Prvá súkromná cesta určite drahšia, než vláda pôvodne počítala. Stále však nie sú schválené všetky peniaze, ktoré na cestu treba.
Bratislava - Za koľko firma Vinci postaví a bude udržiavať a prevádzkovať rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec? To je otázka, ktorú by po skončení tendra nikto nečakal. Tá otázka je však tu, lebo ponúknutá cena vlastne nebola záväzná.
A odvčera je známa aj odpoveď. Z 1,5 miliardy eur to vyskočilo na 1,8 miliardy. V tejto sume je zahrnutá výstavba cesty, prevádzka a údržba. Za 30 rokov však štát víťaznému konzorciu Vinci zaplatí až 3,822 miliardy eur. Tak sa to dá vypočítať zovčerajších informácií premiéra Fica:
„Vysúťažených bolo 109,4 milióna eur, teraz na základe zvýšenia ceny peňazí na svetových trhoch je cena 127,4 milióna eur ročne," povedal premiér Robert Fico.
Pôvodne vláda rátala so sumou 3,465 miliardy eur.
No ani táto suma nie je „na betón" istá. Vláda, ktorá sa včera stretla na mimoriadnom rokovaní, priznala, že dodatok s koncesionárom podpísala, aj keď ten okrem Európskej banky pre obnovu a rozvoj ešte stále nemá v ruke peniaze od ďalších bánk. Tie však podľa Vážneho určite budú. „Komerčné banky dnes o tretej ráno prejavili k poslednému textu bezvýhradný súhlas," povedal optimisticky Vážny s tým, že banky toto rozhodnutie musia ešte schváliť vo svojich predstavenstvách.
Podobne ako premiér Fico, aj minister dopravy tvrdí, že dohodnuté splátky môžu byť napokon oveľa nižšie, keďže štát si s koncesionárom dohodol takzvané refinancovanie. To znamená, že keď úroky na trhu klesnú, štátu sa má vrátiť 90 percent toho, čo na úrokoch preplatil. Tak by to malo byť zahrnuté v zmluve. Či to bude fungovať aj v realite, to sa ešte len uvidí.
Celá zmluva vrátane dodatku už má aj súhlas ministerstva financií. To však tentoraz veľmi prekvapilo. Keď hodnotilo pôvodnú, a teda nižšiu cenu za R1, prišlo k záveru, že je o niečo lacnejšie postaviť ju cez klasické obstarávanie. Minister dopravy Vážny však vtedy vládu presvedčil, že súkromná diaľnica má ďalšie výhody, ktoré sa do kvantitatívneho porovnania čísel nedostali.
Teraz, keď je cesta ešte drahšia, ministerstvo financií je spokojné. „Výstavba nezaťaží deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti," konštatoval štátny tajomník rezortu financií František Palko.
Nič o tom, či cesta nie je už predražená a výhodnejšie by bolo klasické financovanie cez verejné peniaze, sa v materiáli ministerstva nepíše.
Tento materiál v piatok takmer nebolo možné získať, keďže ho ministerstvo dopravy podľa Úradu vlády nepredložilo na zverejnenie na internete. Získať ho nebolo možné ani od samotných ministerstiev. Minister Vážny ho nečakane poskytol vo fyzickej podobe len denníku Pravda. Ten sa o jeho obsah s nami následne podelil.
Vláda si je istá tým, že cena za R1 je dobrá, a to najmä preto, že banky chceli ešte oveľa tvrdšie podmienky, napríklad štátne záruky pre prípad krachu koncesionára. Štát by tak bankám platil, aj keby koncesionár nič nepostavil.
Opozícia nadšená nie je. „Dohromady to vychádza, že oproti stavebným nákladom to bude preplatené štvornásobne," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ), bývalý šéf pobočky Coca-Coly . Tým, že vláda podpísala dodatok, aj keď ešte nemá isté peniaze, podľa neho len urobila to isté, na čom sa už popálila pri prvej verzii zmluvy.
Premiér Fico Štefancovi odkázal ako „expertovi na kokakolu", že mal zabezpečiť, aby nebola hospodárska kríza a aby banky poskytovali ochotne lacné úvery. Fico je presvedčený, že „jeho zdravotný stav viac ako boľavá krčná chrbtica negatívne ovplyvňuje nekonečné farizejstvo a tuposť, ktoré sa pravidelne objavujú v stanoviskách SDKÚ".
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Európska rozvojová banka dá peniaze na R1
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.