Vicepremiéra Vážneho môže vítať žaloba za mýto

Európska komisia má o žalobe rozhodnúť skoro. Či sa dovtedy Ľubomír Vážny stane vicepremiérom, nie je isté.

Bratislava, Brusel - Už okolo 10. októbra sa má bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru stať vicepremiérom pre veľké projekty.

Jeho nástup do funkcie sa môže časovo zhodovať s rozhodnutím Európskej komisie, či zažaluje Slovensko za mýtny tender, ktorý Vážny v prvej Ficovej vláde organizoval.

Víťazom sa stala spoločnosť SkyToll s ponukou 852 miliónov eur, najdrahšou v súťaži, ktorej priebeh ostatní, výrazne lacnejší účastníci napadli na súdoch.

Rozhodnutie sa blíži

O rozbehnutí finálnej fázy tzv. infringementu – teda úradného procesu proti Slovensku za porušovanie pravidiel Európskej únie sa má podľa informácií SME rozhodnúť „v priebehu niekoľkých týždňov, možno dokonca dní“.

Zdroj z Komisie tiež povedal, že žaloba na Slovensko je „pravdepodobná“.

V prípadnom procese zrejme nehrozí, že by Európsky súdny dvor celý tender zrušil. Skôr sa bude posudzovať, či sa u nás správne súťažilo, a to by mohlo viesť aj k nárokom na odškodnenie troch vylúčených uchádzačov.

Tender

Sporné body

  • vyhrala najdrahšia ponuka SkyTollu za 852 miiónov eur, firmy s nejasným pozadím,
  • konkurencia žiadala za systém aj 630 miliónov,
  • tri zo štyroch firiem zo súťaže vylúčili
  • žaloby dvoch z nich už zamietol Najvyšší súd.

Prípadnú žalobu Komisia zatiaľ oficiálne nekomentuje.

„Rozhodnutie o prípade zatiaľ nepadlo a neviem, kedy sa tak stane,“ odpísala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Michela Barniera. Minulý mesiac potvrdila, že v Bruseli o mýte prebiehali „technické rokovania“.

Slovensko zastupoval štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.

„S Európskou komisiou komunikujeme a vysvetľujeme všetky kroky, ktoré sme v tejto veci podnikli. V posledných mesiacoch Slovensko vyhralo dva dôležité spory na Najvyššom súde s vylúčenými uchádzačmi z mýtneho tendra, čo by tiež mohlo hovoriť v náš prospech,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ministerstvo verí, že ich argumenty Komisiu presvedčia a tá rozhodne, že netreba viesť so Slovenskom spor.

Európska komisia jasný postoj k tendru zaujala už v roku 2010.

„Komisia je znepokojená, že Slovensko porušilo pravidlá Únie v oblasti verejného obstarávania diskrimináciou niektorých záujemcov, čím neotvorilo postup na obstaranie elektronického výberu mýta celoeurópskej hospodárskej súťaži,“ napísala v oficiálnom stanovisku.

Najvyšší súd nepomohol

Rozsudky Najvyššieho súdu naopak k žalobe smerujú. Európsky súdny dvor totiž naše súdy zaviazal, aby rozhodovali v súlade so stanoviskom Únie.

„Myslím, že Komisia je presvedčená, že to dotiahne do konca. Uvidíme, čo s tým urobí súdny dvor,“ povedal SME právnik Viliam Karas, ktorý spor o mýto sleduje. Aj podľa neho je podanie žaloby na Slovensko pravdepodobné.

Či je čakanie na rozhodnutie Komisie dôvodom, prečo Vážny stále nie je vicepremiérom, zatiaľ nie jasné. Pôvodne sa v Smere hovorilo, že bude členom vlády od začiatku septembra. Teraz sa termín posunul na prvú polovicu októbra.

Vážny v piatok telefón nedvíhal. Na otázky SME o Vážnom neodpovedal ani Úrad vlády.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...