Vláda dláždi cestu najdrahšiemu

Námietky neúspešných uchádzačov nemajú brániť oznamovaniu víťazov tendrov.

Ficov kabinet novelou zákona o verejnom obstarávaní tlačí na to, aby bolo možné čo najskôr uzavrieť mýtny tender s najdrahším uchádzačom.

Bratislava - Vláda v tendri na elektronické mýto stratila trpezlivosť. Súťaž o doteraz najväčšiu zákazku v histórii Slovenska, presahujúcu 20 miliárd korún, stále nemá vyhláseného víťaza. Vylúčení uchádzači, konzorciá Slovakpass, Kapsch a ToSy, totiž stále vznášajú rôzne námietky, čo im dovoľuje zákon. Tým bránia Národnej diaľničnej spoločnosti súťaž ukončiť. „Podľa nás nevyhrala najlepšia ponuka, a tak sme využili všetky právne prostriedky na zmenu rozhodnutia úradu,“ povedala Silvia Koščalová, hovorkyňa spoločnosti Kapsch.

Reťazeniu námietok má však čoskoro odzvoniť. Úrad pre verejné obstarávanie vypracoval a vláda v stredu schválila návrh novely zákona o verejnom obstarávaní.

„Podľa nami navrhovaných zmien by sme získali právomoc odňať námietkam odkladný účinok,“ povedala Helena Fialova z Úradu pre verejné obstarávanie. V praxi to bude znamenať, že podaná námietka neúspešného uchádzača už nezabráni podpísaniu zmluvy s víťazom. V prípade tendra na elektronické mýto sa novela bude vzťahovať len na tie, ktoré budú podané po účinnosti novely.

Tak vláda dosiahne, že po mesiacoch obštrukcií Národná diaľničná bude môcť konzorcium SanToll – Ibertax, ktoré zostalo v tendri jediné, vyhlásiť za víťaza. Pôvodný termín spustenia mýtneho systému od začiatku budúceho roka je však už nereálny. Nedá sa vylúčiť ani to, že nákladné autá budú za prejazd slovenských diaľnic a vybraných úsekov ciest platiť formou mýta až od roku 2010.

Opozícia je proti

„Touto novelou si vláda jednoducho odvalila prekážku z cesty. Po jej schválení už budú môcť podpísať účelovú zmluvu o výstavbe a prevádzkovaní mýtneho systému. Pripomínam, že táto novela neprešla pripomienkovým konaním a chcú ju schváliť v skrátenom legislatívnom procese,“ povedala Lucia Žitňanská, poslankyňa opozičnej SDKÚ.

Opozícia viackrát kritizovala vládu za to, že vyradila zo súťaže všetkých záujemcov okrem konzorcia SanToll, ktoré si za výstavbu mýtneho systému pýta najviac – takmer 26 miliárd korún. Jeho ponuka je o 6,5 miliardy korún vyššia oproti najnižšej ponuke Slovakpassu. Pritom najnižšia cena mala vo výberových kritériách Národnej diaľničnej najvyššiu váhu.

Nie šťastné riešenie

„Vláda neumožnila vyjadriť sa k návrhu novely nikomu, aj keď ide o verejné financie. Dávajú sa tu veľké právomoci Úradu pre verejné obstarávanie. Nevidím to ako šťastné riešenie, keďže v tomto prípade nejde o nezávislého regulátora. Ten navyše môže podliehať tlakom vlády,“ povedala Emília Sičáková­Beblavá, prezidentka Transparency International.

Ďalšiu zmenu, ktorú prináša novela, je, že vestník verejného obstarávania bude výlučne v elektronickej podobe.

Návrh novely musí schváliť parlament. Zásadné zmeny sa však nepredpokladajú. 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...