Bratislava - Vláda SR sa pripravuje na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily.
Tvrdí to opozičný poslanec Alojz Hlina ((OĽaNO), ktorý vidí takýto zámer v predloženom návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch z dielne rezortu dopravy.
Právna norma dnes na pôde brannobezpečnostného výboru získala podporu väčšiny, ktorú tvoria poslanci Smeru-SD.
Informácia, že ide o predprípravu pred zavedením elektronického mýta aj pre vozidlá do 3,5 tony podľa Hlinu už dlhšie koluje medzi zainteresovanými.
"Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," myslí si Hlina.
Poslanec zároveň pripomenul sľub terajšieho premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že mýto pre osobné autá nebude.
"Teraz sa robí pravý opak. V smernici EÚ sa totiž nehovorí o umiestnení čipu do vozidla, ktoré bude navyše zaznamenávať kilometre. U nás sme už do toho zapracovali pre istotu aj ďalšie veci," povedal Hlina.
Prekáža mu tiež, že občania budú vystavení veľkej monitorovacej presile.
"Informácie o tom, kto, kde a kedy bol, ako a kade tam šiel, budú mať v rukách určité firmy. Pri nákladných autách sú tieto informácie mimoriadne hospodársky cenné a na trhu sa kupujú za veľké sumy. Cenu to bude mať aj pri osobných autách. Keď to ľuďom neprekáža, mne áno. Prekáža mi, že niekto bude ten Veľký brat a pozerať sa na vás," dodal.
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
"Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval pre TASR.
Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá. "Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák.
Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr.
"Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch je v parlamente už v druhom čítaní a v septembri čaká na definitívne hlasovanie poslancov. Ministerstvo dopravy ním chce vytvoriť podmienky na podporu inteligentných dopravných systémov.
Riešením má byť vytvorenie Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude aj Národné dopravné informačné centrum. To sa má začať budovať od roku 2014 a predpokladané náklady na jeho realizáciu sú vo výške 150 miliónov eur.
Národné dopravné informačné centrum má zbierať informácie z ciest o počtoch áut, nehodách či zápchach. Následne by ich poskytovalo vodičom, záchranárom a polícii.
Na financovaní projektu sa majú podieľať eurofondy vo výške približne 120 miliónov eur a zvyšných 30 miliónov eur má ísť zo štátneho rozpočtu. Náklady na prevádzku centra budú každoročne od roku 2015 predstavovať 200.000 eur. Rezort dopravy v súčasnosti ešte nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať.
Osobné autá nebudú najbližšie 4 roky platiť na diaľniciach mýto
Štát chce, aby ľudia vpisovali do petícií aj dátum narodenia
Fico: Elektronické mýto nebude pre osobné autá
Pílenie mýtnych brán nemá význam, reálne brány sú virtuálne brány!
Elektronické mýto sprevádza chaos
Ceny diaľničných nálepiek sa na budúci rok 2010 nezmenia
Ceny diaľničných známok by sa dva roky nemali meniť
Rakúsko: Diaľničné známky, cena a Go-Boxy pre autá nad 3,5 t
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.