Veľkošarišania nechcú separačný dvor a skládku

V lokalite Lapanč v katastri Veľkého Šariša má vyrásť recyklačný dvor. Obyvatelia sú proti. Prekáža im najmä doprava, ktorá by zaťažila obytnú zónu vo Veľkom Šariši. Podali aj hromadnú pripomienku v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Veľký Šariš - Recyklačný dvor má stáť na trojuholníku medzi Prešovom, Veľkým a Malým Šarišom. "Zhruba jeden kilometer od sídliska. Pri jeho plánovanom rozšírení sa vzdialenosť zmenší asi o polovicu," uviedol Veľkošarišan Martin Sárossy, splnomocnenec za spoločné stanovisko občanov Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova v zmysle zákona o EIA, ktorí nesúhlasia s výstavbou separačného dvora v lokalite Lapanč z dôvodu nadmerného zaťaženia obytnej zóny dopravou. "Pozdržali sme to a otvorili diskusiu. Vďaka tomu stanovisku ministerstvo rozhodlo, že sa nude robiť druhý stupeň posudzovania vplyvov na životné prostredie," povedal Sárossy, ktorý sa netají tým, že jeho cieľom je stopnúť výstavbu.

Prečo nechcú Lapanč

Dôvodov, prečo obyvatelia odmietajú projekt Lapanč, je viac. Podľa Sárossyho sa síce hovorí o separačnom dvore, ale v skutočnosti pri ňom vyrastie aj nová skládka odpadu. "To, že na tomto mieste bolo od začiatku uvažované o skládke, dokumentuje uznesenie zastupiteľstva vo Veľkom Šariši zo dňa 24. 5. 2004, kde sa vyslovene píše o vstupe do združenia Lapanč za účelom skládky. Aj v územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja sa píše, že výhľadovo má skládky v Petrovciach a Petrovanoch nahradiť skládka pri Veľkom Šariši," argumentoval M. Sárossy.

Pri procese EIA však napadol predovšetkým dopravu, ktorá má zaťažiť mesto. "Podľa zverejnenej štúdie má tadiaľ prechádzať vyše 18 600 nákladných áut ročne, teda 70 denne," zdôraznil. Podľa neho by mestá mali túto aktivitu zastaviť a "budovať koridory, zelené diaľnice pre cyklistov, korčuliarov či peších a nie budovať bariéry medzi mestami".

Pomôcť má rýchlostná komunikácia

Primátor Veľkého Šariša Róbert Oros považuje lokalitu Lapanč za vhodnú pre výstavbu recyklačného dvora. Projekt "zelenej diaľnice" považuje za nereálny. "Nemôže tadiaľ viesť. Pôjde tam totiž rýchlostná komunikácia. Keď sa urobí napojenie z rýchlostnej komunikácie, tak je to optimálne," povedal o lokalite Lapanč a dodal, že ak by to prešlo, vyriešila by sa otázka s prechodom nákladných áut cez mesto: "Nechodilo by nič, tým pádom. Išli by po rýchlostnej komunikácii. Keď my mestá Prešov a Veľký Šariš dáme ako podmienku, že to napojenie musí byť, tak tam bude." Primátor Oros však zároveň zdôraznil, že na svojom katastrálnom území si musí dopravu riešiť samotné mesto Prešov.

Prešov váha, problém považuje za otvorený

Združenie Lapanč, ktoré separačný dvor pripravuje, sú mestá Veľký Šariš a Prešov. Aký je postoj mesta Prešov k chystanej stavbe a k aktivitám občanov?

"Čoskoro bude pripravované valné zhromaždenie, ktoré bude iniciovať jeden z členov združenia. Jeho rokovanie sa podľa mojich informácií bude týkať aj tejto hromadnej pripomienky. Združenie Lapanč však trvá na svojom pôvodnom návrhu lokalizácie recyklačného dvora, čo bolo predmetom občianskeho podnetu. Ostatné otázky sú v tejto chvíli otvorené a pritom predčasné," informoval tlačový tajomník Mestského úradu v Prešove Michal Kaliňák.

Zatiaľ patová situácia

Situácia okolo výstavby recyklačného dvora v lokalite Lapanč momentálne stojí. Jej iniciátorom bol ešte bývalý prešovský primátor. Nové vedenie mesta sa zatiaľ neponáhľa. Aj veľkošarišský primátor potvrdil, že Prešov ešte stále od volieb nenanominoval svojich zástupcov do združenia Lapanč. Nevie, ako sa napokon k dokončeniu výstavby Prešov postaví. "Z našej strany nevidím problém," dodal primátor V. Šariša.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...