Prepúšťanie a pokuty. To všetko chcú uplatniť víťazi v súťaži o najdrahší balík súkromných diaľnic. Spoločnosti Doprastav a Váhostav hovoria, že sa tak stane, ak prípadná stredopravá vláda nepodpíše projekt, ktorý môže vyjsť na 9 miliárd eur.
Bratislava - „Prvýkrát v histórii Doprastavu budeme musieť ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bude sa týkať predbežne tisíc pracovníkov,“ vyhlásil dnes Dušan Mráz, prezident stavebnej spoločnosti.
Za prepúšťacími plánmi je mega PPP projekt (verejno súkromné partnerstvo) na výstavbu 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ten rozbehla vláda Roberta Fica a vyhralo ho konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj Doprastav a Váhostav. Do volieb sa však nepodarilo požičať naň všetky potrebné peniaze a definitívne ho uzavrieť.
Čo očakávajú stavebné firmy
Zdroj: KPMG
Podobný postup ako Doprastav má v pláne aj Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Generálny riaditeľ firmy Váhostav Ján Kato hovorí o 500 zamestnancoch, ktorí prídu o prácu, ak sa diaľnica nepodpíše. Celkovo podľa neho na novej diaľnici mohlo počas výstavby pracovať 10 až 12 tisíc ľudí.
Kde sa nabrali obavy stavbárov? „Čerpám z médií a z vyhlásení predstaviteľov, dnes sa dá povedať, že pravdepodobne vládnych strán, ktoré rozprávali o tom, že tento spôsob výstavby je neefektívny pre štát a že ho treba zrušiť,“ povedal Mráz.
Potenciálni koaliční partneri pritom hovoria, že chcú len preskúmať, či je odhadovaná cena, vo výške 9,13 miliardy eur, ktorú má štát splatiť počas 30 rokov, najlacnejším a najlepším riešením.
„Musíme urobiť jednoducho analýzu skutkového stavu a zistiť a prehodnotiť projekt,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).
Pracovných miest by však v každom prípade malo pribudnúť a nie ubudnúť, zhodnú sa oslovené opozičné strany. „Nikto z členov budúcej koalície nehovorí o tom, že nechceme stavať. Len hovoríme, že chceme stavať lacnejšie,“ povedal Július Brocka (KDH).
Zsolt Simon (MostHíd) označuje Doprastav a Váhostav za Ficových mecenášov.
„Bude viac pracovných príležitostí, keď postavím za tie isté peniaze trikrát toľko diaľnic? Nech sa Ficovi mecenáši ani nesnažia klásť žiadne podmienky budúcej vláde,“ povedal. Víťazi megatendra však tvrdia, že vláde by trvalo veľmi dlho, kým by dala dokopy stavbu D1 cez inú schému než PPP. Trh stavbárov je pritom v úpadku. Za rok 2009 sa podľa kvalitatívnej štúdie, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, prepadol o 11,3 percenta.
Okrem toho budúca koalícia vraj nemá šancu získať dostatok peňazí inak než cez PPP schému.
Niektoré opozičné strany však hovoria práve o prerozdelení eurofondov v prospech dopravy.
Keby sa budúca vládna koalícia rozhodla, že je projekt pridrahý, aj tak bude platiť. Toto je ďalší odkaz stavbárov. „Keby bola zmluva zrušená, určite by sme si uplatnili náhradu škôd, pretože sme úplne seriózne vyhrali v tendri,“ vyhlásil Mráz.
Koľko by to malo byť, je otázka. Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský povedal, že by sa mali vrátiť preinvestované prípravné práce. Vláda ich odsúhlasila vo výške zhruba 40 miliónov eur. Okrem toho zhruba 20tisíc eur vyšli Doprastav finanční či bankoví poradcovia a iné výdavky.
Doprastav sa má na stavebných nákladoch vo výške takmer 2,5 miliardy podieľať tridsiatimi percentami. Ďalší členovia konzorcia, ktoré vláda vybrala pre stavbu PPP, sú okrem Váhostavu firmy Bouygues Travaux Publics, Intertoll-Europe, Colas, Mota-Engil. St.
Súčasný minister Ľubomír Vážny (Smer) sa ešte stále snaží zmluvu dotiahnuť aj napriek tomu, že sa vládna garnitúra zmení. Snaží sa získať súhlasné stanovisko Bruselu. Ten musí projekt odobriť, aby naň miliardu eur mohla požičať Európska investičná banka. Nestane sa tak, kým si Brusel nebude istý, že vláda pri diaľnici dostatočne zohľadnila ochranu prírody. Šamudovský s uzavretím kontraktu v podstate už nepočíta. „Nepredpokladám, že sa tak môže stať,“ povedal.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Lacnú cestu stopli na Vážneho podnet
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.