Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave a rýchlostnú cestu R4.
BRATISLAVA. Budovanie nových rýchlostných ciest naprieč celým Slovenskom. To si dala za cieľ nová vládna štvorica na čele so Smerom. Zaviazali sa na to aj v programových prioritách.
Ich cieľom bude budovanie rýchlostných ciest na východe, na juhu Slovensko aj na Orave.
Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave, rýchlostnú cestu R4 pretínajúca východ Slovenska v smere od Poľska do Maďarska, ako aj rýchlostnú cestu R7, ktorá ide juhom Slovenska.
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák hovorí, že Slovensko dnes nemá dostatok peňazí na to, aby postavilo diaľnicu D3 v smere od Žiliny v smere na Poľsko a zároveň aj rýchlostnú cestu R3 na Orave.
"Ak postavíte diaľnicu D3, rýchlostná cesta R3 je skoro nezmyselná. Obe cesty sú veľmi blízko seba a dopravné prúdy sa dajú stiahnuť na diaľnicu D3," vraví Čermák.
Aj preto podľa neho nová vládna zostava bude musieť prehodnocovať a stanovovať priority, čo by sa malo stavať skôr a čo neskôr. Dnes štátu chýba približne 700 miliónov eur na dobudovanie diaľnice D1 medzi Košicami a Bratislavou.
Ďalšou úlohou, pred ktorú sa vláda bude musieť postaviť, sú peniaze. O nich hovoril nielen Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, ale aj ministerstvo dopravy. To pod vedením Jána Počiatka zo Smeru na jeseň skonštatovalo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát do roku 2022 vyše 6 miliárd eur.
Odkiaľ však na to zoberú strany peniaze? Dve strany z novej vládnej štvorky to nekomentovali.
"Vzhľadom na to, že prebiehajú rokovania o zostavení vlády, dovoľte, aby sme sa k špecifickým otázkam nateraz nevyjadrili," vyhlásila hovorkyňa strany SNS Zuzana Kohútková. Rovnaké stanovisko denníku SME poskytla aj strana Sieť. Zvyšné strany vládnej koalície na otázky denníka SME neodpovedali.
Nová vládna koalícia však veľa možností nemá. Eurofondy, ktoré nové Slovensko dostáva na výstavbu diaľnic, už vyčerpalo. Ak bude nová vláda chcieť použiť tieto peniaze, bude musieť zobrať peniaze z iných priorít. Do hry teda môžu vstúpiť napríklad PPP projekty, teda projekty verejno-súkromného partnerstva.
Doteraz jediná autostráda na Slovensku cez súkromné peniaze je časť rýchlostnej cesty R1 pri Nitre.
Druhým mal byť diaľničný obchvat Bratislavy a časť rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy v smere na Dunajskú Stredu. Počiatkov rezort však zmluvu dodnes s víťazom firmy Cintra nepodpísal.
Ďalšou možnosťou, odkiaľ štát môže peniaze vziať na výstavbu diaľnic, sú peniaze z druhého piliera. Do hry pritom môžu spadať aj diaľničné dlhopisy.
Nová vláda sa pritom rozhodla riešiť aj IC vlaky. Do programových priorít si SNS na čele s Andrejom Dankom presadila, že ich zrušenie štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sa bude prehodnocovať.
"Zrušenie štátnych IC vlakov bolo bolestivé, ale nemá význam otvárať staré rany," myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
Z jej pohľadu ide o ďalší ďalší dôkaz toho, ako štát každú chvíľu mení pravidlá pre podnikanie na tomto trhu - raz v prospech konkurencie, potom naopak.
Vysvetlila, že podnikanie na tomto trhu si vyžaduje dlhodobú prípravu, získanie mnohých licencií a osvedčení a veľké investície do obstarania vlakov.
Štátne IC vlaky boli od roku 2012, kedy ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Za minulý rok majú skončiť so sumou mínus 1,2 milióna eur.
Rovnako ako pri diaľniciach, ani v tomto prípade, však politické strany situáciu komentovať nechceli. Odvolali sa na prebiehajúce rokovania.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Počiatek obchvat do volieb nepodpísal. Čo sa s ním stane po voľbách?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá pomôže urýchliť výstavbu diaľnic v niektorých prípadoch o viac ako rok.
Očakávané obchvaty dopravu nevyriešia.
Na Sekčove si tak skoro ešte nevydýchnu.
PREŠOV. Pre nepriaznivý vývoj pandémie koronavírusu zrušila Národná diaľničná spoločnosť podujatie pre verejnosť, ktoré malo prechádzať slávnostnému otvoreniu novej prešovskej diaľnice.
Vo štvrtok od 9. do 12. hod. mali na nový,...
Financovanie výstavby by tak padlo na štátny rozpočet.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Minister sa chce vyhnúť situácii, že by prezidentka zákon vetovala.
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Príručka "Mesto - jeho kompetencie, správa úradu, výkon poslaneckého mandátu, kontrola" Vám pomôže pri komunikácii s poslancami i úradníkmi mestského úradu v Prešove a orientácii v postupoch pri riešení...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.