Vláda chce zablokovať pôdu

V parlamente je opäť návrh, ktorý umožňuje stavať cesty aj na nevyvlastnených pozemkoch. Koalícia nečaká na názor Ústavného súdu a ten jej svojím podivným mlčaním iba nahráva.

Sudca Ústavného súdu Milan Ľalík ani po 10 mesiacoch nerozhodol, či sa zákonom o urýchlení výstavby diaľnic, ktorý umožňuje stavať na cudzom, majú sudcovia vôbec zaoberať. A keďže nevyriešil ani túto základnú otázku, súd nemohol ani rozhodnúť o tom, či účinnosť sporných ustanovení zákona do vynesenia „rozsudku“ dočasne pozastaví. Stavať niektoré diaľničné úseky na nevyvlastnených ani nepredaných pozemkoch je teda stále možné. Tým sa len zosilňujú podozrenia niektorých pozorovateľov, že nezávislosť a nestrannosť Ústavného súdu ako spravodlivého ochrancu práv je pod silným politickým tlakom, ktorému nie všetci sudcovia dokážu odolať.

Vec je pritom o to naliehavejšia, lebo v parlamente už znova koluje novela tohto kontroverzného zákona. Dostala sa tam znovu preto, lebo parlament nedávno nedokázal prelomiť prezidentovo veto pri zákone o dopravnej premávke, ku ktorému poslanec Smeru Pelegrini na poslednú chvíľu pribalil aj novelu zákona o urýchlení výstavby diaľnic. S krachom nových pravidiel pri doprave tak krachla aj diaľničná novela. Musí sa preto resuscitovať znova.

Verzia, ktorou sa dnes zaoberajú parlamentné výbory, už umožňuje stavať na cudzom prakticky všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest v republike. Problém, ktorý má riešiť Ústavný súd v „malom“, sa tak rozrastá do veľkých rozmerov, zasahujúc oveľa početnejšiu skupinu občanov. Môžeme si polámať hlavu nad rébusom, prečo vláda radšej nepočká na stanovisko súdu. Žeby sa riadila oným: kto mlčí, ten svedčí? Ak Ústavný súd nekoná, čiže mlčí, svedčí to o tom, že o ústavnosti vydávania stavebných povolení na stavby, pod ktorými pozemky nie sú vo vlastníctve stavebníkov, Ústavný súd nemá pochýb. Veď keby ich mal, dávno by rozhodol.

Vskutku len veľkí špekulanti môžu vidieť veci tak, že Ústavný súd výhrady má, ale otáľa s ich zverejním, lebo chce dať štátu čas, aby povydával čo najviac sporných stavebných povolení...

Pozoruhodné na návrhu novely je aj toto ustanovenie: „Na pozemok, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice alebo cesty pre motorové vozidlá, vzniká zo zákona predkupné právo štátu dňom právoplatnosti územného rozhodnutia.“ Takže sotva stavebný úrad rozhodne, že diaľnica bude viesť konkrétnou trasou, štát zablokuje prevody s príslušnými pozemkami. Tým, ako sa píše v dôvodovej správe, sa „má zamedziť špekulatívnym prevodom pozemkov v čase prípravy diaľnic“. Ale kto by špekuloval, keď napríklad všetky tromfy drží Národná diaľničná spoločnosť a môže stavať hoc aj na cudzom? Jedine ten, ktorému je ochotná zaplatiť za pozemok vyššiu cenu ako pôvodnému majiteľovi. Pre túto azda len teoretickú slabosť diaľničnej spoločnosti má štát získať predkupné právo na pozemky prakticky na čas neurčitý? Navyše v dobe, keď sa v niektorých prípadoch mení nielen trasa budúcich diaľnic, ale aj prehodnocuje rozsah ich výstavby súkromnými investormi.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.