Vláda chce aj drahšiu R1

Prvá súkromná cesta určite drahšia, než vláda pôvodne počítala. Stále však nie sú schválené všetky peniaze, ktoré na cestu treba.

Bratislava - Za koľko firma Vinci postaví a bude udržiavať a prevádzkovať rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec? To je otázka, ktorú by po skončení tendra nikto nečakal. Tá otázka je však tu, lebo ponúknutá cena vlastne nebola záväzná.

A odvčera je známa aj odpoveď. Z 1,5 miliardy eur to vyskočilo na 1,8 miliardy. V tejto sume je zahrnutá výstavba cesty, prevádzka a údržba. Za 30 rokov však štát víťaznému konzorciu Vinci zaplatí až 3,822 miliardy eur. Tak sa to dá vypočítať zovčerajších informácií premiéra Fica:

„Vysúťažených bolo 109,4 milióna eur, teraz na základe zvýšenia ceny peňazí na svetových trhoch je cena 127,4 milióna eur ročne," povedal premiér Robert Fico.

Pôvodne vláda rátala so sumou 3,465 miliardy eur.

Dobrá správa v skoré ráno

No ani táto suma nie je „na betón" istá. Vláda, ktorá sa včera stretla na mimoriadnom rokovaní, priznala, že dodatok s koncesionárom podpísala, aj keď ten okrem Európskej banky pre obnovu a rozvoj ešte stále nemá v ruke peniaze od ďalších bánk. Tie však podľa Vážneho určite budú. „Komerčné banky dnes o tretej ráno prejavili k poslednému textu bezvýhradný súhlas," povedal optimisticky Vážny s tým, že banky toto rozhodnutie musia ešte schváliť vo svojich predstavenstvách.

Podobne ako premiér Fico, aj minister dopravy tvrdí, že dohodnuté splátky môžu byť napokon oveľa nižšie, keďže štát si s koncesionárom dohodol takzvané refinancovanie. To znamená, že keď úroky na trhu klesnú, štátu sa má vrátiť 90 percent toho, čo na úrokoch preplatil. Tak by to malo byť zahrnuté v zmluve. Či to bude fungovať aj v realite, to sa ešte len uvidí.

Bez skutočnej analýzy

Celá zmluva vrátane dodatku už má aj súhlas ministerstva financií. To však tentoraz veľmi prekvapilo. Keď hodnotilo pôvodnú, a teda nižšiu cenu za R1, prišlo k záveru, že je o niečo lacnejšie postaviť ju cez klasické obstarávanie. Minister dopravy Vážny však vtedy vládu presvedčil, že súkromná diaľnica má ďalšie výhody, ktoré sa do kvantitatívneho porovnania čísel nedostali.

Teraz, keď je cesta ešte drahšia, ministerstvo financií je spokojné. „Výstavba nezaťaží deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti," konštatoval štátny tajomník rezortu financií František Palko.

Nič o tom, či cesta nie je už predražená a výhodnejšie by bolo klasické financovanie cez verejné peniaze, sa v materiáli ministerstva nepíše.

Tento materiál v piatok takmer nebolo možné získať, keďže ho ministerstvo dopravy podľa Úradu vlády nepredložilo na zverejnenie na internete. Získať ho nebolo možné ani od samotných ministerstiev. Minister Vážny ho nečakane poskytol vo fyzickej podobe len denníku Pravda. Ten sa o jeho obsah s nami následne podelil.

Vláda si je istá tým, že cena za R1 je dobrá, a to najmä preto, že banky chceli ešte oveľa tvrdšie podmienky, napríklad štátne záruky pre prípad krachu koncesionára. Štát by tak bankám platil, aj keby koncesionár nič nepostavil.

Opozícia nadšená nie je. „Dohromady to vychádza, že oproti stavebným nákladom to bude preplatené štvornásobne," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ), bývalý šéf pobočky Coca-Coly . Tým, že vláda podpísala dodatok, aj keď ešte nemá isté peniaze, podľa neho len urobila to isté, na čom sa už popálila pri prvej verzii zmluvy.

Premiér Fico Štefancovi odkázal ako „expertovi na kokakolu", že mal zabezpečiť, aby nebola hospodárska kríza a aby banky poskytovali ochotne lacné úvery. Fico je presvedčený, že „jeho zdravotný stav viac ako boľavá krčná chrbtica negatívne ovplyvňuje nekonečné farizejstvo a tuposť, ktoré sa pravidelne objavujú v stanoviskách SDKÚ".

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...