Verejné zákazky mesta sú pod lepším dohľadom, plánovanie obstarávania však stále chýba

To, že sa vo verejnom sektore kradne a plytvá, je vo všeobecnosti známe. Poukázať na konkrétny prípad je však ťažšie. Nie inak je tomu aj v prešovskej samospráve a mestských firmách.

Urobiť ozajstné opatrenia proti rozkrádaniu a neefektivite nechce takmer nikto, kto je vo funkcii.

Keďže na najnižšej úrovni, teda tam, kde sa o zákazkach rozhoduje, taká vôľa vo všeobecnosti chýba, zasiahol zákonodarca a opať zmenil zákon o verejnom obstarávaní.

Od precíznejšieho a podrobnejšieho zverejňovania informácií o verejných zákazkách si sľubuje, že konečne začne fungovať verejná kontrola a zvýši sa tlak na funkcionárov, ktorí o zákazkach rozhodujú.

Toľko teória. A čo prax?

V praxi to znamená toľko, že na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sú po novom zverejnené tzv. profily verejných obstarávateľov.

Medzi nich patrí samotné Mesto Prešov, ale aj mestské firmy a príspevkové organizácie mesta.

Sledovať sa dajú vyhlásené verejné obstarávania na jednotlivé zákazky. Zverejnené sú podľa povahy zákazky dokumenty počnúc výzvou na predkladanie ponúk, súťažnými podkladmi, zápisnic z otvárania a vyhodnotenia ponúk, až po zmluvu a informáciu o jej uzatvorení.

Zverejňujú sa aj tzv. súhrné spravy o zákazkach, ktoré pravidelne sumarizujú menšie zákazky, ich hodnoty, predmet zákaziek a kto bol vybraný za dodávateľa.

Novinkou sú tzv. referencie, kde verejný obstarávateľ hodnotí skúsenosti s dodávateľmi. Tieto hodnotenia je možné využiť v budúcnosti na znevýhodnenie dodávateľov, ktorí poskytli napríklad nekvalitnú službu alebo porušili podmienky zmluvy.

Nášho mesta sa týkajú tieto profily, kde nájdete zoznam verejných obstarávaní, súhrnné správy a referencie:

(Poznámka: Uvedené adresy stránok platia v čase písanie tohto článku.)

Na portáli Úradu pre verejné obstarávanie je zverejné aj množstvo ďalších informácií.

Záujemcov o zákazky môže zaujímať zoznam zákaziek: http://www.uvo.gov.sk/profily/-/profil/zakazky

Prešovu chýba plánovanie obstarávania

Transparentnejšie zverejňovanie informácií o verejnom obstarávaní môže trochu pomôcť v orientácií, no priamo neodstráni jeden z veľkých neduhov.

Ten vyplýva z toho, že funkcionári nerozhudujú o svojich peniazoch a tak existuje tendencia nakupovať v skutočnosti nepotrebné a zbytočné veci a služby.

Síce sa dodrží zákonný postup, no ním obstaraný tovar alebo služba je v podstate zbytočná. Peniaze, ktoré sa zaplatia, sú vlastne vyhodenými peniazmi.

Slovensko ešte nemá zažitú tradíciu dobrého spravovania verejných vecí, no vyspelejšie krajiny poznajú postupy, ako obmedziť nielen kradnutie ale aj plytvanie na zbytočnosti.

Z poznatkov, ktoré mám, vidím, že by tieto postupy boli veľmi vhodné aj pre Prešov.

Ide o tzv. plánovanie verejného obstarávania.

V praxi to vyzerá tak, že mestské zastupiteľstvo pravidelne schvaľuje tzv. plán verejného obstarávania.

Plán verejného obstarávania je akousi dohodou o tom, čo sa bude v nasledujúcom období obstarávať.

Výhody:

  • Schvaľovanie plánu vytvára priestor na širokú a verejnú diskusiu o tom, čo vlastne mesto potrebuje. Táto etapa rozhodovania tak oproti súčasnosti nie je skrytá v úzkom kruhu funkcionárov, ktorí rozhodujú bez priamej kontroly. Dnes hrozí riziko, že rozhodnú o obstarávaní zbytočností. Neverejnosť tohto procesu v súčasnosti nevytvára tlak na to, aby rozhodovali zodpovedne.
  • Dodávatelia sa vedia lepšie pripraviť, aby pripravili výhodnejšie ponuky pre mesto. Jednak preto, lebo plán sa schvaľuje v predstihu ešte pred samotným spustením verejného obstarávania. Ale najmä preto, že môžu sledovať proces diskusie pri schvaľovaní plánu verejného obstarávania, transparentne do neho vstupovať a tak lepšie pochopiť, čo je naozaj cieľom zákazky.
  • Úradníkom mesta proces schvaľovania pomôže v tom, aby kvalitnejšie pripravili súťažné podklady, najmä presnejšie zadefinovali, čo vlastne mesto potrebuje obstarať a prečo.
  • Politická dohoda, ktorú schválený plán predstavuje, potom urýchľuje a zlacňuje ďalšie procesy. Keď je raz dohodnuté, schválené a odôvodnené, že sa bude niečo obstarávať, je menej pravdepodobné, že neskôr nebude vôľa povedzme vyčleniť z rozpočtu peniaze na zaplatenie obstarávanej služby alebo tovaru.

Typickým príkladom k posledne uvedenému javu je obrovské množstvo zaplatenej projektovej dokumentácie na prešovskej radnici, ktorá leží v zásuvkách a s najvyššou pravdepodobnosťou sa už nikdy nezrealizuje.

Je to preto, lebo vedenie radnice dalo vypracovať a zaplatilo všelijaké projekty bez toho, aby bolo isté, že bude dostatok peňazí aj na ich realizáciu.

Už v minulosti sme si dali od úradníkov predložiť vyčíslenie sumy peňazí za zásuvkové projekty. Projektanti za ne od mesta vyinkasovali závratných - poviem to v slovenských korunách, lebo si to takto lepšie pamätám, 40 miliónov korún!

V konečnom dôsledku sú to doslova vyhodené peniaze. Úžitok z nich nemali Prešovčania, ale iba projektanti. Či niektoré projekty neboli projektované s vedomím, že sa nikdy nebudú realizovať a podstatou projektovania bolo len dostať nejako peniaze preč z mestského rozpočtu, to nemožno vylúčiť.

Budem rád, ak sa dožijem toho, že človek na čele radnice alebo s ambíciou na jej čele stáť otvorene vyhlási, že je pripravený urobiť maximum toho, čo môže, aby sa na radnici nekradlo.

Presnejšie, nielen vyhlási, ale aj urobí a bude mu presvedčivo záležať na tom, aby o tom bolo čo najmenej pochybností.

Primátor toho môže urobiť dosť, ak sa k takejto snahe rozhodnutiami pripojí aj mestské zastupiteľstvo, tak o to lepšie.

V politike je presadzovanie zmien behom na dlhé trate, ale verím, že raz sa tak stane.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...