovanie mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy a mapa by mala byť rozdelená na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov. Ďalšou požiadavkou je označenie všetkých spoplatnených úsekov ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku.

K protestujúcim kamiónom sa pridávajú aj osobné autá

K stovkám protestujúcich kamiónov sa v Žilinskom kraji pridávajú aj desiatky osobných áut. Žilinský koordinátor protestnej akcie Únie autodopravcov Slovenska Miroslav Bielený uviedol, že kamionisti spomaľujú hlavné trasy takmer vo všetkých väčších mestách v kraji. Na Orave a v Turci protestuje približne 50 nákladných áut, v Liptovskom Mikuláši ďalších 30, v Žiline 20 a v Turčianskych Tepliciach desať. Na cestách v Bytči, Považskej Bystrici a Púchove je zhruba 50 kamiónov.

Podľa Bieleného je v každom meste hlásená podpora aj niekoľkých osobných áut, ktoré sa začlenili do kolón medzi kamióny. Podľa vodiča kamióna Ondreja Rusnáka, účastníka protestnej okružnej jazdy v Ružomberku, prechádza mestom kolóna 16 kamiónov a približne 15 osobných áut, po spomalení hlavného ťahu na Poprad sa teraz chystajú spomaliť aj výjazd na Banskú Bystricu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...